حسینی مطرح کرد: سرمایه‌های زمانی و مکانی پسا کرونا برای آموزش و پرورش

تهران (پانا) - نشست آموزش و پرورش پسا کرونا در محل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور برخی صاحبنظران و مسئولان حوزه آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی مطرح کرد: سرمایه‌های زمانی و مکانی پسا کرونا برای آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست گفت: گاهی اوقات در جامعه شرایطی مکانی و زمانی ظهور می‌یابد که می‌توان از آن به سرمایه‌های مکانی و زمانی تعبیر کرد.

وی افزود: امروز کرونا در کنار همه تهدیدات و چالش‌ها از منظر نگاه جدید به آموزش و پرورش یک سرمایه مکانی یعنی مکان و فضای جدید برای آموزش و پرورش و یک سرمایه زمانی یعنی پیدایش زمینه برای توجه به بستر فناوری‌های نوین را پیدا کرده است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه باید تیم کارشناسی متشکل از صاحبنظران و مدیران اجرایی جهت استفاده بهینه از این سرمایه مکانی و زمانی ناشی از ظهور کرونا تشکیل شود افزود: این تیم کارشناسی می‌تواند در دو قلمرو آموزش و پرورش در کرونا و آموزش وپرورش پسا کرونا تدابیر و شیوه‌های لازم را طراحی، تدوین و هدف گذاری کند.

حسینی با بیان اینکه امروزه به دو جهان فیزیکال و ایده آل، جهان دیجیتال نیز افزوده شده است بیان کرد: جهان دیجیتیال در حوزه‌های اقتصاد و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و در حوزه‌های دیگری نظیر سیاست و آموزش و بویژه آموزش و پرورش رسمی کمتر از ظرفیت آن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه 22 درصد مدارس کشور هوشمند هستند و 77 هزار مدرسه نیز به اینترنت متصل هستند افزود: هوشمند سازی فضاهای آموزشی از حیث سخت افزاری، نرم افزاری، محتوای آموزشی، معلمان هوشمند، دانش‌آموزان، مدیران و اولیا هوشمند با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد. کرونا یک ظرفیت مکانی و زمانی ویژه ایجاد کرده است که می‌توان از آن برای ایجاد مدارس هوشمند به معنی کامل آن حداکثر استفاده را کرد.

وی با بیان اینکه نظام برنامه درس ملی از تراکم، فشردگی، تئوری گرایی، عدم توجه جدی به مباحث تربیتی و تعلیم تربیت تمام ساحتی رنج می‌برد و زمان حاضر بهترین فرصت برای ایجاد تحول و اصلاح در این حوزه است، افزود: باید بار اضافی حجم مطالب و گستردگی و غیر کاربردی بودن آنها را کاهش داد و آموزش زدگی را از دوش مدرسه، کلاس و دانش‌آموز برداشت.

وی گفت: انعطاف پذیری در برنامه درس ملی و عدم تکرار برخی مواد درسی در ترم‌های مختلف از دیگر مواردی است که باید به آن در این ایام توجه جدی به آن داشت.

معاون وزیر با تاکید بر اصلاح اقتصاد و بودجه ریزی در نظام آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون اعتبار تخصیصی به آموزش و پرورش حداکثر 70 درصد پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را پاسخگوست و این درحالی است که پوشش تحصیلی 92 درصد است و این اعتبار باید با میزان پوشش تحصیلی مطابقت پیدا کند.

وی با بیان اینکه از این شرایط باید استفاده کرد و قانون خاص وزارت آموزش و پرورش را تدوین و به تصویب رساند، افزود: از شرایط کرونا و پسا کرونا برای تحقق بیشتر و گسترش عدالت آموزشی در بستر فضای دیجیتالی نیز باید سود جست. در این فضا حرکت به سمت ایجاد مدارس تلفیقی- ترکیبی و انطباقی و رهایی از تنوع و گستردگی انواع مدارس را باید هدف گذاری کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان فعالیت‌های این سازمان در ایام کرونا افزود: راه‌اندازی پایگاه‌های مجازی آموزش در 7 استان، تولید و ارائه 3 میلیون ساعت آموزش از سوی معلمان آموزش و پرورش استثنایی در بستر فضای مجازی، تقویت آموزش‌های منزل محور و تولید و تحویل بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزانی که به شبکه و امکانات ارتباطی دسترسی ندارند از جمله فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی در این ایام است. باید برای دوران پسا کرونا جدی تر فکر کرد و برای تربیت دانش‌آموزان مبتنی بر آموزه‌های سندتحول بنیادین در بستر جدید تمهید و اندیشه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار