سرمایه‌های انسانی و نرم افزاری کشور در خدمت تحول در آموزش و پرورش

*علی عسگری

سخنان مقام رهبری درمورد تحول از منظر امام راحل (ره) نمونه روشنی از شیدایی بلبل درتوصیف گل بود.گل رفت وشمیم خوشش اینجا است هنوز/بلبل به هوای گل چه شیداست هنوز . ایشان در مورد گل  اندیشه و باغستان فکری‌اش که نماد بوی خوش  سلسله سادات در دوران معاصر محسوب می‌شود فرمود: «امام خمینی (ره) یک انسان تحول خواه و تحول آفرین بود و بزرگترین تحولات را در دوران خود ایجاد کرد.»

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌های انسانی و نرم افزاری کشور در خدمت تحول در آموزش و پرورش

معظم له به شکل زیبا و مبسوطی تحول ها و برکت‌های حاصل آمده از گل وجود امام عظیم الشأن را برشمردند و برای ادامه و استمرار راه آن یار سفرکرده به چند نمونه از اموری که در کشور نیازمند تحول است اشاره کردند؛ از جمله آنها این بود که «درمسائل آموزشی فایده محور و عمقی و کاربردی شدن دروس در مراکز آموزشی و مدارس را مورد تاکید قرار دادند.» دغدغه ای که چندین سال است پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند تحول بنبادین در وزارت زیر بنایی آموزش و پرورش در دستور کار است و ضرورت دارد در اولویت همه ارکان نظام بویژه مجلس و دولت قرار بگیرد.

همه می‌دانیم که آموزش وپرورش پایه اصلی تحول و پیشرفت هر کشور است و غفلت از آن خسارتهای جبران ناپذیری را در پی دارد. به همین جهت است که باید همه سرمایه‌های انسانی ونرم افزاری کشور، باایمان و اراده ای قوی، بیش از گذشته درمسیر تحول در آموزش و پرورش قرار گیرد.

مشارکت حوزه های علمیه، دانشگاه ها اعم از دولتی وغیر دولتی، صداوسیما، نهادهای عمومی و مردم بویژه خانواده ها در اینجا ضرورتی انکار ناپذیر است. درهرحال سند تحول بنیادی آموزش و پرورش دارای شش زیرنظام اصلی است که عبارتند از: 1-برنامه درسی 2-تامین معلم و منابع انسانى 3-تامین و تخصیص منابع مالی 4-راهبری ومدیریت 5-پژوهش وارزشیابی 6-تامین فضا و تجهیزات.

این شش زیرنظام تحول مورد نظر قانونی و مصوب را در این خصوص در دست انجام دارد ولی تحقق کامل آن اراده وعزم ملی و همچنین رضایت و انگیزش بالای معلمان باعزت و هدایت‌گران اصلی دستگاه تعلیم وتربیت را طلب می‌کند.

* مشاور و نماینده وزیر آموزش و پر‌ورش در دانشگاه فرهنگیان کشور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار