در پارک علم و فناوری خراسان صورت گرفت

تولید روزانه ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی توسط فناوران ایرانی

تهران (پانا) - روزانه ۳۰ دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی)، با توجه به بحران بیماری کرونا در کشور، توسط فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان تولید و عرضه می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۳۳۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید روزانه ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی توسط فناوران ایرانی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، حمیدرضا بهفرمقدم، قائم مقام تولید شرکت احیا درمان پیشرفته، درخصوص تولید دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) اظهار کرد: شرکت احیا درمان، عضو پارک علم و فناوری خراسان و اولین شرکت دانش بنیان است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با تولید دستگاه بیهوشی آغاز نمود و همچنین در سال ۱۳۹۷ توانست دستگاه سی تی اسکن تولید کند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به بحران بیماری کرونا در کشور، به تولید دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) نیاز بیشتری احساس شد و ما نیز برای تامین این دستگاه دست به اقدامات لازم زدیم.

به گفته بهفرمقدم تاکنون دستگاه ونتیلاتور در ۴۶۰ مرکز درمانی مورد استفاده قرار گرفته و بیش از ۳ هزار ۵۰۰ دستگاه از آن در کل کشور نصب شده است.

وی عنوان کرد: مجوز تولید آن تا قبل از شیوع بیماری کرونا برای ۵ دستگاه بود، که با توجه به شرایط پیش آمده و در "جهش تولید"، این تعداد را به ۳۰ دستگاه رسانده‌ایم. این تعداد دستگاه به وزرات بهداشت که متولی توزیع آن در کل کشور است، داده می‌شود.

بهفرمقدم درخصوص افزایش حجم تقاضا و افزایش تولید این دستگاه تاکید کرد: وزرات بهداشت بیش‌بینی هزار دستگاه را داشته است و قرارداد ما با آن‌ها تولید ۹۶۰ دستگاه است. برای تولید هزار دستگاه، ۴۸ روز زمان لازم داریم، اگر وزراتخانه در این خصوص تقاضای بیشتری داشته باشد، برای افزایش تولید مشکلی نخواهیم داشت.

بهفر مقدم ادامه داد: شرکت احیا درمان پیشرفته با استفاده از تسهیلات ۴۰۰ میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به انجام تولید این دستگاه شده است.

وی افزود: این دستگاه، قیمت بالایی دارد و برای تولید آن نیاز به پشتیبانی مالی بالایی است. صندوق نوآوری و شکوفایی، به دستور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، این مبلغ را به سرعت در اختیار شرکت قرار داد. اکنون این هزینه برای تولید این تعداد دستگاه کافی است و همه کارها به خوبی در حال پیشروی است.

بهفرمقدم خاطرنشان کرد: شرکت احیا درمان پیشرفته در دو زمینه تشخیص و درمان بیماری کرونا به پزشکان یاری می‌رساند. تشخیص کلی در ابتدا توسط سی‌اتی‌اسکن صورت می‌گیرد؛ یعنی دستگاه سی‌تی‌اسکن به طور دقیق نشان می‌دهد چه مقدار از ریه درگیر این بیماری شده است. گام دوم، درمان می‌باشد که از طریق دستگاه ونتیلاتور انجام می‌شود و این دستگاه در تنفس بیمار نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: وقتی ریه درگیر این بیماری می‌شود نمی‌تواند تبادل اکسیژن را به راحتی انجام دهد. این دستگاه به ریه کمک می‌کند؛ یعنی اختیار تنفس بیمار را می‌گیرد و به گونه‌ای که برای بیمار مفید است، توسط پزشک و پرستار تنظیم می‌شود و کم‌کاری ریه را جبران می‌کند.

به گفته بهفرمقدم، بیمارانی که فوت می‌شوند به دلیل این است که درمان بر روی آن‌ها دیر صورت گرفته و ریه صددرصد از کار افتاده است. این دستگاه تا زمانی که یک درصد از ریه باقی مانده باشد، بیمار را زنده نگه می‌دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار