یک معلم: مدارس براساس تجربیات گذشته، آمادگی شرایط اضطرار را داشتند

تهران (پانا) – یک معلم معتقد است تفاوت روحیه، توان و تفکر دانش‌آموزان حساسیت کار آموزش‌و پرورش در زمان بحران را بیشتر می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
یک معلم: مدارس براساس تجربیات گذشته، آمادگی شرایط اضطرار را داشتند

تعطیلی طولانی‌مدت مدارس بسیاری از معلمان را در خانه‌هایشان مشغول فعالیت‌های آموزشی کرده و این تهدید ویروسی به فرصتی برای بروز خلاقیت‌ها در استمرار جریان آموزش تبدیل شده است.

هما کریمی یارندی، معلم پایه پنجم یکی از مدارس تهران، درباره نحوه آمادگی کادر مدارس در رویارویی با بحران اپیدمی کرونا به پانا گفت: «البته ما انتظار چنین تعطیلی طولانی را نداشتیم، ولی پیشتر در تعطیلات آلودگی هوا و برف چنین روزهایی را تجربه کردیم، بنابراین می‌توانم بگویم حتی یک روز را هم از دست ندادیم و از همان روز اول فرستادن تکلیف و بررسی اشکالات دانش‌آموزان را شروع کردیم. این روزها هم که سیاست مدیران آموزش و پرورش بر تداوم جریان آموزش قرار گرفته، ما روند کار خود را ادامه داده و در کنار تدریس از راه دور، تقویت روحی و ایجاد آرامش در دانش‌آموزان را مورد توجه قرار داده‌ایم.»

او با اشاره به حساسیت موقعیت آموزش‌وپرورش در بحران اخیر افزود: «شرایط ناخواسته‌ای است که فعلا بر تمام ابعاد جامعه سایه گسترده و برای همه ارگان‌ها زحمت ایجاد کرده است؛ اما موقعیت آموزش و پرورش بسیاردحساس است. مخاطبان ما یعنی دانش‌آموزان ابزار یا وسیله نیستند که بتوان مدتی آنها را رها کرد و یا کار با آنها را به بعد موکول کرد. ما با انسان روبه رو هستیم و به تعدادِ دانش‌آموزانی که داریم، روحیه، حال و حوصله، توان، تفکر و دید متفاوت داریم و همین امور، کار ما را سخت‌تر و در عین حال حساس‌تر می‌کند.»

کریمی درباره زیرساخت‌های موجود برای آموزش از راه دور در دوره بحران گفت: «نه تنها آموزش و پرورش، بلکه سایر دستگاه‌ها هم برای چنین شرایطی، سازماندهی نشده بودند؛ اما اغلب مدارس به شکل خودجوش و براساس تجربیات گذشته، آمادگی شرایط اضطرار را داشتند. برای مثال در مدرسه خود ما، راه اندازی سایت مدرسه و اطلاع رسانی از طریق سایت، ارتباط اولیا با کادر و معلمان از همین طریق و فضای مجازی، برای ایام تابستان که بچه‌ها در مدرسه نیستند، تمهیداتی بود که از چند سال قبل، پیش بینی شده بود.»

او افزود: «البته در شرایط فعلی که به گونه‌ای می‌توان گفت استثنایی است، صد البته به امکانات بیشتر و به‌روزتری نیاز است تا هم کار آموزش به نحو احسن و با بازدهی بالاتری انجام بگیرد و هم تبدیل به کاری فرسایشی برای جامعه معلمان نشود.»

یک جهادگر از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را می‌کند

این معلم با تاکید بر تلاش همه‌جانبه معلمان در تامین آموزش‌های ایام بحران گفت که ما قشر معلم، تمام هم و غم خود را خواهیم گذاشت تا با همین امکانات اندک، به اهداف بزرگی که داریم، دست یابیم. ما فرهنگیان جهادگران عرصه آموزش هستیم؛ یک جهادگر منتظر نمی‌ماند تا تمام امکانات فراهم شود، برود و بجنگد، بلکه از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را می‌کند. البته اینها به این معنی نیست که مسئولان تلاشی برای بهتر کردن شرایط آموزش از راه دور انجام ندهند؛ خیر. آنان قطعا به وظیفه خود واقفند؛ بلکه مقصودم این است که ما فرهنگیان، زمان را برای ادای مسئولیتی که داریم، از دست نمی‌دهیم.

او اضافه کرد که من و همکارانم در مدارس سراسر کشور، از همان روز اول، تمام تلاش خود را به کار بردیم تا خدشه‌ای به امر آموزش فرزندان ایران زمین، که آینده‌سازان این مرزوبوم هستند، وارد نشود.

کریمی در ادامه به بیان جزئیاتی درباره فعالیت‌های فرهنگی معلمان در ایام بحران کرونا پرداخت و گفت: «ما، مانند روزهای مدرسه، به بچه‌ها برنامه درسی دادیم و از طریق ضبط ویدیویی فایل صوتی، نوشتن مطالب درسی همراه با توضیح، عکس، فیلم و ... به تدریس پرداختیم و پس از آن تمرین و تکلیف داده و تک تک تمرین‌ها را تصحیح کردیم. همچنین با دانش‌آموزان تماس تلفنی داشتیم، جویای حالشان می‌شدیم، اشکالات درسی‌شان را برطرف می کردیم.»

بر خود واجب می‌دانیم به شرایط روحی دانش‌آموزانمان بسیار دقت کنیم

او درباره بعد عاطفی و روحی بحران و نقش معلمان در کاهش فشار روانی بر جامعه دانش‌آموزان گفت: «با این که وضع موجود روحیه ما را نیز مکدر کرده و بعضا برخی از ما گرفتار ناراحتی پیش آمده برای اقوام و دوستان و احیانا خانواده خود هستیم، بر خود واجب می‌دانیم که به شرایط روحی دانش آموزان‌مان بسیار دقت کنیم. به همین دلیل، با ترتیب دادن مسابقات هنری و ورزشی، قصص قرآنی، خط و نقاشی، کنفرانس‌های درسی و کارهای گروهی دیگر، تلاش کردیم فضای مدرسه را در منازل دانش‌آموزان مان ایجاد کنیم، به صورتی که دانش‌آموز ما احساس نکند از مدرسه جدا شده و یا از دوستانش دور افتاده است. این سیاهی خواهد رفت و روز روشن می‌آید، اما باید از روزهای سخت تجربه آموخت.»

ساعاتی به ارتقای سواد الکترونیکی معلمان اختصاص یابد

کریمی درباره نیازهای دستگاه تعلیم و تربیت در بخش آموزش‌های غیرحضوری گفت که دنیا دنیای اینترنت و کامپیوتر است و تنها وسیله‌ای که می توان به کمک آن به آموزش از راه دور پرداخت، استفاده از این دو ابزار، البته با وجود مربیان با تجربه، ماهر و آموزش‌دیده است. آموزش و پرورش بحثی تحت عنوان «تولیدمحتوای آموزشی» را از سال‌های قبل تدارک دیده که هرساله به اجرا در می‌آید. اکنون نیاز به این مدل کارها، بیشتر احساس می‌شود که البته باید به‌روزتر و با متدهای جدید آموزشی باشد.

او افزود که مسلح کردن معلمان کشور به دانش و سواد کامپیوتری هم در سال‌های پیش انجام شد و بسیار هم بجا بود، اما لزوم تکرار آن با روش‌های نو و تازه نیز، ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته این معلم اگر ساعاتی از مدت زمان آموزشی معلمان در مدارس را به این امر، اختصاص دهیم، به طوری که معلم نیز با فراغ بال و بدون داشتن دغدغه خانوادگی، در مدرسه یا اداره متبوع، به ارتقای سواد الکترونیکی خود بپردازد، خدمت بزرگی به جامعه و نسل آینده کشور خواهیم کرد.

او در پایان تاکید کرد: «در کنار این مدل آموزشی، حضور معلم و تاثیربخشی او حذف‌‎نشدنی است. کلاس‌های رسمی باحضور معلم و با تعامل مستقیم میان دانش‌آموز و معلم رکن اصلی آموزش رسمی ماست و سایر فعالیت‌ها فقط نقش مکمل را در این فعالیت‌ها ایفا می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار