در برنامه نسیم حیات عنوان شد: 18 نهاد درگیر شناسایی منشاء بوی بد تهران هستند

تهران (پانا) -همت پژوهشگر مجتمع فناوری های آبی حیات می گوید، به خاطر عدم به کارگیری پتانسیل‌های دانشگاهی اکنون 18 نهاد و دستگاه کشور معطل و درگیر شناسایی منشأ بوی بد تهران شده اند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
در برنامه نسیم حیات عنوان شد: 18 نهاد درگیر شناسایی منشاء بوی بد تهران هستند

به گزارش روابط عمومی نسیم حیات، دهمین قسمت از برنامه نسیم حیات با موضوع «بوی بد تهران» به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی یکشنبه 11 اسفند ماه ساعت 21:30 از شبکه پنج سیما پخش شد.
در این قسمت از نسیم حیات منشأ، چیستی و اثرات بوی بدی که دو سال است در پایتخت استشمام می شود، بررسی شد.
شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و مهندس محمد غیبی کارشناس ارشد و پژوهشگر محیط زیست، مهمانان این هفته نسیم حیات بودند.
باستانی مجری برنامه سوال اصلی درباره چیستی منشأ بوی بد تهران را با شینا انصاری در میان گذاشت و وی با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی در این باره مطرح است، عنوان داشت که این بو مثل آلودگی هوا نیست تا به راحتی بتوان آن را تجزیه و شناسایی کرد. وی افزود که ما پایش بو داریم ولی به طور برخط نیست و آلودگی بو یک نوع نسبتاً جدیدی از آلودگی است که بسیار پیچیده‌تر از آلودگی های متداول است.
غیبی مهمان دیگر برنامه صحبت های خود را با انتقاد از واژه بوسنجی آغاز کرد و گفت که عبارت مذکور فاقد ریشه علمی است. بو را باید هم‌ردیف گازها دانست که اتفاقا امکان پایش و سنجش آن در کشور فراهم است. سازمان کنترل کیفیت هوای تهران و پژوهشکده آلودگی هوای دانشگاه تهران در زمان های که غلظت بو زیاد بود اعلام کردند میزان CO2، گازهای گوگردی و سپس ذرات کوچک تر از 5/2 میکرون در هوا بیشتر شده اند. البته این اتفاقات به طور شدیدتر در نقاط دیگر دنیا از جمله بلژیک، لندن و کانادا نیز تجربه شده که بعضا تا 4000 هزار قربانی گرفته است.
انصاری در پاسخ به این سوال که آیا امکانات خاصی برای شناسایی بود بد تهران لازم است که شهرداری نیازمند آن باشد گفت: دستگاه های ما در حد ppm هستند و قدرت لازم را ندارند. حتی در اطراف فرودگاه بین‌‌المللی تهران نیز چیز خاصی را نتوانستند نشان دهد. در چنین حالتی ما باید به داده های آزمایشگاهی رجوع و روی نقاطی که بیشترین شکایات را داشته اند تمرکز کنیم. اکنون این نقاط را شناسایی کرده ایم.
غیبی با انتقاد از اینکه از سال گذشته تا امسال اقدامی برای شناسایی و مهار بوی بد تهران انجام نشده است، اقدامات انجام شده را صرفا در حد بیانیه دانست و عنوان داشت که سازمان های مربوطه از جمله شهرداری حتی اقدام به آموزش مردم در چنین شرایطی نکرده اند.
انصاری نیز در پایان ضمن اعلام اینکه 18 نهاد با معضل بوی بد تهران مرتبط هستند، با خودداری از نام بردن ارگان های کم‌کار تأکید کرد که لازم است به مقوله بوی بد به نحو جامع‌تری نگریسته شود.
در بخش ایداب نسیم حیات، دکتر محمد همت به برنامه پیوست و به مسئله آب های پردازش شده پرداخت. آب هایی که با یک سری فرایندهای اغلب پیچیده و بعضاً ساده چینش مولکولی آن ها تغییر کرده و خواصشان برای کشاورزی، دام‌پروری و آشامیدن بهبود می یابد.
همت درباره عدم ارجاع مسائل به جامعه دانشگاهی، گریزی به بوی بد تهران زد و گفت که به خاطر عدم به کارگیری پتانسیل‌های دانشگاهی اکنون 18 نهاد و دستگاه معطل و درگیر این بو شده اند. وی افزود ما نباید بدون توجه به ظرفیت‌های علمی، تجربه دیگران را تکرار کنیم و روی دست کشور و مردم خود هزینه های ناگواری را همواره کنیم.
همت در مقام عارضه‌یابی برخی مشکلات از جمله بوی بد تهران عنوان داشت، «نظام حل» بر «نظام مسائل» ما پیشی گرفته است و این درست نیست. ما تعداد بسیاری دانشگاه داریم که هیچ مسئله ای برای حل به آن ها ارجاع نمی شود. مسئولین جامعه دانشگاهی را به کار نمی گیرند.
نسیم حیات کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج است که هر هفته یکشنبه ها به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی و با اجرای اسماعیل باستانی از ساعت 21:30 به مدت 50 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 دقیقه پخش خواهد شد؛ این برنامه در شرکت پیام رسان حکمت و اندیشه تهیه و تولید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار