در گفت‌وگو با پانا؛

نحوه پرداخت حق‌ الزحمه معلمان مدارس غیردولتی درشرایط کرونا اعلام شد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره تشریح بسته‌های تحولی این سازمان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نحوه پرداخت حق‌ الزحمه  معلمان مدارس غیردولتی  درشرایط کرونا اعلام شد

در ( بخش اول ) گفت‌وگوی خبرنگار حوزه آموزش و پرورش پانا با مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره موضوعاتی مانند نقش خبرنگار و رسانه در نظام تعلیم و تربیت، میزان شهریه مدارس غیردولتی، چالش‌های این سازمان، فعالیت شبکه شاد در این مدارس گفت‌وگو شد، در بخش دوم درباره موضوعاتی مانند بسته‌های تحولی این سازمان، پوشاک مدارس، شرایط تحصیل در مدارس غیردولتی در دوران کرونا، پرداخت حق الزحمه معلمان این مدارس و ... با وی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این بخش از گفت‌وگو به شرح زیر است:

پانا: آیا برنامه‌ای برای جذب نیروهای مدارس غیردولتی دارید

زینی‌وند: معتقدم که معلمان مدارس غیردولتی به صورت جدی نیازمند به حمایت ما هستند معلمی که تمام وقت خود را برای تربیت فرزندان این جامعه صرف می‌کند باید از طرف موسسان و دولت مورد توجه قرار گیرد. اما ما دو مشکل داریم؛ بسیاری از مدارس غیر دولتی به ویژه در مناطق کم برخوردار میزان پرداخت حقوق آنان متناسب با شرایطی که باید باشد، نیست. برای رفع این مشکل از سال گذشته در الگوی شهریه سهمیه‌ای در نظر گرفتیم یعنی اکنون موسسان باید بر اساس دستورالعمل حقوق و دستمزد وزارت کار و خود اظهاری که در الگوی شهریه وجود دارد، عمل کنند و نسبت به بیمه معلمان مدارس غیر دولتی اهتمام بورزند ما هم نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داریم تا حق معلمی نادیده گرفته نشود. در جلسه با معاون اقتصادی ریاست جمهور مشکلات بیمه‌ای همکاران مدارس غیر دولتی را مطرح کردم و گفتم که ۳۰۰ شغل در کشور از موضوع بیمه برخوردار هستند اما معلمان مدارس غیر دولتی با توجه به اینکه مشمول دستورالعمل حقوق و دستمزد وزارت کار هستند میزان دریافتی آنان باید بررسی شود چراکه این موضوع انصافاً اجحاف در حق معلمان مدارس غیر دولتی است.

با توجه به اینکه نیروهای توانمند، با تجربه و تحصیل کرده در مدارس غیر دولتی فعالیت می‌کنند باید اولویتی برای استخدام آنان در آموزش و پرورش ایجاد شود و اگر این کار انجام شود همه همکاران در آموزش و پرورش از وجود این نیروهای توانمند و با انگیزه‌ای که در مدارس غیردولتی تلاش می‌کنند بهره‌مند خواهند شد.

پانا: آیا برای افزایش پوشش تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی برنامه‌ای دارید

زینی‌وند: براساس برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا سقف ۱۵ درصد دانش‌آموزان غیر دولتی را تحت پوشش قرار دهد اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد تحقق این امر از امکان پذیر نخواهد بود ما از این سهم از حدود ۸ درصد به حدود ۱۱ درصد رسیدیم؛ یک میلیون و ۳۳ هزار نوآموز غیردولتی و 33 هزار مرکز پیش دبستانی غیر دولتی داریم.

کیفیت بخشی به مدارس غیردولتی از حیث آموزشی و پرورشی و رعایت الزامات قانونی در این مدارس به عنوان اولویت مهم قرار گرفته است همچنین حمایت از مدارس غیردولتی برای توسعه کمی نیز مورد توجه ما است که نیاز به حمایت همه جانبه دارد.

پانا: درباره ارائه آموزش‌ها به شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو در مدارس غیردولتی توضیح دهید؟

زینی‌وند: آموزش‌ها در مدارس غیردولتی آنلاین با اولویت مجازی خواهد بود و تعداد دانش‌آموزان در مدارس کم است تا با برجستگی بهتری نسبت به سایر مدارس این آموزش‌ها ارائه و انجام شود.

پانا: درباره پوشاک مدارس امسال مدارس غیردولتی اقدام خاصی خواهد داشت؟

زینی‌وند: این موضوع در مدارس غیردولتی با هماهنگی انجمن اولیا مربیان است و این انجمن برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند. اختیار پوشاک مدارس با موسس مدرسه غیر دولتی است موسس مدرسه غیردولتی با هماهنگی انجمن اولیا مربیان برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

پانا: درباره جزئیات بسته تحولی این سازمان نیز توضیح دهید.

زینی‌وند: ما در سازمان 3 بسته تحولی داریم؛ طرح آبا یا آشتی با آموزش یکی از این بسته‌ها است که جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به دنبال دارد. این طرح را سال گذشته برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با حمایت موسسات خیریه در استان سیستان و بلوچستان شروع کردیم و در این استان حدود هزار دانش‌آموز و ۳۶ مدرسه مجری آموزش از راه دور غیردولتی تحت پوشش قرار گرفتند. هدف گذاری ما 100 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سراسر کشور است. در استان کرمان در ۴ مرداد برای جذب دانش‌آموزان با تعهدی که موسسه دارالاکرام داد و ۴ هزار دانش‌آموز را پذیرفت، در یکی از مناطق جنوبی کرمان این طرح کلید خورد. یکی از موسسات استان خراسان شمالی را پذیرفته تا دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل آن منطقه را پوشش دهد. شناسنامه تک تک استان‌ها فراهم شده، میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان‌ها شناسایی شده‌اند و در اختیار موسسات خیریه قرار گرفته است. امیدوارم این طرح امسال به عنوان یک حرکت انقلابی برای جذب بازمانده از تحصیل که همیشه دغدغه بوده به خوبی اجرا شود.

بسته دوم سازمان ما توانمندسازی نیروی انسانی است؛ در این بخش باید نیروی انسانی متناسب با رشته در اختیار گرفته شود. آموزش‌هایی را برای معلمان تحت عنوان توانمندسازی نیروی انسانی در نظر گرفته‌ایم که با هماهنگی مرکز آموزش نیروی انسانی دوره‌هایی را تعریف کردیم. سال گذشته ۵۰ هزار نفر در این دوره شرکت کردند و ۳۰ هزار نفر دوره را با موفقیت به پایان رساندند، امسال نیز این دوره را برای ۶۰ هزار نفر پیش‌بینی کردیم تا در پایان کارت صلاحیت حرفه‌ای به آنان اعطا کنیم. بسته سوم سازمان نیز توسعه کمی و کیفی مدارس هیات امنایی است.

پانا: حق الزحمه معلمان مدارس غیر دولتی که در دوران کرونا مدارس تعطیل بوده است چطور پرداخت می‌شود؟

زینی‌وند: اعلام کردیم که نحوه پرداخت حق‌ الزحمه به معلمان مدارس غیردولتی که آموزش‌های مجازی و حضوری داشتند به طور کامل پرداخت شود تا حقی از این افراد ضایع نشود.

گفت‌وگو: مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار