یک کارشناس آموزشی:

آموزش از راه دور فقط مخصوص مواقع بحران نیست

تهران (پانا) - مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی عقیده دارد زیرساخت‌های لازم برای آموزش از راه دور که می‌تواند تعطیلی مدارس را جبران کند، در وضعیت عادی هم می‌تواند برای نظام آموزشی بسیار مفید باشد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش از راه دور فقط مخصوص مواقع بحران نیست

مهدی بهلولی معلم و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با پانا درباره آموزش‌های جایگزینی که در روزهای بحران اپیدمی کرونا برای جبران عقب‌ماندگی درسی ناشی از تعطیلی مدارس در سطح کشور اجرا می‌شود و امکانات موردنیاز برای ارائه آموزش‌های مجازی گفت: «هنوز زیرساخت‌های لازم را برای آموزش غیرحضوری نداریم؛ مثلا طی روزهای اخیر و بعد از تعطیلی مدارس دراثر بحران اپیدمی، پیشنهاد شد که هر یک از معلمان مطالب درسی خود را به صورت فایل صوتی یا تصویری تهیه کنند و فایل را در اختیار مدرسه بگذارند تا در وبسایت مدرسه قرار گیرد و دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده کنند. مسئله اینجاست که پیاده کردن این ایده کار آسانی نیست؛ چون امکانات ابتدایی ما فقط در حدی است که یک فایل صوتی یا تصویری کوتاه تهیه کنیم. درحالی‌که امکانات ویژه این کار باید در مدارس وجود داشته باشد. آن‌وقت منِ معلم حاضرم به مدرسه بروم تا این جلسات تدریس در آنجا فیلمبرداری و در اختیار دانش‌آموزان گذاشته شود.»

او ادامه داد: البته همین اقدام هم مشروط به این است که دانش‌آموزان هم ابزار لازم را برای استفاده از این آموزش‌ها داشته باشند؛ البته در محیط‌هایی مانند تهران و شهرهای بزرگ امکان دسترسی به اینترنت برای اغلب بچه‌ها و خانواده‌هایشان مهیا است و فقط امکان تولید این فایل‌ها در مدارس وجود ندارد؛ اما در شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم متاسفانه نه امکان تولید و ضبط و نه امکان استفاده از آن وجود دارد.»

این کارشناس آموزشی با اشاره به امکانات مختلف موجود برای آموزش از راه دور گفت: «اگر بخواهیم تعطیلی مدارس در ایام بحران کرونا را از طریق ضبط فایل درسی و اشتراک‌گذاری در سایت مدارس یا شبکه‌های اجتماعی جبران کنیم، تقریبا دست به کاری غیرممکن زده‌ایم. در شرایط فعلی تلویزیون گستردگی بیشتری در مقایسه با دیگر رسانه‌ها دارد و دسترسی به آن هم آسانتر است و نیازی هم به دانلود برنامه‌ها هم نیست. با توجه به اینکه پیشتر هم از تلویزیون برای آموزش استفاده شده است، در کوتاه‌مدت راه‌حل بهتری به نظر می‌رسد و فقط باید به گسترش برنامه‌ها بپردازیم؛ اما در درازمدت، چنانچه آموزش و پرورش بخواهد دیگر نگران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس نباشد، باید به فکر ابزارهای لازم برای آموزش از راه دور باشد.»

او گفت که علاوه بر بحران کرونا که زمانی طولانی مدارس سراسر کشور را به تعطیلی کشاند، طی دو سال اخیر، مدارس بارها در اثر آلودگی هوا تعطیل شدند. اینها هشدارهای مهمی برای آموزش و پرورش و نیز همه مسئولان و تصمیم‌گیران کشور است تا مدارس را به ابزارها و امکانات آموزش از دور مجهز کنند. امکانات آموزش از راه دور علاوه بر مواقع بحران، در اوضاع عادی هم درخدمت دستگاه تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.»

این معلم در پایان به تفاوت‌های ماهوی آموزش رسمی و شیوه‌های آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: «با همه پیشرفت‌هایی که در زمینه ابزارهای ارتباطی در دنیا شاهد هستیم، هیچ ابزاری جایگزین کلاس درس و تعامل چهره به چهره بین معلم و دانش‌آموز نمی‌شود. همه این ابزارهای آموزشی می‌تواند به عنوان مکمل در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد تا در کنار آموزش‌های رسمی مدارس، در مواقع بحران یا وضعیت عادی، به عنوان ابزاری کمکی در خدمت آموزش کودکان و نوجوانان و بزرگسالان قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار