زیباترین شب آفرینش هم‌طراز با سی هزار شب

تهران(پانا)- زیباترین شب آفرینش؛ شبی که سرنوشت زمینیان و آسمانیان به هم گره می خورد و رفت وآمد ملائک، فوج فوج نور، سلام و عشق به زمین می آورد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
زیباترین شب آفرینش هم‌طراز  با سی هزار شب
حال و هوای دانش آموزان هم مثل هموطنان دیگر در ایام شبهای قدر 1399 بسیار متفاوت با سالهای گذشته است. امسال شب های قدر هم رنگ و بوی دیگری دارد، بسیار غریبانه در کنج خانه ها همه با این شرایط مجبورند مراسم شب قدر را هم متفاوت تر از همیشه تجربه کنند؛ ولی با دلی آماده تر از همیشه؛ در تمام گروههای مدارس منطقه 1 دانش آموزان و همکاران فرهنگی هم صدا با همه ملت مسلمان، در فضای مجازی طنین "بک یا الله" پیچیده است. دانش آموزان ضمن کسب حلالیت از دوستان و معلمان خود دل نوشته های زیبا و مطالب مرتبطی با این ایام را در فضای مجازی منتشر کردند. شب قدر چیست؟ فضیلت های شب قدر ، بهترین اعمال در شب قدر کدام است؟ و رابطه شب قدر و امامت و..... بخشی از این مطالب به این شرح است: بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است. آیا به راستی برکتی بالاتر از این هست که یک شب هم‌طراز هزار ماه یعنی سی هزار شب یا 83 سال و چهار ماه قرار گیرد؟
شب قدر، پرارج ترین و پررمز و رازترین شبها در گردونه زمان است که قلمها در وصفش می شکنند، زبانها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می ماند؛ شبی که به فرموده امام صادق علیه السلام قلب رمضان به شمار می آید.
شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش بندگان خود قرار داده است.
از جمله دلایل فضیلت شب قدر بلکه والاترین جنبه فضیلت آن نزول قرآن کریم در این شب است که به صورت یک باره بر قلب مقدس پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) نازل شد و در بقیه عمر مبارک حضرت به صورت تدریجی انجام گرفت.
قرآن کریم یکی از علل فضیلت ماه رمضان را همین معنا برشمرده و می فرماید: (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان)؛ «ماه رمضانی که قرآن را در آن فرو فرستادیم؛ کتابی که مردم را راهبر و متضمن دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است».
قرآن کریم علت دیگر فضیلت این شب بزرگ را تعیین مقدرات انسان بیان کرده و می فرماید: (انّا انزلناه فی لیلة مبارکة انّا کنّا منذرین - فیها یفرق کل امر حکیم)؛ «ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود».
نزول قرآن؛ نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه بنا بر روایات و ظاهر آیات سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله نیست و فرشتگان در شب قدر مقدّرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می آورند و بر او عرضه می کنند.
از مهم‌ترین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب جهت استفاده هر چه بهتر و بیشتر از شب‌های احیای این ماه و به‌ خصوص شب قدر، دعاست.
مقام معظم رهبری در مورد شب قدر فرموده اند: «لیلةالقدر خیر من الف شهر»؛ شبی که به‌عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست. احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است؛ در واقع مظهر دعا و ذکر است.
در روایت‌ها وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به ‌تعبیر رایج ما، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت. همه‌ اینها دعاست. دعا یکی از مهمترین کارهای یک بنده‌ مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد.

خدایا تو خود می دانستی که دست زمینیان به آسمانت نمی رسد. مهربان، شب قدر را برای زمینیان قرار دادی تا آسمانت را به زمین بیاوری؛ آری فضا پر از نور است، سرشار از عطر حضور فرشته هایی که نازل می شوند و سلام و برکات الهی را برای زمینیان به ارمغان می آورند.
یک سوال مهم در این شب با عظمت واقعا از خداوند مهربان چه بخواهیم؟
در حدیث داریم که از پیامبر اکرم صل الله علیه و اله پرسیدند در شب قدر چه بخواهیم ؟
حضرت فرمودند: «عافیت بخواهید» عافیت به عنوان نقطه مقابل ابتلا و گرفتاری است و به معنای سلامت از هر نوع آفت و ناگواری جسمی و روحی، ظاهری و باطنی، دنیوی و اخروی است. انسان خوبی بودن از مصادیق عافیت است. نعمت عافیت بعد از نعمت یقین، از نعمت‌های بزرگ خداوند است...
"بیماری ضد عافیت است، داشتن فرزند نا صالح ضد عافیت است، همسایه بد ضد عافیت است، قرض و گرفتاری ضد عافیت است ، بی آبرویی ضد عافیت است، هر چیز بدی ضد عافیت است، پس در عافیت خواستن همه چیز هست."
پس بهترین دعا برای خود و دیگران در شب های قدر طلب عافیت است.
همه دعاها را به همراه عافیت بخواهیم.
اللهم عافنا فی جمیع الامور
خدایا در همه کارها به ما عافیت بده.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار