چگونگی برگزاری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در ایام کرونا

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه و با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های سنجش آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه خواهد داشت

تهران (پانا) - امسال به دلیل شرایط کرونا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه دارد و سنجش نوآموزان پیش دبستانی نیز از اول مهر انجام می‌شود. از جمله مدارک لازم برای انجام سنجش، اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴ و پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال است.

کد مطلب: ۱۰۸۸۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی برگزاری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در ایام کرونا

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یکی از طرح‌های موفق آموزش و پرورش پس از انقلاب است که از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی به پوشش ۹۷.۶ درصد بدو ورود به دبستان و ۵۰ درصدی دوره پیش دبستانی در سال گذشته رسیده است. به گفته سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان و ۶۰‌درصدی پیش دبستانی هدف‌گذاری شده است.

می‌توان گفت طرح سنجش کمک شایانی به مداخلات بهنگام و جلوگیری از معلولیت‌ها می‌کند، چراکه شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و جای دهی آنها در مدارس استثنایی، تشخیص دیر آموزان و حمایت از آنان و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها از دستاوردهای این طرح است.

حسینی درباره اجرای این طرح گفته است: «امسال به دلیل شرایط کرونا این طرح از ۱۵ تیر تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام خواهد شد و ۱۲۰۰ پایگاه سنجش اولیه نوع ب که ۶ نفر را شامل می‌شود، ۱۱۰۰ پایگاه سیار، پایگاه‌های تخصصی و ۸۰۰ پایگاه پذیرش جهش تحصیلی کار سنجش را عهده دار خواهند بود. در مجموع تعداد پایگاه‌ها بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ پایگاه خواهد بود و تمامی استان‌ها پایش لازم برای استقرار پایگاه‌های سنجش را انجام داده‌اند.»

وی با بیان انواع پایگاه‌های تخصصی گفت: «پایگاه‌های تخصصی نوع الف با ۱۲ نفر ، تخصصی نوع ب با ۹ نفر و پایگاه تخصصی نوع ج با ۵ نفر که در مجموع ۴۰۰‌پایگاه‌ را شامل می‌شود کار سنجش تخصصی را عهده‌دار خواهند بود. پایگاه‌های تخصصی سنجش بیماری، پایگاه‌های سنجش دانش‌آموزان استثنایی با ضریب هوشی پایین تر از ۵۰، پایگاه‌های سنجش دیر آموزان و و پایگاه‌های تست مجدد از دیگر پایگاه‌ها است.»

ارزیابی‌های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه‌های اولیه انجام خواهد شد. در صورت مشکوک بودن، نوآموز به یکی از ۵۰۰ پایگاه‌های تخصصی برای ارزیابی تخصصی ارجاع می‌شوند. روزانه فقط ۲۰ نوآموز در این پایگاه‌ها پذیرش می‌شوند و زمان فعالیت پایگاه‌ها در سال جاری یک ساعت افزایش یافته است.

۲۰۰ دستگاه ادیومتر مخصوص شنوایی سنجی، ۲ هزار و ۵۰۰ ابزار سنجش آمادگی تحصیلی، ابزار تخصصی تست هوش برای گروه سنی ۲ تا ۷ سال، ابزار تست هوش برای جهش تحصیلی و ۱۲۰۰‌ سری نمودارهای تشخیص سن، قد و وزن از جمله تجهیزات تهیه شده برای پایگاه‌های سنجش است و کل نوآموزان عشایر‌ و ۵ درصد نوآموزان کشور به صورت رایگان و ۱۰‌ درصد نیز به صورت نیم بها سنجش‌ خواهند شد و برای مناطق محروم و مناطق سیل و زلزله زده نیز تمهیدات مناسب اندیشیده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار