مدیرکل سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

7 سال رونق «احزاب» با حمایت دولت

ملانوری: یارانه احزاب قطع و خانه احزاب تعطیل شده بود که در این دولت مجددا راه‌اندازی شدند/ ۱۱۰ حزب فعال ملی و استانی با ۱۱۰۰ دفتر حزبی و ۱۴ جبهه در کشور فعال هستند/ پیگیر پرداخت یارانه ۹۸ و ۹۹ احزاب هستیم/ برجام یکی از سندهای قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است

تهران (پانا) - مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به عملکرد مثبت دولت یازدهم و دوازدهم علی رغم همه مشکلات بی‌سابقه کشور در هفت سال اخیر و درخشش کشورمان در دو حوزه سلامت و امنیت، مهمترین اقدامات کمیسیون ماده 10 احزاب و فعالیت‌های دولت در حوزه احزاب کشور را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
7  سال رونق «احزاب» با حمایت دولت

حمید ملانوری در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در هفت سال گذشته، با اشاره به همه چالش‌های جدی که دولت با آن‌ها روبه‌رو بوده و سابقه نداشته است، از جمله حوادث طبیعی و غیرطبیعی، خروج آمریکا از برجام و جنگ اقتصادی همه‌جانبه علیه کشورمان و اخیرا مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: «در این هفت سال دولت تدبیر و امید با چالش‌ها و بحران‌های بسیار بزرگی مواجه شدیم اما نکته مهم این است که در برابر همه این هجمه‌های سنگینی که علیه کشور به وجود آمد، کشور جمهوری اسلامی ایران توانست مقتدرانه ظهور پیدا کند و خود را نشان دهد. گرچه شاید این تحریم‌ها، تهدیدها، مشکلات، فشارهایی را وارد کند که مردم را در معیشت‌شان دچار مشکل کند اما کشور در برابر دشمن به خوبی ایستادگی کرده است.»

یارانه احزاب قطع شده بود که در این دولت مجددا برقرار شد و توانستیم یارانه 96 و 97 را پرداخت کنیم و پیگیر هستیم تا یارانه سال‌های 98 و 99 را هم دریافت و توزیع کنیم. خانه احزاب را که پایگاه تجمع احزاب کشور است، تعطیل شده بود که در این دولت مجددا راه‌اندازی کردیم

وی ادامه داد: «در حوزه برجام به عنوان یکی از برنامه‌های بزرگ حوزه سیاست خارجی در این دولت که از ابتدای دولت یازدهم شروع شد، ما اولا قدرت دیپلماسی و مذاکره را نشان دادیم و در حقیقت سندی را به امضا رساندیم که این سند قدرت ما را به نمایش گذاشته است و اکنون در تصمیم‌گیری‌ها همچنان یکی از موضوعات ثابت پای مذاکرات و بحث‌ها و مسائل پیرامون کشورهای ما، منطقه و دنیا است. امروز هم چهره واقعی آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ که نشان داده می‌شد، نمایان شده است، علی‌رغم اینکه خیلی از کشورها متحد آمریکا هستند و دوست دارند این کشور را همراهی کنند اما در نظام دیپلماسی و سیاست خارجی به جایی رسیده‌اند که باید به برجام نگاه کنند و تعاملات خود را حفظ کنند. گرچه آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرد اما برجام یکی از سندهای قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.»

مدیرکل سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: «در حوزه امنیت با همه دشمنی‌ها و تحریم و گرفتاری‌ها، ایران توانسته است به برترین و بزرگترین قدرت در منطقه تبدیل شود. نه اینکه ما یکی از کشورهای امن و قدرتمند منطقه و دنیا هستیم بلکه در امنیت منطقه هم تاثیرگذار هستیم و ایران در تصمیم‌گیری‌های مهم امنیتی در منطقه صاحب‌نظر بوده و حضورش موثر است. بنابراین امروز در حوزه صنایع دفاعی به ویژه صنایع موشکی و هم در حوزه قدرت مدیریت و فرماندهی حوزه امنیت، ایران حرف اول را می‌زند و در میان همه ناآرامی‌های اطراف ما اما کشورمان امن است.»

ملانوری به حوزه سلامت و شیوع ویروس کرونا هم اشاره کرد و گفت: «دولت یازدهم طرح تحول سلامت را اجرا کرد. گرچه ما با بعضا کمبود منابع و مشکلات مواجه بودیم و تحریم‌ها و مشکلات زیادی وجود داشت و حتی تحریم‌ها به حوزه دارویی هم ورود پیدا کرد اما با این حال و حتی در شرایط فعلی که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم، نظام و دولت ما توانست به خوبی این قضیه را مدیریت کند. اکنون با توجه به آمارها، کشورمان رتبه خوبی نسبت به بسیاری از کشورهای مدعی در مدیریت بیماری کرونا دارد.»

وی تاکید کرد: «در این شرایط سخت و بحرانی که مقام معظم رهبری به عنوان دوره جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی دشمن از آن یاد می‌کنند، ما مورد بدترین هجمه‌ها، دشمنی‌ها و تحریم‌ها قرار گرفتیم. بدتر از این نیست که در حوزه سلامت و درمان ما را تحریم کنند، بانک‌ها را تحریم کنند، شخصیت‌ها و ... و فشارهای سنگینی وارد کنند تا بتوانند مردم را از نظام جدا کنند. اما خوشبختانه با عنایت پروردگار و اینکه مردم هم انگیزه و اعتقاد کافی را برای پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، خود صاحب نظام و انقلاب هستند و می‌دانند و این شرایط را درک می‌کنند و در کنار تلاش‌هایی که سایر قوا به ویژه دولت انجام می‌دهد، تلاش می‌کنند.»

دبیرکل کمیسیون ماده 10 احزاب به مهمترین فعالیت‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه احزاب هم اشاره کرد و گفت: «در این دولت اتفاقی که افتاد این بود که قانون جدید احزاب در سال 95 تصویب شد و به وزارت کشور ابلاغ شد. یکی از کارهایی که باید انجام می‌دادیم این بود که باید احزاب می‌آمدند و خود را با قانون جدید تطبیق می‌دادند. با پیگیری‌هایی که انجام شد 110 حزب از احزابی که قبلا با قانون سال 1360 مجوز گرفته بودند، خود را تطبیق دادند. 9 حزب هم براساس قانون جدید مجوز گرفتند که اکنون 119 حزب مجوز فعالیت دارند و به زودی حزب دیگری که پروانه فعالیت آن صادر شده است، شروع به کار می‌کند و به مجموع 120 فعال در کشور می‌رسیم. از این احزاب 32 حزب استانی و بقیه ملی هستند.»

وی اظهار کرد: «نکته دیگر این قانون جدید این بود که به احزاب اجازه می‌داد که هم در شهرستان‌ها دفتر و هم در استان‌ها شعبه تاسیس کنند که این باعث می‌شود رسما احزاب کشور دارای دفتر، جایگاه و پایگاه باشند و بتوانند برنامه‌های حزبی خود را در سراسر کشور توزیع و مدیریت کنند. چون بررسی صلاحیت مسئولین شعب استانی احزاب با کمیسیون ماده 10 احزاب است، در سال گذشته پروند‌ه‌هایی که مورد تقاضا بود، 96 پرونده و در سه جلسه امسال هم تعدادی از شعب، صلاحیت مسئولانشان مورد تایید قرار گرفت که اکنون مجموعا صلاحیت مسئولانت 117 شعبه استانی احزاب تایید شده است و مجوز فعالیت گرفته‌اند.»

مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزود:‌ «حدود 1100 دفتر حزبی هم در شهرستا‌ن‌های کشور راه‌اندازی شده است و فعالیت دارند. ما باز هم تلاش کردیم که این انگیزه را ایجاد کنیم و برای تاسیس و راه‌اندازی جبهه‌های حزبی کمک کنیم چون جبهه از ائتلاف تعدادی از احزاب شکل می‌گیرد و باعث می‌شود که یک تشکل بزرگ‌تر، منسجم‌تر و کیفی‌تر فعالیت حزبی کند. در سال گذشته ما فقط یک جبهه قانونی داشتیم که این برنامه باعث شد تا 13 جبهه حزبی دیگر در کشور شکل بگیرد و مجموعا 14 جبهه شکل گرفته است که در انتخابات اسفندماه فعالیت می‌کردند.»

دبیرکل کمیسیون ماده 10 احزاب تاکید کرد:‌ «در این دوره دو کار مهم دیگر هم اتفاق افتاد، یارانه احزاب قطع شده بود که در این دولت مجددا برقرار شد و ما توانستیم یارانه 96 و 97 را پرداخت کنیم و پیگیر هستیم تا یارانه سال‌های 98 و 99 را هم دریافت و توزیع کنیم. خانه احزاب را که پایگاه تجمع احزاب کشور است، تعطیل شده بود که در این دولت مجددا راه‌اندازی کردیم و اکنون 19 شعبه خانه احزاب در استان‌ها با همکاری استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و نمایندگان احزاب در استان‌ها راه‌اندازی شده است و اکنون در 19 استان خانه احزاب فعال داریم و در تهران هم خانه مرکزی احزاب فعال است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار