بررسی تبعات فرهنگی و اجتماعی همه‌گیری کرونا در کمیسیون فرهنگی هئیت دولت

تهران (پانا) - در جلسه اصلی کمیسیون فرهنگی هیئت دولت، ضمن تصویب «آیین‌نامه ماده (۱۴) قانون حمایت از فعالان و استادکاران صنایع دستی»، تبعات فرهنگی و اجتماعی همه‌گیری کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۰۶۱۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی تبعات فرهنگی و اجتماعی همه‌گیری کرونا در کمیسیون فرهنگی هئیت دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در این جلسه «آیین نامه ماده (۱۴) قانون حمایت از فعالان و استادکاران صنایع دستی» که به پیشنهاد مشترک وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صنعت، معدن و تجارت به هیئت وزیران ارائه شده است با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون اصلی فرهنگی رسید.

در ابتدای این جلسه دبیر کمیسیون فرهنگی دولت به تشریح ابعاد پیشنهاد و روند بررسی آن در کمیسیون پرداخت و گفت: در روند بررسی پیشنهاد علاوه بر دستگاه‌های اجرایی، اصناف مرتبط با موضوع پیشنهاد نیز مشارکت داشته‌اند و نظر آن‌ها در فرایند تدوین و بررسی پیشنهاد اخذ شده است.

در ادامه جلسه آیین‌نامه ماده (۱۴) قانون حمایت از فعالان و استادکاران صنایع دستی بررسی بررسی شد و مواد آیین‌نامه به ترتیب مورد بررسی قرار گرفت.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت در روند بررسی متن ضمن تشکر از فعالیت‌های صورت گرفته در تدوین آیین‌نامه، اظهار داشت: در آیینژ‌نامه ابهام در تقسیم کار میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صمت باید به صورت کامل برطرف شود تا از احتمال سردرگمی شهروندان و تداخل های آتی کارکردها میان دو وزراتخانه پیشگیری شود.

هم‌چنین، با توجه به گستره دامنه بیماری کووید ۱۹ و تاثیرات آن در زندگی روزمره و لزوم مواجهه مطلوب با این تأثیرات؛ ادامه جلسه به بررسی تبعات فرهنگی و اجتماعی اپیدمی کرونا اختصاص یافت.

صالحی، رئیس کمیسیون فرهنگی دولت با قدردانی از دبیرخانه کمیسیون برای آماده نمودن مقدمات بررسی موضوع در صحن کمیسیون گفت: هرچند زمان و نحوه ورود کرونا به ایران قابل پیش‌بینی دقیق نبود و این موضوع فرصت کافی را برای مقابله کامل با این مساله در اختیار ما قرار نداد، اما دولت برای برنامه‌ریزی دوران پس از کرونا فرصت کافی را دارد و از همین رو نیز باید در خصوص دوران پساکرونا تحلیل های کافی را داشته باشیم. از همین رو با نظر اعضای کمیسیون تصمیم بر این شده است تا گزارش‌های پژوهشی متنوعی که در این خصوص انجام شده است در صحن کمیسیون فرهنگی دولت ارائه شود. بر همین مبنا دبیرخانه کمیسیون مذاکراتی را با پژوهشگاه‌های بزرگ که در زمینه مطالعه مسائل فرهنگی-اجتماعی فعالیت می کنند آغاز نموده است تا چکیده ای از دیدگاه های آنان در خصوص تبعات فرهنگی-اجتماعی موضوع به بحث گذاشته شود.

در ادامه جلسه دکتر طالبی، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت ضمن تاکید بر اهمیت در نظر داشتن تبعات فرهنگی و اجتماعی کووید ۱۹ اظهار داشت: دبیرخانه کمیسیون از همان هفته های اول دغدغه موضوع را داشته و تلاش نموده است تا پژوهش های انجام شده در زمینه ابعاد فرهنگی کرونا را رصد کند. در حال حاضر تحقیقات متعددی برای کرونا در کشور انجام شده است. دانشگاه تهران، وزارت کشور اقدام های خوبی در این خصوص انجام داده اند و پژوهش جدیدی نیز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با موضوع دیدگاه شهروندان نسبت به شرایط موجود اپیدمی به تازگی پایان یافته و نتایج آن به دبیرخانه کمیسیون منعکس شده است.

وی افزود: ایام پسا کرونا ناگزیر در فضای فرهنگی اجتماعی تأثیراتی خواهد داشت که باید از هم اکنون مورد توجه دولت قرار گیرد. در ادامه، نمایندگان پژوهشگاه‌های حاضر در جلسه نظرات، دیدگاه‌ها و یافته‌های خود را پیرامون همه‌گیری کرونا در جلسه بیان کردند. از جمله موارد مطرح شده توسط پژوهشگران می توان به تاثیرات اپیدمی کرونا بر نظریه های علم و معرفت و پیش بینی تحولات آینده و بازنگری در انگاره های سرمایه داری اشاره کرد.

یکی از پژوهشگران حاضر در جلسه در این خصوص اظهار نمود: در زمینه معرفت شناسی، اپیدمی اخیر بدون شک موجب بازنگری در اصول قاطع علمی شده است و سبب شده است تا انسان‌ها تا اندازه‌ای اعتماد متقن پیشین خود را به علم از دست بدهند. این بازنگری در پیوند با دیدگاه شهروندان به آثار سرمایه‌داری نیز هست. هر چند این بازنگری به معنای زیر و رو شدن نظم موجود نخواهد بود اما سبب تصحیح تدریجی جدی در مسیر نظم معرفت شناسانه موجود خواهد شد.

تقویت زندگی مجازی در دوران اپیدمی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. از دیدگاه یکی از پژوهشگران حاضر در جلسه، تشدید روند تغییر بستر فعالیت‌های اجتماعی به فضای مجازی یکی از اتفاقاتی است که به واسطه همه‌گیری کرونا رقم خورده است. این اتفاق با وجود روندهای توسعه‌ای که برای آن دیده می‌شود و پیش‌بینی‌هایی که درباره توسعه فناوری اطلاعات برای حل مشکلات مشابه در آینده طرح می شود می‌تواند زندگی اجتماعی را بیش از پیش به سمت یک زندگی انفرادی مجازی سوق دهد.

بخش دیگری از مباحث بررسی تبعات اجتماعی فرهنگی کرونا در کمیسیون، به آثار این اپیدمی در زمینه سرمایه اجتماعی و فرسایش زمینه‌های سرمایه اجتماعی اختصاص یافت. در ادامه جلسه گزارش یکی از پژوهشگران از ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمان اپیدمی توسط شهروندان ارائه داد. در این بخش نقاط ضعف و قوت دستگاهای اجرایی در انجام وظایف‌شان در دو ماه اخیر براساس گزارش‌های رصد نهادهای نظارتی مورد بررسی قرار گرفت. از جمله فعالیت دستگاه‌هایی که در این بخش با حساسیت بیشتری مورد بحث قرار گرفتند می‌توان به اقدامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش بخصوص با توجه به تبعات کند شدن فعالیت‌های نظام آموزشی اشاره کرد.

در پایان جلسه با توجه به محدودیت زمان مقرر شد تا ادامه مباحث و ارائه یافته‌های پژوهشی بیشتر، در جلسه بعدی کمیسیون انجام شود. جلسه کمیسیون فرهنگی هیئت دولت در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، معاون رئیس جمهور در امور زنان و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رئیس مرکز فرش ایران در محل ساختمان حافظیه برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار