نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی:

برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شعاری است

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران، ‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برخی موارد رزومه وی را اغراق خواند و گفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شعاری است.

کد مطلب: ۱۰۳۴۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شعاری است

به گزارش ایرنا، «محمود صادقی» روز چهارشنبه در جریان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، نخست گریزی به نقش مجلس زد و گفت: مجلس این روزها از گردونه نظام تصمیم‌گیری و حکمرانی خارج شده است. خوب بود آقای خاوازی را هم از همان ساز و کارهای فوق العاده عبور می‌داد و نیازی به نشست رای اعتماد نداشت.

وی ادامه داد: حکم حکومتی و اختیارات رهبری ظرفیتی بسیار ارزشمند، بن بست گشا و راهگشا است، اما نمی‌شود این ظرفیت را در اموری که از طریق ساز و کارهای عادی قابل انجام است هزینه کنیم. فرایند پر از ایراد تصویب قانون بودجه ۹۹ که با استفاده از منابع صندوق توسعه است، نیاز به تصویب مجلس دارد.

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نخستین نکته را اغراق در رزومه وی عنوان و تصریح کرد: در خصوص آقای خاوازی از لحاظ ویژگی‌های فردی انسان وارسته‌ای است، اما ایرادهایی دارد. اولا در مورد رزومه ایشان به نظر می‌آید در برخی موارد اغراق شده است. مثلا در رزومه اشاره شده مجری ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده است. از این شعارهای مبالغه آمیز بسیار داریم. چگونه می‌شود ۱۰۰ طرح کشاورزی را که با کار کشاورزی توام است و مستلزم تکرار است، ایشان اجرا کرده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: از مدت فارغ التحصیلی ایشان تاکنون انجام این کار غیرمحتمل است؛ همانطور که چاپ ۱۵۰ مقاله در این مدت کوتاه غیرممکن است. چگونه می‌شود ۱۵۰ مقاله طی این مدت کوتاه نوشت.
وی گفت: در کلیات برنامه پیشنهادی ایشان به خوبی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است. خوب است، اما شما در معاونت ترویج وزارت جهاد، طرح پهنه بندی را با مجری‌گری خود اجرا کردید. به گواه کارشناسان، از متخصصان استفاده نشده است. طرز نگرش به تفکر دانش بنیان در این طرح اصلا لحاظ نشده است و باید از همه گرایش‌های کشاورزی استفاده می کردید که به دلیل عدم تسلط بر موضوع چنین نشد.
صادقی اضافه کرد: در این طرح ساز و کار روشنی برای سهم بری عوامل در زنجیره تولید تا مصرف ارائه نشده است و چون متضمنی در سهم بری عادلانه وجود ندارد این قسمت از کار ایشان هم بیشتر جنبه شعاری دارد. صرفا با راه اندازی یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی نمی‌توان چنین هدفی را محقق کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در برنامه شما اغلب به قانون برنامه ششم تاکید شده است و یک سال و نیم با پایان این برنامه فاصله داریم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرصت به دستیابی اهداف برنامه ششم ندارید، این قسمت از برنامه شما هم شعاری است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در آسیب شناسی عدم تحقق اسناد بالادستی به اجرای قوانین مهم در بخش کشاورزی و به مواردی مانند فقدان همکاری موثر بین دستگاه‌های دولتی، ابهام برخی مواد قانونی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و برخی موارد دیگر از جمله عوامل آب و هوایی اشاره کردید؛ این عوامل هم وجود دارد و برطرف نشده است و ساز و کاری برای فائق آمدن بر آن ارائه نکردید. در رویکردهای اصلی برنامه تان به استفاده از فناوری نوین اشاره کردید، در حالی که به طور مشخص برنامه‌ای برای استفاده از فناوری های نوین مانند نانو و بیوتکنولوژی در برنامه خود ندارید.

راهکار عملی برای دستیابی به اهداف ارائه نشده است

صادقی خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: با توجه به ضعف درون زایی و مولد بودن بخش کشاورزی که در برنامه اشاره کردید و پایین بودن ضریب خوداتکایی در برخی محصولات دانه های روغنی که ناشی از به روز نبودن است؛ به نظر می رسد تخصصی در این بخش ندارید. در رئوس برنامه های اجرایی به امنیت غذایی از جمله خود اتکایی در محصولات اساسی اشاره شده که این خوب است و همه هدف‌هایی که ارائه کردید خوب است، اما راهکار عملی و شفاف برای رسیدن به این اهداف ارائه نشده است. این شعارهای اقتصاد مقاومتی و غیره همه عالی است، اما برای یک سال و نیم عمر دولت چه برنامه عملیاتی ارائه کردید.
صادقی با کلی و تئوری خواندن برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: درباره افزایش عملکرد دانه‌های روغنی، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ یک جهش ۵۰ درصدی باید داشته باشیم. با توجه به مکانیسم‌های ذکر شده، این جهش معقول به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این راهکارهای تحقق برنامه‌ها اشاره شده که برای نیل به آن هدف‌ها، فرصت زمانی بیش از یک سال و نیم را می‌طلبد.
وی یادآورشد: با چه مکانیزمی درصد خوداتکایی تولید مرغ لاین از صفر به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۰ می رسد. راجع به ماهیان سردابی درصد خود اتکایی چگونه از ۳۸ به ۴۴ درصد برسد. مشکلاتی که به طور جدی اشاره کردید تصدی‌گری دولتی در بخش کشاورزی است. متصدی تصمیمات صادرات و واردات محصولات کشاورزی وزارت صنعت و معدن و تجارت است و این یک معضل است که راهکاری برای آن ارائه نکردید. برای تعامل وزارت کشاورزی با مراکز علمی و دانشگاهی راهکار عملی ارائه نشده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خود از موافقان استیضاح وزیر پیشین جهاد کشاورزی بوده است، ادامه داد: انتقاداتی به آقای حجتی نسبت به گلوگاه‌های فساد در حوزه کشاورزی و جهاد داشتیم که شما هم گرفتار آن گلوگاه‌های غیرشفاف فسادزا خواهید بود و راهکاری ارائه نکردید. شما فقط مدیر گروه دانشگاه بودید کار دانشگاهی ارزشمند است، اما کافی نیست باید تجارب بیشتری داشته باشید.
وی خطاب به خاوازی گفت: به احیا توسعه و بهره‌برداری از منابع و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردید و در مجلس قانونی تصویب شده است که دقیقا منطبق با دوره مسئولیت شما در وزارت کشاورزی است که هیچ اقدامی نکردید و هیچ ردیف بودجه ای نتوانستید دریافت کنید و با وجود اینکه دو سال از تصویب آن قانون گذشته است، حتی آیین نامه اجرایی آن قانون را تدوین نکرده و به تصویب هیات دولت نرساندید.
عضو کمیسیون‌آموزش مجلس اضافه کرد: تکیه خوبی روی تولید داخل و تولید ملی کردید و امسال هم رهبری سال جهش تولید نامیدند. اما در برنامه بیشتر شعار است که برای تامین این خودکفایی برنامه ای ارائه نکردید و شعار مشکلی حل نمی‌کند. برای یک سال و نیم باید برنامه علمیاتی اجرایی استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار