امروز: یکشنبه 16 بهمن 1401 - 16:35 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

طرح الحاق فایل‌های کمک آموزشی با کمک «بارکدخوان» در کتاب‌های درسی

طرح الحاق فایل‌های کمک آموزشی با کمک «بارکدخوان» در کتاب‌های درسی

5/31/2020 8:46:00 AM
5/31/2020 8:46:00 AM
یکشنبه 11 خرداد 1399 - 08:46
نیک پی

تهران (پانا) - مبتکر طرح الحاق فایل‌های کمک آموزشی با کمک «بارکدخوان» در کتاب‌های درسی عقیده دارد این طرح می‌تواند در بین معلمان رقابتی ایجاد کند که به این ترتیب بتوانند نقش فعال‌تری در دستگاه تعلیم و تربیت ایفا کنند.

حوزه آموزش در دنیا مانند دیگر حوزه‌ها از جمله تجارت، ارتباطات و صنعت به شدت متاثر از فناوری‌های نوین بوده است به گونه‌ای که رشته‌ای با عنوان تکنولوژی آموزشی به شکل نظام‌مند و علمی ‪ سعی در استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و چندرسانه‌ای در محیط‌های آموزشی دارد و از توانمندی و قابلیت تکنولوژی به صورت هدفمند برای تسهیل و اثربخشی فرایند آموزش بهره می‌برد. یکی از فواید تکنولوژی آموزشی برای دانش‌آموزان، کمک به بهبود قابلیت یادگیری است.

اطلاعات و محتوای آموزشی به روش‌های مختلف و با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته به راحتی در دسترس تمام دانش‌آموزان در هر نقطه‌ای از دنیا قرار گرفته است و شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن در این زمینه به خوبی نقش ایفا و استفاده از آموزش‌های موثر را تسهیل می‌کنند.

حامد نیک‌پی دکترای ریاضی و دبیر ریاضی در شهر محمودآباد یکی از علاقه‌مندان استفاده از فناوری در نظام تعلیم و تربیت کشور است که چندی پیش طرح «ایجاد فایل‌های چندرسانه‌ای در کتاب‌های درسی با استفاده از بارکد» را باهدف تسهیلِ دسترسی به فایل‌های کمک‌آموزشی به وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده است.

نیک‌‍پی درباره کارکرد این طرح اینطور به پانا توضیح داد: «در سال‌های اخیر برای توضیح مطالب مختلف در کتاب‌های درسی انواع فیلم و انیمشین و یا کلیپ آموزشی تهیه‌ می‌شود، حال با کمک این شیوه می‌توانیم دسترسی به این فایل‌های کمک‌آموزشی را تسهیل کنیم؛ به این صورت که ابتدا این فیلم‌ها را در سامانه مربوطه بارگذاری می‌کنیم، در ادامه کد QR هر یک از فیلم و یا انیمشین تولید شده را در کنار مطالب مربوطه در کتاب درسی قرار می‌دهیم، تا دانش‌آموزان با استفاده از نرم افزار کد QRخوان موبایل بتواند فیلم و انیمشین مربوطه را مشاهده کنند.»

وی ادامه داد: «معلمان نیز با استفاده از موبایل و یا ابزار کد QR خوان در کلاس‌های درس می‌توانند فیلم و یا انیمیشن مورد نظر را به نمایش بگذارند تا توضیحات بیشتری در مورد موضوع درسی کتاب برای دانش‌آموزان ارائه کنند.»

اجرای این طرح نظام آموزشی ایران را به الگوی دیگر کشورها در تدوین کتاب‌های درسی و آموزشی تبدیل خواهد کرد

نیک‌پی درباره نقش این فیلم‌های کمک‌آموزشی در یادگیری دانش‌آموزان گفت: «هریک از این فیلم‌ها می‌تواند حاوی محتوایی جدید و منحصربه‌فرد باشد که با جذابیت‌های سمعی و بصری می‌تواند توجه محصلان را به خود جلب کند. این فایل‌ها در کنار متن درسی باعث توضیح بیشتر و عمیق تر موضوع درسی برای دانش‌آموزان می‌شود که به‌طور حتم فهم مطالب درسی را تسهیل می‌کند. مثلا در درس زیست‌شناسی مبحث عملکرد قلب، با توجه به اینکه بعضی مدارس فاقد آزمایشگاه هستند و حتی درصورت وجود آزمایشگاه هم امکان تشریح قلب در آن وجود ندارد، می‌توانیم فیلم تشریح قلب را تهیه کنیم و بارکد آن را کنار درس موردنظر در کتاب زیست شناسی درج کنیم، تا دانش‌آموز و معلم همزمان با تدریسِ این بخش، فیلم موردنظر را تماشا کنند.»

سابقه QR Code در کتاب‌های درسی دنیا

این معلم درباره سابقه استفاده از فناوری «کیو. آر. کد» در دنیا گفت: «استفاده از محتوا با کمک بارکد در هیچ یک از نظام‌های آموزشی دنیا سابقه ندارد. چه بسا ایران با تولید محتوای آموزشی به صورت انیمشین و فیلم و ایجاد بارکد آن در کتاب‌های درسی بتواند خود را به‌عنوان کشوری پیشتاز در استفاده از نوآوری‌های تکنولوژی در سیستم آموزش و پرورش در جهان معرفی کند. اجرای این طرح نظام آموزشی ایران را به الگوی دیگر کشورها در تدوین کتاب‌های درسی و آموزشی تبدیل خواهد کرد.»

ایجاد رقابت بین معلمان برای ایفای نقش فعال‌تر در دستگاه تعلیم و تربیت

وی درباره هزینه‌های این تکنولوژی بیان کرد: «معلمان، کارشناسان آموزشی و فعالان تولید محتواهای آموزشی می‌توانند به صورت رایگان و داوطلبانه در تولید این فیلم‌ها همکاری کنند. کارشناسان بخش تکنولوژی آموزشی در سازمان پژوهش هم می‌توانند این آثار را بررسی و از میان آنها بهترین‌ها را گزینش کنند. مثلاً در دانشگاه شهید رجایی دانشجویانی هستند که از ساخت این فیلم‌های آموزشی استقبال می‌کنند و برای این منظور می‌توانند از استودیوهای این دانشگاه استفاده کنند؛ بنابراین بخش تولید فیلم‌های آموزشی نه تنها هزینه‌بر نخواهد بود، حتی می‌تواند رقابتی در میان معلمان ایجاد کند که به این ترتیب بتوانند نقش فعال‌تری در دستگاه تعلیم و تربیت ایفا کنند تا در نهایت، به جای تالیف کتالب درسی، نوعی چرخه تألیف در کشور داشته باشیم.»

وی افزود: «از نظر اجرایی نیز درج بارکد در کتاب‌های درسی هزینه‌بر نیست. سایتی وجود دارد که می‌توانید لینک هر فیلم آموزشی را درون آن کپی کنید و به شما QR code آن را بدهد و شما داخل کتاب کپی کنید.»

نیک‌پی درباره چگونگی یکدست‌سازی و جمع‌آوری این محتواهای آموزشی عنوان کرد: «آموزش پرورش می‌تواند قالب استانداردی برای تولید محتوای آموزشی تدوین و در بخشنامه‌ای آن را به تمامی مدارس کشور ابلاغ کند، تا معلمان و مسئولان آموزشی مربوطه، محتوای آموزشی تولیدی خود از جمله فیلم، انیمشین و کلیپ آموزشی را به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارسال کنند تا درنهایت محتواهای تایید شده در سامانه آموزش و پرورش بارگذاری و کد QR آن در کتاب‌های درسی درج شود.»

مبدع طرح الحاق «کیو. آر. کد» در کتاب‌های درسی درباره زمان احتمالی اجرای این طرح گفت: «پیش‌بینی من این است که ابتدا تا انتهای تکمیل این طرح ۳ سال به طول بیانجامد.»

از بین بردن نابرابری‌های آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی برتر

این دبیر ریاضی در پایان بیان کرد: «با توجه به توانمندی این تکنولوژی و قابلیت فراوان آن برای استفاده در محیط‌های آموزشی در راستای در دسترس قرار دادن آموزش، سهولت دسترسی به آموزش برای همگان، از بین بردن نابرابری‌های آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی برتر‪ نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی هدفمند است که اجرای این طرح معلمان و دانش‌آموزان و کسانی که در ارتباط با آموزش هستند را به تولید و ارائه آموزش‌های برتر از طریق این ابزار تشویق می‌کند.»

حامد نیک‌پی بارکدخوان کتاب‌های درسی کیو. آر. کد QR Code محتواهای آموزشی تکنولوژی آموزشی عاطفه بزرگ‌ نیا
اخبار مرتبط
  • تحولی بنیادی در راه است

  • مصطفی رحماندوست: امروزه قصه گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • دلنوشته دانش‌آموز خبرنگار پانا از جشن فرشته‌ها با حضور رهبر انقلاب؛ شور و شوق اولین عبادت

  • تهیه کیک 80متری در شهرستان اسلامشهر

  • جشن ولایت امام علی(ع) در مصلی بهارستان ۲

  • حضور دانش‌آموزان پایه سوم بهارستان ۲ در بیت رهبری

  • جشن ولادت حضرت علی علیه السلام در آموزشگاه شهیدان اقبال پور ناحیه چهار شیراز

  • آغاز مراسم معنوی اعتکاف درشهرستان اسلامشهر

  • کانون‌های فرهنگی تربیتی میزبان برگزاری «رویداد قهرمان من پدرم» شدند

  • این هفته کدام استان ها برفی می شوند؟

  • دلیل مبارزه نکردن کشتی گیر آذربایجانی با زارع مشخص شد

  • نماز خواندن دانش‌آموزان با هدایایی که دیروز در جشن فرشته‌ها گرفتند

  • امانی انتقاد کرد؛ بودجه آلودگی هوای تهران فقط ۸۰ میلیارد تومان

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا

  • هوای پاک تهران

  • روایت دانش‌آموز نومکلف از رباط کریم از لحظه دیدار با رهبری

  • چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

  • شناسایی ۴۹ بیمار جدید کرونایی در کشور

  • ۷۶ درصد شهرهای کشور در وضعیت آبی قرار دارند

  • آخرین وضعیت امداد رسانی در مناطق زلزله‌زده خوی

  • وزیر بهداشت: کلیه خدمات در مناطق زلزله‌زده خوی رایگان است

  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها

  • جذب ۲۰ هزار پرستار در دستور کار است

  • ۲۲ بهمن یکی از بزرگترین روزهای حیات تاریخ بشریت است

  • جزییات محدودیت تردد در محورهای پرترافیک تهران و مازندران

  • اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر

  • وزیر رفاه: مددکاری اجتماعی از نیازهای مشهود جامعه امروز است

  • پوستر نمایش «فقط یک ساعت آرامش» رونمایی شد

  • سینما وامدار بزرگانی چون شماست

  • تحریم کنندگان جشنواره فجر قاعده بازی را رعایت می‌کنند؟

  • نگاهی به زنان در «یادگار جنوب»؛ زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

  • آغاز پیگیری حقوقی اموال غارت شده توسط خاندان پهلوی

  • ماموریت جدید سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیل گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و اعزام دانش‌آموزان به سفرهای تربیتی

  • بازدید خبرنگاران از پروژه‌های احداث مدارس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

  • اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور

  • هشدار هواشناسی درباره وقوع سیل در ۲۷ استان

  • راه‌اندازی باشگاه سلامت نوجوانان

  • مجردها برای وام مسکن باید بیش از 70 میلیون تومان اوراق بخرند

  • شاخص بورس ۱۷هزار واحد افت کرد

  • میز خدمت سازمان ثبت احوال کشور برپا شد

  • جزئیات نخستین جلسه کمیته مزد ۱۴۰۲

  • ۴۵۰هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند

  • استقبال رادیو ورزش از دهه فجر با پویش «جان من ایران من»

  • سود سپرده بانکی از مالیات معاف است

  • ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد

  • برگزاری جشنواره غذا دبستان حاجیه نوری ملارد در دهه فجر

  • ویژه‌برنامه‌هایی برای معرفی طرح «کانون مدرسه» به دانش‌آموزان

  • ۱۴۵ مرکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راوی انقلاب می‌شوند

  • جشن و پذیرایی دانش‌آموزان مدرسه امام محمد باقر(ع) به‌مناسبت دهه فجر

  • برگزاری نشست‌های علمی تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با دهه فجر

  • تربیت قرآنی ضرورت امروز جامعه اسلامی است

  • کمک به زلزله‌زدگان شهرستان خوی توسط دانش‌آموزان مدرسه دارالفنون شهریار

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم