رخشانی مهر: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون مترمربع فضای آموزشی تحویل داده شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون مترمربع فضای آموزشی تحویل داده شود.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رخشانی مهر: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون مترمربع فضای آموزشی تحویل داده شود

مهراله رخشانی مهر در میزگرد دومین روز از سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش گزارش از وضعیت اعتبارات سازمان نوسازی در ۳ سال اخیر ارائه کرد و گفت: اعتبار مصوب در سال 1399 نسبت به سال 1396 در حدود 476 درصد افزایش ‌یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تأکید بر اینکه اعداد و ارقام به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و مهم‌تر از آن کیفیت ساخت و استفاده از کلاس درس است، تصریح کرد: تعداد کلاس‌های درس تحویلی در سال 1396، در حدود 7 هزار و 296 کلاس، در سال 1397 با رشد 31 درصدی 9 هزار و 534 کلاس، در سال 1398، 13 هزار و 777 کلاس درس و درنهایت در سال 1399، کلاس‌های درس تحویل داده ‌شده در حدود 14 هزار و 763 کلاس درس است که با توجه به این آمار می‌توان گفت به‌طور متوسط از نیمه دوم 96 تا نیمه اول سال جاری هرروز 31 کلاس درس در کشور تحویل داده ‌شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام ‌شده در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله در کشور گفت: یک نمونه از اقدامات انجام ‌شده در سال‌های اخیر در زلزله کرمانشاه است که اعتبار بازسازی فضاهای آسیب‌دیده آموزش‌وپرورش در این حادثه در حدود 55 درصد از محل کمک خیرین، 40 درصد از محل اعتبارات ملی و تنها 5 درصد از محل اعتبارات استانی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه در مناطق زلزله‌زده هرروز یک کلاس درس تحویل داده‌ایم، تصریح کرد: تا پایان 6 ماهه اول سال 1399، با مشارکت خیرین تعداد یک هزار و هشت کلاس درس در قالب 243 مدرسه در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازسازی و به بهره‌برداری رسیده است.

رخشانی‌مهر گفت: در سیل فروردین‌ماه 1398 مدارس سه استان لرستان، گلستان و خوزستان به‌صورت جدی آسیب دید که با کمک خیرین در سازمان نوسازی توانستیم 100 درصد کلاس‌های نیازمند به تعمیرات را به‌طور اساسی یا جزئی در این استان‌ها تعمیر کنیم. همچنین تعداد 67 مدرسه با 255 کلاس درس را تا پایان سال 1398 تخریب و بازسازی کردیم.

وی در خصوص استانداردسازی دستگاه‌های گرمایشی مدارس گفت: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی در فضاهای آموزشی در سه مرحله عمل کردیم. در فاز اول تعداد 24 هزار کلاس درس دارای بخاری نفتی در مناطق دارای علمک گازی را تجهیز، در فاز دوم در مناطق فاقد علمک گاز تعداد 16 هزار کلاس درس را تجهیز کردیم که هنوز هم در این مرحله تعداد 7 هزار کلاس درس باقیمانده است و در مرحله سوم در کلاس‌های دارای بخاری گازی و تعمیرات موتورخانه‌ها که در حدود 100 هزار کلاس درس باقیمانده است.

احداث مدارس با امکانات بیشتر و مدارس مجتمعی

از تغییر کاربری مدارس خودداری شود

رخشانی‌مهر در مورد زیربنای ساخت مدارس در کشور بیان کرد: زیربنای ساخت پروژه‌های تحویلی در سال 1396 یک‌میلیون و 34 هزار و 73 مترمربع بوده و این رقم در سال 1398 به حدود 1 میلیون و 292 هزار و 86 مترمربع افزایش‌ یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا دو میلیون مترمربع در سال 1399 افزایش یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: مقایسه نسبت زیربنا به تعداد کلاس در سال‌های مختلف شاهدی بر این مدعا است که پیاده‌سازی استانداردهای سند زیرنظام فضا و تجهیزات درسال‌های اخیر منجر به احداث فضاهایی با سطح کیفی بالاتر و سرانه مترمربع بیشتر به ازای هر دانش‌آموز و احداث مدارس بزرگ‌تر و مجتمع‌های آموزشی شده است. به‌طوری‌که براساس برنامه زیربنای مدارس، زیربنای هر کلاس درس با احتساب مشاعات مانندآزمایشگاه و فضاهای ورزشی و فضاهای بهداشتی و ... باید در حدود 180 مترمربع باشد .

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در ابتدای سال 1397، تعداد یک هزار و 6 کلاس درس خشتی‌وگلی در سراسر کشور شناسایی شد که با کمک اعتبارات تخصیص‌ یافته به سازمان و همچنین کمک خیرین توانستیم در پایان سال 1398 کلیه کلاس‌های شناسایی‌ شده را تخریب و مطابق استانداردهای زیر نظام فضا و تجهیزات بازسازی کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: تعهدات خیرین در سال 1396 8 هزار و 39 میلیارد ریال برآورد شده بود که این رقم در سال 1398 به 15 هزار و 118 میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعهدات خیرین در 6 ماهه اول سال 1399 در حدود 21 هزار میلیارد بوده است که از این عدد 12 هزار و 50 میلیارد ریال آن مربوط به مشارکت خیرین در طرح آجر به آجر بوده است.

رخشانی‌مهر ادامه داد: نگاه جدید وزارت آموزش‌وپرورش به مشارکت مردمی در مدرسه‌سازی در قالب طرح آجر به آجر که از ابتدای سال جاری عملیاتی شده است، منجر به جلب حمایت‌های خرد عامه‌ مردم و رواج فرهنگ و روحیه مدرسه‌سازی در سطح جامعه شد و نتیجه این اقدام در آمار و ارقام تعهدات و کمک‌های نقدی خیرین سال 1399 قابل ‌مشاهده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد : تعداد کلاس‌هایی که با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در سال 92 ساخته و تحویل داده ‌شده است، دو هزار و 202 کلاس بوده که این تعداد در سال 98 به 6 هزار و 799 کلاس درس افزایش‌یافته است.

رخشانی‌مهر در پایان گفت: امیدوارم مدیران کل استانی با توجه به محدودیت طبیعی منابع مالی و نیاز ضروری کشور به احداث، بازسازی، تکمیل و تجهیز مدارس و فضاهای آموزشی، به نکاتی چون توجه جدی به بحث مکان‌یابی صحیح برای احداث فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، پرهیز از حمایت پروژه‌های خارج از چارچوب‌های تعریف‌شده در سازمان، جلوگیری از احداث فضاهای جدید در حیاط مدارس بدون توجه به اصول و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیراصولی فضاهای آموزشی مانند تبدیل سالن ورزشی به تالار برگزاری مراسم، تبدیل مدارس به دانشگاه فرهنگیان و پرهیز از صرف بودجه‌های مدرسه‌سازی برای احداث فضاهای اداری و خانه‌های معلم را در استان حائز اهمیت بدانند و به آن‌ها نگاه ویژه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار