رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به پانا پاسخ داد

چرا میزان فوتی‌های ناشی از «خودکشی» در مردان بیش از زنان است

موسوی چلک: هر چه عوامل برای فردی که می‌خواهد خودکشی کند قوی‌تر باشد روشی که انتخاب می‌کند خشن‌تراست/ آمار خودکشی در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد بالاست/حلق‌آویز کردن؛ بالاترین فراوانی را در روش خودکشی به خود اختصاص داده است/فراوانی خودکشی حدود یک درصد رشد داشته است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره آمار خودکشی در زنان و مردان می‌گوید در اقدام به خودکشی، آمار زنان بیشتر از مردان است اما در فوتی‌ها، آمار در مردان بیش از زنان است، چون عواملی که باعث می‌شود مردان این مسیر را انتخاب کنند متفاوت است. به طور معمول مردان دیرتر به سمت خودکشی می‌روند اما وقتی تاثیرعوامل زیاد است فوتی‌ها هم بیشتر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا میزان فوتی‌های ناشی از «خودکشی» در مردان بیش از زنان است

بر اساس تازه‌ترین آماری که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، در سال گذشته 5 هزار و 143 نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند و این رقم در مقایسه با سال ۹۷، 8 دهم درصد رشد داشته است. هزار و 517 مورد از این خودکشی‌ها مربوط به زنان و مابقی (سه هزار و ۶۲۶) مورد مربوط به مردان بوده است و بیشترین آمار خودکشی مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه و کمترین مربوط به خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است. هر چند سطح خودکشی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار پایین است اما بنا به گفته مسئولان، میزان خودکشی در ایران در سال‌های اخیر روبه افزایش گذاشته است. دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آماری که اخیرا از سوی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره میزان خودکشی در ایران ارائه داده است، اظهار کرد: «آماری که از سوی سازمان پزشکی قانونی در زمینه خودکشی مطرح می‌شود، مواردی است که به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و به استناد آنچه به این سازمان ارجاع شده وضع کشور در برخی شاخص‌ها مشخص می‌شود از جمله خشونت که یکی از مصادیق آن خودکشی است منتهی خودکشی‌هایی که پزشکی قانونی اعلام می‌کند مواردی است که منجر به فوت شده است و شامل همه موارد اقدام به خودکشی نیست.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: «سازمان‌های دیگری هم هستند که در این زمینه خدمات می‌دهند و ممکن است افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند به آنها مراجعه کنند و عده‌ای هم ممکن است مراجعه نکنند. بنابراین هیچ کدام از آمارها در زمینه خودکشی، آمارهای واقعی نیست.»

هر چه عوامل برای فردی که بخواهد اقدام به خودکشی کند قوی‌تر باشد روشی که انتخاب می‌کند روش خشن‌تری خواهد بود و طبیعی است در آماری هم که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، همین مساله را نشان می‌دهد و (حلق‌آویز) بالاترین فراوانی را در روش خودکشی به خود اختصاص داده است

وی ادامه داد: «آماری که اخیرا دکتر مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی در زمینه خودکشی ارائه کرد نشان می‌دهد اگرچه آمارهای سال 98 نسبت به سال 97 هشت دهم درصد رشد کرده است اما این آمار در سال 97 نسبت به 96 تقریبا 11 درصد بوده است. درست است که درصد تغییرات آمار کاهشی بوده است اما فراوانی خودکشی به استناد آماری که ارائه شده حدود یک درصد رشد دارد.»

چه عواملی در خودکشی تاثیرگذار است

این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: «در مجموع روند خودکشی به ازای جمعیت در آمارهای رسمی بین 6 تا 7 نفر در 100 هزار نفر در نوسان است چون ممکن است برخی از آنها به پزشکی قانونی مراجعه نکنند و آمار ثبت نشود اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد در عین حالی که شاخص به ازای جمعیت در حال رشد است ولی تغییرات زیاد نیست. البته این سوال به ذهن می‌رسد که آیا واقعا همه خودکشی‌هایی که منجر به فوت می‌شود، همین است؟ فکر می‌کنم چون دسترسی به آمار سخت است، نمی‌توان با قدرت در این زمینه صحبت کرد اما به هر حال خودکشی پدیده‌ای است که در کشور وجود دارد.»

موسوی چلک در ادامه با تاکید بر اینکه خودکشی دلایل متعددی دارد، گفت: «بخشی از آن به اقتصاد برمی‌گردد که خودکشی‌های معیشتی است. بخشی از خودکشی‌ها مربوط به شکست در مشاغل اقتصادی است. بخشی مربوط به شکست عشقی و آموزشی است. بخشی مربوط به اختلالات روانی، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها است. واقعیت این است که مجموعه‌ای از عوامل در خودکشی تاثیرگذار است، حتی سیاست‌گذاری غلط می‌تواند عاملی برای خودکشی باشد. بنابراین باید سیاست‌گذاری‌ها، ویژگی‌های محیطی، شرایط خانوادگی و ویژگی‌های فردی را در این موضوع مد نظر قرار داد.»

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: «به طور معمول افرادی که افسردگی دارند، گرایش بیشتری به سمت خودکشی دارند. در خانواده نیز موضوعاتی از جمله روابط فرا زناشویی، خشونت‌های بیش از حد، ازدواج‌های اجباری می‌تواند جزو عوامل خودکشی باشد. در حوزه فردی نیز فقدان مهارت کنترل خشم و مهارت تاب‌آوری و موضوعات دیگر می‌تواند جزو عوامل باشد. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در امر خودکشی تاثیرگذار است.»

موسوی چلک اضافه کرد: «هر چه عوامل برای فردی که بخواهد اقدام به خودکشی کند قوی‌تر باشد روشی که انتخاب می‌کند روش خشن‌تری خواهد بود و طبیعی است در آماری هم که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، همین مساله را نشان می‌دهد و (حلق‌آویز) بالاترین فراوانی را در روش خودکشی به خود اختصاص داده است.»

اقدام به خودکشی در زنان، بیشتر و فوتی‌ها در مردان، بیشتر است

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تصریح کرد: «به طور معمول در اقدام به خودکشی، آمار زنان بیشتر از مردان است اما در فوتی‌ها آمار در مردان بیش از زنان است، چون عواملی که باعث می‌شود مردان این مسیر را انتخاب کنند متفاوت است. به طور معمول مردان دیرتر به سمت خودکشی می‌روند اما وقتی تاثیرعوامل زیاد است فوتی‌ها هم بیشتر خواهد بود.»

وی ادامه داد: «نگرانی دیگری که در زمینه خودکشی وجود دارد، فروانی بالا در سن جمعیت فعال کشور است. گرچه در سنین بالا هم این نگرانی وجود دارد اما فراوانی در سن جمعیت فعال، یک نشانه است. به طور معمول در گروه سنی دوم، خودکشی به واسطه شکست عشقی و تحصیلی صورت نمی‌گیرد و این موضوع قابل تامل است و نیاز به بررسی دارد.»

در اقدام به خودکشی آمار در زنان بیشتر از مردان است اما در فوتی‌ها آمار در مردان بیش از زنان است، چون عواملی که باعث می‌شود مردان این مسیر را انتخاب کنند متفاوت است. به طور معمول مردان دیرتر به سمت خودکشی می‌روند اما وقتی تاثیرعوامل زیاد است فوتی‌ها هم بیشتر خواهد بود

موسوی چلک با بیان اینکه آمار خودکشی در برخی استان‌ها بالا است، گفت: «گفته شد آمار در کهکیلویه و بویراحمد بالا است، خیلی نگران کننده است چون در این منطقه هنوز ساختار خانواده، شکل قبلی خود را بیش از سایر مناطق حفظ کرده است. در مجموع استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان و کهکیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی هستند روند خودکشی در آنها بر اساس آمارها بالاتر از سایر استان‌ها است.»

وی در باره میزان تحصیلات دانشگاهی در خودکشی نیز گفت: «طبق آمار، خودکشی را در همه مقاطع تحصیل‌کرده داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار