تسهیل فرایند صدور پروانه ساختمان به دلیل شیوع کرونا

تهران (پانا) - معاون شهرسازی ومعماری شهردار تهران از تسهیل فرایند صدور پروانه ساختمان به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل فرایند صدور پروانه ساختمان به دلیل شیوع کرونا

عبدالرضا گلپایگانی با بیان این که ما فرایند تصدور پروانه را دلیل شیوع کرونا و مشکلات آسان کردیم ، گفت: «به این صورت که وقتی فرایند صدریافت تائید نقشه‌های نظام مهندسی آغاز می شود، مالک می تواند عوارض را پرداخت کند و پروانه شهرسازی ظرف 15 روز صادر می شود و عمدتا غیر حضوری است.تائید نقشه ها زمان بر است که مالک می تواند از طرق مهندس ناظر مجوز تخریب بگیرد. اکنون مالکان می‌توانند درخواستشان را در تهران من ثبت کنند و حتی زمان بازدید میدانی کارشناسان راتعیین کنند اما استقبال زیادی از این موضوع نشده است.»

عبدالرضا گلپایگانی ادامه داد: «سازمان فاوا در مورد صحت سنجی و تعیین اصالت، سخت گیری‌ها و مقاومت هایی دارد که البته پشت صحنه دفاتر خدمات الکترونیکی این صحت سنجی را نجام می دهند. دلیل عدم استقبال این است که یا مالکان ار این موضوه اطلاع ندارند یا آموزش و آگاهی ندیده اند یا تعاملی در این رابطه وجود ندارد.»

او با اشاره به نتایج مطالعاتی مربوط به سال 86 گفت: «حدود 40 درصد مراجعات برای ساخت و سازها مربوط به خودسازنده هاست که معمولا یکبار مراجعه می کنند و تمایلی به طی این روند ندارند. این آمار ممکن است در حال حاضر به 35 درصد رسیده باشد.30 درصد نیز بساز و بفروش های حرفه ای که تدارک‌چی دارند، در خواست پروانه می دهند که این تدارک‌چی ها اهل طی کردن روند به صورت سیستمی نیستند و 30 درصد هم مهندسان در خواست ساخت و ساز می دهند و در این زمینه اطلاع رسانی درست می تواند به افزایش استفاده از فرایند های الکترونیکی کمک کند.»

معاون شهرسازی شهردار تهران، با بیان این که استعلامات چند ماهی طول می کشد گفت:« استعلام حرایم امنیتی 4 تا 5 ماه زمان می برد که بارها از شورای عالی امنیت درخواست کرده ایم این حرایم را روی نقشه های طرح تفصیلی بیاورند. استعلامات باغ و غیره نیز در شهرداری زمان بر است.»

گلپایگانی اضافه کرد: «الکترونیکی کردن فرایند صدور پروانه به شکلی تبدیل به سر گردنه شده و هم عقده ای که داشتیم سر درخواست کنندگان خالی کرده ایم.ابتدا باید عوارض نوسازی را بپردازند، حتی بیمه کارگران ساختمانی که مربوط به سازمان تامین اجتماعی است را باید بپردازند و مفاصا حساب بیاورند. این ها دیگر چه ارتباطی به شهرداری دارد. اگر این فرایندها اصلاح نشود که نیازی نیز برای کسب پروانه ساخت به آن نداریم، استقبال از الکترونیکی شدن افزایش می‌یابد. اینگونه نیست که هیچ کاری را شروع نکرده باشیم و طی این مدت هیچ پروانه ای خلاف ضوابط و مقررات صادر نشده است.»

او گفت:« همچنین با کم شدن اختیارات شورای معماری مناطق امضاها کاملا سیستمی شده که این در جهت شفاف سازی بیشتر است. نمی توان گفت حتما این موضوع چه زمانی تکمیل می شود، قطاری در حال حرکت است که هم مسیر و هم سرعت آن باید اصلاح شود و ما گام به گام آن را اصلاح می کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار