در گفت وگوی پانا با نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:‌

عقبایی: دو برابر میانگین جهانی «خانه خالی» در کشور وجود دارد

نگاه دولت در اخذ مالیات ازخانه‌های خالی نباید نگاه درآمدی صرف باشد/توجیه اقتصادی خانه خالی و خواب سرمایه باید از بین برود/مالیات برخانه های خالی ممکن است با مقاومت‌های مواجه باشد

تهران ( پانا) - نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید براینکه اخذ مالیات برعایدی سرمایه بر مالیات خانه‌های خالی در اولویت است می‌گوید مالیات خانه‌های خالی در متراژ‌های بالا باید ارقام قابل توجهی باشد تا بتواند انگیزه خالی نگه داشتن آن را کاهش دهد. در مجموع با تایید اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید می‌شود که نگاه دولت در اخذ این مالیات نباید نگاه درآمدی صرف اشد و باید از آن به عنوان ابزاری کنترلی بهره ببرد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
عقبایی: دو برابر میانگین جهانی «خانه خالی» در کشور وجود دارد

حسام عقبایی در گفت وگو با پانا بیان کرد:‌ « چند دسته مالیات شامل ارزش افزوده، مالیات بر عایدی مسکن، نقل و انتقال مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی بر کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن موثر است اما موضوع مطرح این است که برخی از این مالیات‌ها تنها جنبه درآمدزایی برای دولت دارند و بحث قانونگذار از تصویب این قوانین تنها کسب درآمد از این مالیات‌ها است. مالیات تنظیمی شامل مالیات برخانه‌های خالی است به این معنا که هدف قانونگذار و وضع این قوانین تنها کسب درآمد نبوده و با هدف ایجاد تعادل در بازار اجاره یا قیمت مسکن اعمال شده است.»

وی ادامه داد:‌ « کنترل کسانی که در حوزه سوداگری مسکن اقدام می‌کنند از اهدافی است که این طرح به دنبال آن است تا به عرضه مسکن در بازار کمک شود اما موضوع مطرح این است که مهمتر از مالیات برخانه‌های خالی، مالیات بر عایدی مسکن از اهمیت بیشتری برخوردار است. بخش مسکن از مالیات بر عایدی سرمایه منافع بیشتری خواهد داشت.»

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:‌ « کنترل سفته بازی، ورود سرمایه‌گذاری به بازار مسکن،‌ کاهش فاصله طبقاتی،‌متناسب کردن دهک‌های ضعیف جامعه با وضعیت اجاره از دغدغه‌های موجود در بازار مسکن است. مالیات بر عایدی مسکن یا سرمایه به این معنا است که از سود حاصل از سرمایه‌گذاری که در بخش مسکن یا هر فعالیت دیگر به وجود می‌آید، مالیات پرداخت شود.»

عقبایی خاطرنشان کرد:‌ «قطعا ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن باید مشمول مالیات باشد که همان بحث مالیات بر عایدی سرمایه است و بهتر است دولت این موضوع را با اولویت در دستور کار قرار دهد.»

وی درباره آمار خانه‌های خالی اضافه کرد:‌ « آخرین آمار در دسترس در مورد خانه‌های خالی سایت مرکز آمار است که اطلاعات آن مربوط به سال 95 است و براساس آن 2 میلیون و500 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که 500 هزار واحد آن در استان تهران و 300 هزار واحد آن در شهر تهران است. بخش عمده این واحدهای خالی لوکس ولاکچری است که طبقات متوسط یا پائین جامعه قادر به خرید آن نیستند.»

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:‌ « مالیات بر خانه خالی در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است و می‌تواند انقلاب و دگرگونی خاصی در توازن مسکن ایجاد کند اما به اعتقاد من اخذ مالیات ازعایدی سرمایه تاثیر مناسب بیشتری در توازن در بازار اجاره و قیمت مسکن دارد.»

مالیات برخانه های خالی ممکن است با مقاومت‌های مواجه باشد

عقبایی عنوان کرد: « مالیات برخانه های خالی ممکن است با مقاومت‌های مواجه باشد و مالکینی باشند که با عقد قراردادهای سوری بخواهند از زیر بار این مالیات در بروند یا آنکه همانند گذشته با مصرف کاذب و دروغین مصرف آب و برق و گاز نشان دهند که این خانه خالی نیست.»

وی اضافه کرد:‌ « مالیات خانه‌های خالی در متراژ‌های بالا باید ارقام قابل توجهی باشد تا بتواند انگیزه خالی نگه داشتن آن را کاهش دهد. در مجموع ضمن تایید اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید می‌شود که نگاه دولت در اخذ این مالیات نباید نگاه درآمدی صفر باشد و باید از آن به عنوان ابزاری کنترلی بهره ببرد ضمن آنکه باید اخذ مالیات از عایدی سرمایه را در اولویت بیشتری قرار داد.»

توجیه اقتصادی خانه خالی و خواب سرمایه باید از بین برود

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:‌ « تولید مسکن باید در کشور به گونه‌ای باشد که نگه داشتن خانه خالی و خواب سرمایه به زیان سازنده باشد. وقتی رقابت در عرضه تولید مسکن وجود داشته باشد، نگه داشتن خانه خالی توجیه اقتصادی ندارد.»

وی درباره قراردادهای سوری اجاره نیز گفت:‌ « شناسایی خانه‌هایی که قرارداد سوری دارند کار پیچیده‌ای نیست. سازمان امور مالیاتی هم اکنون حتی از مشاغل خانگی هم مالیات دریافت می‌کند و می‌تواند آنها را رصد کند بنابراین خانه‌های خالی نیز به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.»

عقبایی اظهار کرد:‌ « میانگین خانه‌های خالی در سطح دنیا حدود 5 درصد است که در ایران این رقم حدود 10 درصد است. تعداد مسکن در کشور حدود 25 میلیون واحد است و دو برابر میانگین جهانی خانه خالی در کشور وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار