پرطرفدارترین و پولدارترین کشورها در بازار گردشگری معرفی شدند

۱۰ مقصد اول توریست‌های ۲۰۱۹

تهران (پانا) - «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO) تازه‌ترین ارزیابی خود را از چشم‌انداز گردشگری بین‌المللی منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
۱۰ مقصد اول توریست‌های ۲۰۱۹

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، بر اساس این ارزیابی که در قالب هجدهمین نسخه از گزارش «شاخص جهانی گردشگری» منتشر شده، برای اولین‌بار در طول تاریخ، ۱۰۰ درصد مقاصد گردشگری جهان در واکنش به پاندمی «کووید-۱۹» محدودیت‌های مسافرتی اعمال کردند، محدودیت‌هایی از جنس بستن جزئی یا کلی مرزها به روی گردشگران و تعلیق پروازهای هوایی. بر این اساس طبق سناریوهای کنونی، پیش‌بینی می‌شود در مجموع سال ۲۰۲۰ ورود گردشگران خارجی بین ۵۸ تا ۷۸ درصد کاهش داشته باشد، بسته به سرعت کنترل بیماری، تداوم محدودیت‌های مسافرتی و بازگشایی مرزهای ملی. این به آن معنی است که تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران بین‌المللی تا ۱/ ۱ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت، کاهشی که منجر به از دست رفتن ۲/ ۱ تریلیون (هزار میلیارد) دلار درآمد و به خطر افتادن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل مستقیم می‌شود.

«سفر و گردشگری» از جمله بخش‌هایی بود که بیشترین آسیب را از پاندمی «کووید-۱۹» متحمل شد. بر اساس آخرین آمارهای موجود، در فصل نخست ۲۰۲۰ مجموع ورود گردشگران خارجی به کشورها ۲۲ درصد کاهش یافت، کاهشی که در ماه مارس (اسفند/ فروردین) نرخ ۵۷ درصد را به ثبت رساند. این به معنی از دست رفتن ۶۷ میلیون گردشگر خارجی و ۸۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی از منبع گردشگران خارجی است. در میان مناطق بیشترین آسیب‌ متوجه منطقه آسیا-پاسیفیک بود، جایی که در فصل نخست ورود گردشگران خارجی ۳۵ درصد کاهش یافت. اروپا با ۱۹ درصد کاهش و آمریکا با ۱۵ درصد دیگر آسیب‌دیدگان بزرگ فصل نخست بودند.

از تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۰ بهمن سال گذشته) زمانی که «سازمان جهانی بهداشت» ویروس کرونا را «یک نگرانی بین‌المللی از اورژانس سلامت عمومی» اعلام کرد تا تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ (اول اردیبهشت)، تمامی ۲۱۷ کشور مقصد گردشگری جهان، محدودیت‌های مسافرتی اعمال کردند. برای ۲۵ درصد از این مقاصد بین‌المللی محدودیت‌های مسافرتی حداقل برای سه ماه و برای ۴۰ درصد این محدودیت‌ها حداقل برای دو ماه ادامه داشته است. هم‌اکنون ۱۵۶ مقصد گردشگری جهان مرزهای خود را به طور کامل به روی گردشگران خارجی بسته‌اند.

از دیگر نکات گزارش جدید «سازمان جهانی گردشگری» رتبه‌بندی ورود گردشگران خارجی و میزان مخارج آنها در کشورهای میزبان است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۹، فرانسه با پذیرش ۴/ ۸۹ میلیون گردشگر خارجی در صدر رتبه‌بندی توریست‌پذیرترین کشورهای جهان قرار دارد (البته برای برخی کشورها همچون فرانسه از آخرین آمارهای موجود که مربوط به ۲۰۱۸ است استفاده شده). با این حال بر اساس مخارج گردشگران بین‌المللی، چین با اختلاف در رتبه نخست ایستاده است، کشوری که گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵۴ میلیارد دلار در آن خرج کردند.

بر اساس تعداد گردشگران خارجی، پس از فرانسه کشورهای اسپانیا، آمریکا، چین و ایتالیا به ترتیب با ۸۳، ۷۹، ۶۵ و ۶۴ میلیون نفر گردشگر و قرار گرفتن در رتبه‌های دوم تا پنجم، اصلی‌ترین مقاصد گردشگران خارجی در ۲۰۱۹ بودند. در این رتبه‌بندی کشورهای ترکیه، مکزیک، تایلند، آلمان و انگلیس نیز به ترتیب در رده‌های ششم تا دهم قرار دارند. از نکات جالب این گزارش قرار گرفتن ایران در جایگاه ۴۸ این رتبه‌بندی است، جایگاهی که با ۳/ ۷ میلیون گردشگر خارجیِ سال ۲۰۱۸ حاصل شد. ورود ۳/ ۷ میلیون گردشگر خارجی در ۲۰۱۸ حکایت از رشد ۴۹ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران نسبت به رقم ۹/ ۴ میلیون نفری ۲۰۱۷ دارد، آن هم باوجود خروج دولت آمریکا از برجام در اوایل سال ۲۰۱۸. با این حال در فصل نخست ۲۰۲۰ شرایط کاملا متفاوتی رقم خورد، زمانی که ورود گردشگران خارجی به ایران کاهشی ۸/ ۱۵ درصدی یافت. البته هنوز نیز جایگاه ایران بهتر از کشورهای برجسته‌ای همچون برزیل است.

در رتبه‌بندی مخارج گردشگران خارجی در کشورهای میزبان همان‌طور که اشاره شد گردشگران چینی با بیش از ۲۵۴ میلیارد دلار بیشترین مخارج را در این کشور انجام دادند، جایی که آمریکا با ۱۵۲ میلیارد دلار پس از چین در رده دوم ایستاده است. آلمان و انگلیس که از لحاظ تعداد گردشگران در رتبه‌های نهم و دهم قرار داشتند، بر اساس مخارج گردشگران به ترتیب با ۹۱ و ۷۱ میلیارد دلار در رتبه‌های سوم و چهارم این رتبه‌بندی جای دارند. فرانسه با ۵۰ میلیارد دلار در رده پنجم قرار دارد. کشورهای استرالیا، روسیه، کانادا و کره‌جنوبی نیز که از لحاظ تعداد گردشگران حتی در میان ۱۰ رتبه‌ برتر هم نبودند، در رتبه‌بندی مخارج گردشگران به ترتیب در رده‌های ششم تا نهم ایستاده‌اند.

در حالی که ایران در رتبه‌بندی تعداد گردشگران خارجی در جایگاه ۴۸ قرار دارد، در رتبه‌بندی مخارج گردشگران اما با ارتقایی محسوس خود را به رده ۳۲ جهان رسانده است. هر چند این رتبه‌بندی مربوط به سال ۲۰۱۹ است اما آخرین آمارهای دردسترس ایران مربوط به ۲۰۱۷ می‌شود، سالی که گردشگران خارجی بیش از ۱۱ میلیارد دلار در ایران دست به جیب شدند. این حجم از درآمد از منبع گردشگران خارجی، ایران را در جایگاه بهتری نسبت به کشورهایی همچون دانمارک، مکزیک (که در رتبه‌بندی تعداد گردشگران خارجی در رتبه هفتم جهان قرار دارد)، لهستان، قطر، ایرلند، آرژانتین، فنلاند، پرتغال، نیوزیلند و ترکیه (که در رتبه‌بندی ورود گردشگران در جایگاه ششم جهان اما در رتبه‌بندی مخارج گردشگران در رتبه ۵۰ جای دارد) قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار