گزارشی از وضع استان لرستان پس از سیلاب

زیرساخت های ترمیم شده از سیل فروردین مجدد تخریب شدند

خرم آباد(پانا) - روزهای سیلابی استان لرستان در حالی سپری می‌شود که امسال برای دومین بار سیل ویرانگر را تجربه می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۲۶۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
زیرساخت های ترمیم شده از سیل فروردین مجدد تخریب شدند

لرستان که سال ۹۸ را با تجربه ای تلخ از سیلاب ۹۷ آغاز کرد، اکنون دوباره در ماه پایانی سال میزبان سیلابی دیگر است و کسی نمی‌داند رودخانه‌های خروشان لرستان با مردم و ساکنان این استان چه خواهند کرد. این در حالی است که هنوز بسیاری از مناطق و خانه‌های تخریب‌شده در شهرهای پلدختر و چگنی و خرم‌آباد آماده نشده که بار دیگر سیلی دیگر از راه رسید.

بار دیگر استرس و نگرانی به مردم این استان بازگشته است. مردمی که این بار کنار مبارزه و ترس از ویروس کرونا، باید با سیلاب هم مقابله کنند.

یکی از اهالی خرم آباد در گفتگو با پانا می‌گوید: خیابان‌های خرم‌آباد پر از آب است. خانه خودم دیوارهایش نم داده است. برخی خانه‌ها دیوارهایشان فرو ریخته‌است و مردم فقط در حال نجات وسایل خود از جمله یخچال و فرش و گاز و بخاری خود هستند. او ادامه می‌دهد: بار دیگر برخی از مردم به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

این شهروند تاکید می‌کند: در سیل بهار، مردم به کمک یگدیگر می‌رفتند و وسایل و زندگی‌شان را نجات می‌دادند، اما الان با شیوع ویروس کرونا، مردم از ترس در خانه‌های خود مانده‌اند و کسی به دیگری کمکی نمی‌کند.

یکی از شهروندان خرم‌آباد در گفتگو با پانا در مورد وضعیت شهر پس از سیلاب دو روز اخیر می‌گوید: برق دائم قطع و وصل می‌شود و با وجود اینکه هوا بسیار سرد است، اما فشار گاز کم است و ما در این سرما و آب خیابان ها نمی‌دانیم چه کنیم.

او تاکید می‌کند: پس از تعطیلی مدارس به علت ویروس کرونا، استرس مردم بیشتر شده است. نانوایی‌ها کار می‌کنند، اما کسی به دلیل حجم آب نمی‌تواند از خانه برای خرید خارج شود. از آن سو اینترنت هم در برخی مناطق قطع است.

با وجود اینکه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان عنوان کرده معابر خرم‌آباد باز است و معابر ساحلی مسدود شده است، اما یکی دیگر از شهروندان عنوان می کند: به دلیل بسته شدن راه‌ها، امکان رفت و آمد برای خروج از منزل وجود ندارد. همچنین با تخریب برخی پل‌ها، امکان رفت و آمد به شهرهای دیگر نیز سلب شده‌است.

وضع نورآباد در سیلاب اخیر نامناسب است

یکی از شهروندان شهر نورآباد نیز در گفتگو با پانا عنوان می‌کند: وضعیت نورآباد بسیار بد است. سیلاب بیشتر از همه شهرها اینجا را فراگرفته‌است. سطح آب به حدی بالاست که مردم نتوانسته‌اند خرید کنند و اقلام غذایی هم به آنان نرسیده‌است. یکی از زنان می‌گوید: در این 2 روز با نان و پنیر و مربا روزگار بچه‌های کوچکش را گذرانده‌است. این در حالی است که مدیرعامل هلال احمر استان لرستان عنوان کرده: انبار آنها مملو از آذوقه‌های غذایی است. با این حساب باید به مردم نورآباد توجه بیشتری در ارسال مواد غذایی شود که در محاصره سیلاب جدید قرار گرفته‌اند.

از آن سو، با اطلاع رسانی فرمانداریها بسیاری از منازل ساحلی لرستان تخلیه شده‌اند و عبور و مرور در نواحی ساحلی شهرستان‌های استان ممنوع شده و استان در حالت آماده باش برای حوادث احتمالی قرار گرفته‌است.

به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، تا ماه قبل، یک‌هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیل‌زدگان در بهار استان پرداخت شده است. همچنین بنیاد مسکن نیز در شهر چگنی اقدام به ساخت واحدهای مسکونی تخریب‌شده کرد که هنوز به اتمام نرسیده‌اند.

همچنین یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۷۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیل‌زدگان لرستان پرداخت و ۷۶ هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد. اما بار دیگر تخریب‌هایی دیگر از راه رسیده و هزینه‌های جدیدی که این تخریب‌ها به همراه دارد.

علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیل‌زده استان لرستان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تاکنون رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

استقرار پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز عنوان کرده است: به منطور امدادرسانی به مناطق سیل‌زده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

صارم رضایی تاکید کرد: با توجه به سیل فروردین ماه در لرستان، نقاط ضعف استان در این زمینه بررسی شده و هم اکنون پنج بالگرد در فرودگاه خرم‌آباد مستقر هستند و از تمام امکانات و نیروهای امدادی متخصص در بحث سیلاب‌ها و آب‌های خروشان دعوت به‌عمل آمده است. همچنین از استان‌های همجوار و سازمان امداد و نجات کشور درخواست کمک کردیم.

حساسیت برای سیل لرستان بالاست و ما آماده‌ایم
رییس سازمان امداد و نجات نیز گفت: طبق آخرین ارزیابی‌های میدانی انجام شده از سوی نمایندگان تام الاختیار اعزامی این سازمان به استان و شهرستان‌های در معرض آسیب از سیل احتمالی مشخص شد که در لرستان حساسیت بیشتری وجود دارد، چرا که سابقه‌ای در این زمینه وجود دارد و پیش بینی‌ها، بارش تا ۲۰۰ میلی‌متر را هم نشان می داد. این یعنی بارش‌هایی خارج از حد طبیعی. بر این اساس نگاه ویژه ‌ای به استان لرستان داریم. یعنی علاوه بر تمهیدات معمول برای استان‌های درگیر، به شکل ویژه‌ای در لرستان حاضر شدیم.

او تاکید کرد: استان همدان را به عنوان استان معین در پلدختر مستقر کردیم که قبل از آنکه اتفاقی بیفتد، استان معین با ۵۰ نیروی عملیاتی وارد صحنه شود و بتواند به مردم یاری برساند. در واقع، همین برنامه را به همین شکل و بر اساس هشدارهای هواشناسی پیش خواهیم برد.

رییس سازمان امداد و نجات هم بر وجود 7 هزار بسته مواد غذایی برای پیشگیری از حوادث احتمالی بدتر در استان لرستان تاکید کرده‌ و گفته است هیچ مشکلی برای امداد وجود ندارد، اما مردم در خرم‌آباد و نورآباد چندان از وضعیت امدادی به‌خصوص به‌دلیل سرما و سطح سیلاب که اجازه خروج از خانه برای انجام اموراتشان را به آنها نمی‌دهد، راضی نیستند.

در خصوص سایر شهرهای سیلاب گرفته نیز باید گفت: ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره در پلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش‌های سیل‌آسا منازل خود را تخلیه کردند.

وضعیت در شهرستان دلفان بحرانی است

اما فرماندار دلفان، بارش‌های مستمر و شدید را باعث بروز وضعیت بحرانی در این شهرستان عنوان کرده‌است.

حشمت بهمنی عنوان کرد: تمام شهرستان دلفان دچار آبگرفتگی شده و شهروندان در پنج محله آن با مشکلات عدیده و سیلاب مواجه هستند.

او با اشاره به امدادرسانی تمامی دستگاه‌ها در دلفان اظهار کرد: تعدادی از پل‌های روستایی شهرستان نیز تخریب شده و کار انتقال مردم به مکان‌های امن انجام شده‌است.

بارش باران در چند روز گذشته و تداوم آن موجب طغیان رودخانه های بادآور، گچینه، چشمه دره مشتری و علی آباد در نورآباد و سیلاب در برخی از خیابان‌ها و محله‌های شهر جاری شده است. همچنین، مهر، چم‌گز و چم‌گرداب نیز خانه‌های خود را تخلیه و به مناطق امن پناه برده‌اند.

حوزه رودخانه کشکان به ویژه شهرهای معمولان و بخش غربی پلدختر به دلیل تکمیل نشدن دیواره ساحلی، کانون بحران در بارندگی عنوان شده‌است که نفوذ آب در زمان طغیان رودخانه کشکان در این منطقه دور از انتظار نیست.

بارندگی راه ارتباطی ۸۹ روستای کوهدشت را قطع کرد

فرماندار کوهدشت نیز بیان کرد: راه ارتباطی ۸۹ روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران قطع شده است.

ماشالله نعمتی با بیان اینکه تمهیدات لازم در روزهای گذشته در سطح شهرستان برای پیشگیری از خسارات احتمالی سیل انجام شده است، ادامه داد: شدت بارندگی در کوهدشت بسیار بالا بود و سطح آب رودخانه در این منطقه بالا آمد.

تخریب هفت پل موقت در لرستان براثر سیلاب

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: تاکنون هفت پل موقت لوله ای در استان بر اثر سیلاب تخریب شده‌است.

عباس شرفی بیان کرد: در محور الیگودرز به بزنوید، پل لوله‌ای موقت "سه پلان" به طور کامل تخریب شده، در محور الشتر به خرم آباد دستک، پل "چشمه سرده" دچار آب‌شستگی شدید شده که یک لاین از این محور مسدود است. در محور شاهیوند نیز پل "ورپل" دچار آب‌شستگی خاکریز قبل از پل و انسداد محور شده است.

البته ماموران راهداری برای بازگشایی راه‌ها در منطقه مستقر شده‌اند.

زیرساخت‌های ترمیم‌شده پس از سیل فروردین، در سیلاب جدید آسیب جدی دیده‌اند

از آن سو، گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، شب نخست شروع بارش‌های سیل‌آسا عنوان کرد: بارش شدید باران و وقوع سیلاب راه ارتباطی ۱۵۰ روستای استان را قطع کرده‌است.

او با تاکید بر اینکه منازل مسکونی در برخی نواحی خرم‌آباد، دلفان و چگنی آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: زیرساخت‌های استان به ویژه زیرساخت‌های ترمیم‌شده از سیل فروردین ماه که به طور موقت بازسازی شده بودند، در سیل اخیر دچار آسیب جدی شدند.

در کنار اظهارات برخی شهروندان خرم‌آباد در خصوص فشار پایین گاز و سرد بودن خانه‌ها، امیری از قطع بودن گاز شهری معمولان بر اثر سیل نیز خبر داده‌بود.

باید دید ظرف روزهای آینده بارش‌ها در کنار استرس مردم از ویروس کرونا در استان لرستان ادامه خواهد یافت و امدادگران بیشتری به منطقه اعزام خواهند شد یا فعلا جوی آرام در این استان برقرار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار