مرتضی گودرزی: نتوانستیم هنرمندانی چون «شجریان» و« شهرام ناظری« را به جامعه معرفی کنیم

تهران (پانا)- مرتضی گودرزی می‌گوید نقاط ضعف حوزه فرهنگ عمدتاً به مدیریت و سیاست‌گذاری به خصوص در حوزۀ موسیقی کشور ما باز می‌گردد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی گودرزی: نتوانستیم هنرمندانی چون «شجریان» و« شهرام ناظری« را به جامعه معرفی کنیم

مرتضی گودرزی، آهنگساز، محقق، نوازنده دوتار خراسان وخواننده موسیقی سنتی ایرانی است. وی هفده سال سابقه فعالیت در برنامه‌‌های فرهنگی تلویزیون ایران مانند با کاروان شعر و موسیقی، تماشاگه راز، صدای پای آب، ضیافت، بهارانه، راه آسمانی، معرفت، فرزندان ایران، از فراوانی گل و... دارد. از دیگر فعالیت‌‌های وی در زمینه موسیقی می‌توان به انتشار آلبوم‌‌های موسیقی «محلی قوچان»، آلبوم «شاختایی» و آلبوم «ابریشم طرب»، «رهگذار» و «پیوند» و آهنگسازی آثار تصویری همچون اجرای موسیقی فیلم‌‌های سینمایی «وقتی همه خواب بودند»، «تنبور» و سریال‌‌های «چک برگشتی» و «مهمانان ویژه» اشاره کرد.
گودرزی در گفت‌وگو با پانا درباره ماندگاری آثار موسیقی پیشینیان و امکان تکرار دوباره آن شرایط گفت: «به نظرم با توجه به جامعۀ عصبی و پر تنش و درگیر امروزی، آن روز‌ها دیگر تکرار نخواهد شد زیرا دیگر آن هنرمندان را در این روزگار نداریم. بسیاری از هنرمندانی که در گذشته در حوزۀ موسیقی پاپ و حتی موسیقی دستگاهی در ایران فعالیت می‌کردند آثار بسیار زیبا و ارزشمندی را ساختند.»
گودرزی در پاسخ به این سؤال که نقاط ضعف و قوت موسیقی امروز ما در مقایسه با آثار قدیمی چه چیز‌هایی هستند تصریح کرد: «باور من بر این است که نقاط ضعف عمدتاً به مدیریت و سیاست‌گذاری در حوزۀ فرهنگ و به خصوص در حوزۀ موسیقی کشور ما باز می‌گردد. من معتقدم این سیاست‌ها متأسفانه نتیجۀ معکوس داشته است. هر ساله شاهد تعدادی جشنوارۀ موسیقی در کشورمان هستیم که قطعاً هر کدام با اهداف خاصی برگزار می‌شوند.»
وی ادامه داد: «نتیجۀ این چند دهه نشان می‌دهد که متأسفانه دست کم از نظر پرورش هنرمندانی که قرار است بیایند و تجربیاتی را به دست آورند و پا در جای پای هنرمندان پیشکسوت قرار دهند، شاهد خلأ در موسیقی هستیم و هیچ امیدی به پر شدن آن نیست. نمی دانم چند سال باید بگذرد تا هنرمندانی چون شجریان، شهرام ناظری ، همایون خرم، پرویز مشکاتیان در موسیقی فعالیت خواهند کرد، البته باید بگوییم در میان آهنگسازان جوان چهره‌های پر تلاش، زحمتکش، کوشا و قابل احترامی هستند اما دست کم با سلیقۀ بنده خیلی هم‌خوانی ندارند.»
وی همچنین درباره اشعاری که موسیقی سازان جوان از آن استفاده می‌کنند تصریح کرد: «نمی‌توانم با شعر‌هایی تحت عنوان شعر نو یا شعر سفید یا حتی فرم‌هایی مثل غزل و قالب‌های ادبی کلاسیک در موسیقی امروزی که توسط شعرای جوان تولید می‌شوند نسبت به شعرای پیشین ارتباط عمیقی برقرار کنم. به هر حال این هم یک امر سلیقه‌ای است و سلیقۀ من با شعر قدما بیشتر سازگاری دارد.»
گودرزی با اشاره به شرایط بازگشت موسیقی باکیفیت گفت: «امیدوارم روزی برسد که زنده باشم و روز‌های خوب موسیقی را در کشورمان ببینم، شرایط فرهنگی بهتر از امروز باشد و فضای عمومی جامعه رو به آرامش باشد. روح شادی در جامعۀ ما دمیده شود. در واقع هنرمند از آن جامعۀ شاد تأثیر می‌گیرد و آثاری را می‌سازد که جوهره و مایه‌های شادی هم در آن بارز و ملموس خواهد بود. به باور من این گونه است که متأسفانه شادی در موسیقی امروز ما عمق ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار