رییس دانشگاه علوم پزشکی استان:

وضعیت فعلی مازندران شکننده است و ممکن است تعداد بیماران در روزهای آینده افزایش یابد

ساری (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با شکننده توصیف کردن وضعیت فعلی بیماری کووید 19 در استان، تأکید کرد که اگر موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت نشود، تعداد بیماران در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۰۳۵۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت  فعلی مازندران شکننده است و ممکن است تعداد بیماران در روزهای آینده افزایش یابد

سید عباس موسوی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران مازندران در پاسخ به این که اکنون مدت زمان زیادی از قرنطینه خانگی مردم می‌گذرد، با توجه به کاهش مبتلایان، توصیه‌ها و راهکارهای شما برای ادامه این روند و پیش‌بینی‌تان در مورد وضعیت ویروس کرونا در هفته‌های آتی در مازندران چیست، گفت: «درست است که از پیک ابتلا به کرونا عبور کردیم و افت واضحی را در آمار بیماران داریم، اما این اصلا به معنای این نیست که اوضاع خوب است و ما می‌توانیم رفتارهای گذشته را از سر بگیریم. ما با همکاری‌ و تلاش‌ مسئولان، کادر درمانی و مردم به این نقطه رسیدیم. وضعیت کاملا شکننده‌ای است و خصوصا این اوضاعی که در یکی‌دو روز بعد از پایان تعطیلات دیدم، به نظرم بسیار نگران‌کننده است.

او ادامه داد: «پیش‌بینی ما این است که اگر موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی رعایت نشود، متاسفانه تعداد بیماران در چند روز آینده افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد افراد بستری نیز در 10 تا دو هفته‌ی آینده خود را نشان خواهد داد و ما به دلیل اینکه الان تعداد بیماران قابل توجه است، بنابراین ممکن است به سرعت به سمت وضعیت بدی برویم که پیک دوم و پیک‌های بعدی را داشته باشیم که این پیک‌ها ممکن است قابلیت کنترلشان مثل پیک اول نباشد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران در مورد نظارت بر فروش ماسک‌های غیراستاندارد و علت عدم عرضه مناسب ماسک و تجهیزات حفاظتی در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و گاه فروش با قیمت‌های گزاف، گفت: «کارایی ماسک‌ها و گروه هدفشان متفاوت است. ماسک‌های N95 و N99 ماسک‌های مربوط به کادر درمانی و کسانی است که در محیط‌های بسیار خطرناک و نزدیک به بیماران کاربرد دارد. ماسک‌های جراحی در مواقعی کاربرد دارد که نتوانیم از نزدیکی با افراد احتراز کنیم، از آن بیشتر کمک به پیشگیری است. یعنی افراد مبتلا جاهای دیگر را آلوده نکنند. ماسک‌های پارچه‌ای تاحدودی می‌توانند از آلوده کردن محیط جلوگیری کنند، اما باید استانداردهایی را برای آن رعایت کرد.»

موسوی ادامه داد: «از آن‌جایی که این بیماری به شکل بین‌المللی است و نیاز بسیار زیادی برای اقلامی مانند ماسک وجود دارد و از طرفی عرضه‌ آن کافی نیست، لازم است اولویت استفاده را به گروه‌هایی بدهیم که پر ریسک هستند. دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت دستگاه تأمین‌کننده نیست، وزارت صمت مسئول تأمین است.»

او در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی مردم و تعطیلی کسب و کار اصناف، در حالی که مردم توان مالی خود را از دست داده‌اند، آیا این محدودیت‌ها و تعطیلات ضروری است، گفت: «گاه انتخاب‌ها بین بد و بدتر است. از طرفی جان و سلامت انسان‌ها است و از طرفی آسیب‌های اقتصادی هم است و دولت تصمیماتی در این مورد گرفت و البته دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند، که برنامه‌های مختلف حمایتی را نیز دارند. ما مسئول سلامت مردم هستیم.»

80 درصد مردم مازندران غربالگری کرونا شدند

موسوی در مورد نتایج اجرای طرح غربالگری در مازندران و وضعیت مشارکت مردم، گفت: «با فعالیت چند روز اخیر با کمک فرمانداران و دستگاه‌های مختلف و بسیج و سپاه، استان مازندران در غربالگری جزو استان‌های با رنگ سبز پررنگ است و 80 درصد غربالگری صورت گرفته است که البته باید دائما تکرار شود. برخی شهرستان‌ها بالای 90 درصد غربالگری داشته‌اند.»

موسوی ادامه داد: «در غربالگری افراد مشکوک به بیماری کووید 19 که تشخیص داده شوند، در قرنطینه به مدت دو هفته قرار می گیرند. هم خودشان و هم کسانی که با آن‌ها ارتباط نزدیک داشتند. اگر علائم شدید یافتند، همکاران در ارتباط هستند و ممکن است به بستری یا خدمات دیگر نیاز داشته باشند. تأکید می کنیم که هم استانی ها به سایت http://salamat.gov.ir/ مراجعه کنند و مکررا وضعیت سلامتی خود را به اطلاع سیستم بهداشتی درمانی برسانند.»

تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد نمی‌توانیم به سبک زندگی گذشته برگردیم؛ زیرا جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه تقریبا از 23 فروردین در سطح استان با فعالیت مجدد برخی کسب‌وکارها و مؤسسات روبرو می‌شویم آیا نگرانی از پیک دوباره کرونا هم خواهید داشت، گفت: «تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد نمی‌توانیم به سبک زندگی گذشته برگردیم، زیرا جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد. اگر بخواهیم به شرایط کار و فعالیت و کم کردن ریسک برگردیم باید به دستورالعمل‌ها توجه کنیم مثل فاصله‌گذاری فیزیکی دو متری با بقیه. شستشوی مکرر دست‌ها و اجتناب از تماس دست‌ها با صورت.»

طبق آخرین آمار، ۶۶۸ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار