چگونه سلامت روان بزرگسالان در مواجهه با اخبار مربوط به کرونا راحفظ کنیم؟

بوشهر(پانا)_مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت شیوع بیماری‌های عفونی مانند کرونا ویروس فعلی، می‌تواند ترسناک باشد و سلامت روان ما را تحت تأثیر قرار دهد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
چگونه سلامت روان بزرگسالان در مواجهه با اخبار مربوط به کرونا راحفظ کنیم؟

دکتر فاطمه اکبری زاده افزود: علاوه بر داشتن آگاهی در این زمینه، کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانیم با انجام آن سلامت روان خود را مدیریت کنیم.
این روانشناسی بالینی اضافه کرد: حتی‌الامکان سعی کنید از گمانه‌زنی‌ها و حدس زدن خودداری کنید و منابع معتبری را در مورد شیوع این بیماری جستجو کنید.
وی تصریح کرد: شایعه و حدس و گمان می‌تواند باعث اضطراب یا بدتر شدن آن شود، دسترسی به اطلاعات باکیفیت خوب در مورد ویروس می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنترل بیشتری داشته باشید.
این روانشناسی بالینی اضافه کرد: توصیه‌های بهداشتی مانند شستن دست‌ها اغلب (به خصوص پس از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی) و استفاده از دستمال در صورت عطسه کردن یا سرفه و دفع آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس کمک کند، در صورتی که احساس ناراحتی و کسالت می‌کنید در خانه بمانید.
وی تصریح کرد: ما انسان‌ها در زمان استرس، به حمایت و پشتیبانی بیشتری نیاز داریم، دریافت حمایت از یکدیگر به آرامش شما و اطرافیانتان کمک بیشتری می‌کند، سعی کنید با دوستان و خانواده خود در تماس باشید و یا اگر به آن‌ها دسترسی ندارید برای دریافت پشتیبانی عاطفی با یک متخصص (پزشک، روان‌پزشک، روانشناسان بخش خصوصی و یا مراکز خدمات جامع سلامت) تماس بگیرید.
دکتر اکبری زاده افزود: سعی کنید کارهای روزمره خود را ادامه دهید و به آن‌ها پایبند باشید و فعالیت‌ها و کارهایی که به شما احساس توانمندی می‌دهد انجام دهید از فن‌های مدیریت استرس و آرامش مثل ریلاکسیشن مراقبه و استفاده کنید، فعال باقی بمانید و یک رژیم متعادل غذایی را رعایت کنید، این توصیه هم برای سلامت روحی و هم از نظر جسمی ما مفید است.
وی اضافه کرد: طبیعی است که هنگام خواندن خبرهایی در مورد شیوع بیماری، احساس آسیب‌پذیری می‌کنید، به خصوص اگر درگذشته دچار آسیب یا مشکل سلامت روانی شده باشید.
این روانشناسی بالینی گفت: ممکن است احساس آسیب‌پذیری بیشتری کنید، درعین‌حالی که این احساسات را تصدیق می‌کنم اما بهتر است از سلامت جسمی و روحی‌مان مراقبت کنیم و حواسمان باشد از افزایش عادت‌هایی که ممکن است در درازمدت مفید نباشد، مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی، آگاه باشیم و از آن خودداری کنیم.
وی بابیان اینکه اگر افرادی را می‌شناسید که نگران هستند و دچار اضطراب شده‌اند به آن‌ها اطمینان دهید افزود: یادتان باشد در مورد مردم قضاوت نکنید و از نتیجه‌گیری در مورد اینکه چه کسی مسئول شیوع بیماری است، پیروی نکنید.
دکتر اکبری زاده بیان کرد: کرونا ویروس می‌تواند بدون توجه به جنسیت، قومیت بر همه افراد تأثیر بگذارد، یک موضع مراقبتی و حمایتی شانس پیشگیری و بهبود را بالا می‌برد و به یاد داشته باشید که هر سرماخوردگی یا سرفه کروناویروس نیست.
وی تصریح کرد: فراموش نکنید در مورد شیوع این بیماری، اخبار زیادی وجود دارد تعادل داشتن مهم است، اگر متوجه شدید که این خبر بر وضعیتی که شما در آن قرارگرفته‌اید تأکید می‌کند و به شما اطلاع‌رسانی و آموزش می‌دهد، آن اخبار را دنبال کنید.
دکتر اکبری زاده بیان کرد: بهتر است که از همه اخبار دوری نکنید اما در صورتی که بعضی از اخبار برای شما دردسر ایجاد می‌کنند و حال شما را بد می‌کنید آن اخبار را محدود کنید .
این روانشناسی بالینی گفت: درگیر کردن فرزندان در برنامه‌های خانواده برای سلامتی ما بسیار ضروری است. ما باید از کودکان بپرسیم که درباره شیوع این بیماری چه چیزی شنیده‌اند و از آن‌ها حمایت کنیم.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: از «موضوع ترسناک» اجتناب نکنیم، بلکه به شکلی متناسب با آن‌ها درگیر شویم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار