هشدار سازمان راهداری از وقوع سیلاب، رانش زمین و ریزش کوه

تهران (پانا) - سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی و ریزش کوه و رانش زمین در پی بارش‌های شدید و پیش‌بینی شده در برخی استان‌های کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هشدار سازمان راهداری از وقوع سیلاب، رانش زمین و ریزش کوه

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی امروز یکشنبه اعلام کرد براساس پیش بینی های صورت گرفته در خصوص بارش های شدید باران تا ۸۰ میلیمتر در استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس؛ وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌های فصلی، ریزش کوه و رانش زمین دور از انتظار نیست.

سازمان راهداری یادآور شده است: از آنجا که سازمان هواشناسی ایستگاه های محدودی دارد و میانگین بارش ها را به صورت استانی پیش بینی می کند و پیش بینی شهرستانی، نقطه ای و محلی برای آن‌ها مقدور نیست، در سیل اخیر نیز بارندگی‌ها بیش از آنچه که پیش بینی کرده بود، اتفاق افتاد و منجر به وقوع سیل جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در فروردین امسال شد.

در این راستا کمیته پیش بینی هوای سازمان راهداری، آخرین پیش بینی های معتبر را با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تطبیق می دهد و بر اساس آن، جمع بندی نظرات را به صورت کلی و به صورت استانی اطلاع رسانی می‌کند، بر این اساس، اکیپ های مختلفی به مناطقی که احتمال وقوع سیل وجود دارد، اعزام شده است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ابراز امیدواری کرده است که بارش‌های پیش رو سبب وقوع سیلاب مخرب در استان‌های ذکر شده نشود، چرا که نه تنها زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور از جمله راه‌ها ضعیف تر می شود بلکه هنوز بازسازی سیل دی و هفته اول اسفند پارسال تکمیل نشده و با افزوده شدن بازسازی های جدید به لیست سازمان، کار مشکل‌تر شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، اوج بارش ها از یکشنبه و دوشنبه اتفاق می افتد و اگر تا کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بارش در لرستان داشته باشیم، منجر به سیل مخرب در محورهای مواصلاتی این استان خواهد شد اما بخشی از کهگیلویه و بویراحمد و فارس استعداد سیل را دارند و می‌تواند به راه‌های این 2 استان آسیب بزند؛ حتی اگر سیل منجر به خسارت نشود، بارندگی های کوتاه مدت و شدید منجر به ریزش کوه و رانش زمین می شود همانطور که در سیل چهارم فروردین امسال به بیش از ۵۰۰ مقطع ریزش کوه در ۳۸ هزار مترمربع و مکعب داشتیم.

بارندگی های شدید فروردین ماه امسال در برخی از استانها مشکلاتی به وجود آورد و این بارش های شدید در استان هایی از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان و کرمان سبب وقوع سیل در بعضی از استان ها و وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت ها، مسدود شدن برخی راه‌های فرعی و روستایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار