محمدرحمانیان: تماشاگر امروز تئاتر را نمی شناسم

تهران (پانا) - نشست خبری نمایش «روزهای رادیو» با حضور محمد رحمانیان کارگردان و افشین هاشمی، بهنوش طباطبایی، احسان کرمی، بهرام ابراهیمی بازیگران این اثر صبح امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۸ در ساختمان شماره یک خانه تئاتر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
محمدرحمانیان: تماشاگر امروز تئاتر را نمی شناسم

رحمانیان در آغاز این نشست اعضای تیم خود در اجرای این نمایش و نقش و وظیفه‌ای که برعهده دارند را معرفی کرد و همچنین از آزیتا موگویی کارگردان ایرانی و تهیه کننده این نمایش برای حمایت از همه کارهای سالهای اخیرش تشکر کرد، سپس درباره نمایش خود گفت: نام نمایش از فیلمنامه درخشان وودی آلن به همین نام گرفته شده است و داستان آن در یک مقطع ۲۰ ساله تاریخ ایران از ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۹ روایت می‌شود و جزئیات تاریخی و فرهنگی و اجتماعی کشور در آن وجود دارد.
وی افزود: البته گاهی مجبور بودم حوادث تاریخی را فشرده روایت کنم . نمایش در دو پرده به نام عشق و آشوب در 8 صحنه اجرا می‌شود. تئاتر شهرزاد محل اجرای نمایش است. البته مایل بودم در سالن بزرگتری اجرا شود اما امکان پذیر نبود.
رحمانیان درباره دوری خود از فضای تئاتر در سالهای اخیر گفت: احساس می‌کنم امروز با تماشاگران تئاتر احساس دورافتادگی می‌کنم. مثلاً اخیراً نمایشی با صحنه‌های خشونت عریان دیدم که باعث خنده تماشاگر می‌شد و این برایم عجیب بود. شاید من تماشاگر امروز تئاتر را نمی‌شناسم.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم میزان همدلی تماشاگر کمتر شده است. امیدوارم نظرم غلط باشد. شاید دوری‌ها، ممانعت‌ها و محدودیت‌ها باعث این فاصله و عدم شناخت شده است.
احسان کرمی که قرار است با ۹ گریم در نمایش حضور داشته باشد درباره دشواری گریمها گفت: کار دشواری است که خانم حاجیها برعهده دارند. البته تمهیداتی برای آن اندیشیده‌اند.
در ادامه رحمانیان با اشاره به این موضوع که متن اصلی این نمایش چگونه نوشته شده است، گفت: متن اصلی را سالها پیش درباره آتش سوزی تئاتر سعدی و بیکار شدن گروه عبدالحسین نوشین نوشتم. این بازیگران بعدها وارد رادیو شدند. در ورژن جدید یک شخصیت اصلی خلق شد به نام رامین سنگ آتش که زندگی او در برهه‌های مختلف کار در رادیو روایت می‌شود. هر حادثه مهم سیاسی و فرهنگی طی این ۲۰ سال را به نوعی در این نمایش آوردم.
در بخش دیگری از این نشست، افشین هاشمی بازیگر نقش اصلی روزهای رادیو درباره این اثر گفت: با نمایشی روبرو هستیم که به اتفاقات مهمی مثل پایان جنگ دوم حهانی، تغییر پادشاه، کودتا و بقیه حوادث می‌پردازد و این برای هر بازیگر جذابیت دارد.
هاشمی همچنین درباره همکاری اش در این نمایش با محمد رحمانیان گفت: ما نمایش‌های آقای رحمانیان را بدون خواندن می‌پذیریم و این نشان از علاقه و اطمینان ما به ایشان دارد.
بهنوش طباطبایی دیگر بازیگر این نیز نمایش با اشاره به فضای توام با خشونت جامعه در برخورد با هنرمندان گفت: چهار پنج سال است که ما با حجم بالایی از خشونت مواجه هستیم و این خشونت بیشتر هم می‌شود. برای من چاره‌ای نیست جز آنکه ادامه دهم و رو به جلو بروم. نقش‌هایی که آقای رحمانیان برای من می‌نویسند همیشه باعث ارتقای کار من می‌شوند. من خودم را جزو خانواده آقای رحمانیان و خانم نصیرپور می دانم و وقتی پیشنهاد کاری مطرح می‌کنند من با سر می‌دوم.
وی در ادامه گفت: همه ما دل دردمندی از حوادث اخیر داریم اما باید در مواجهه با یکدیگر مهر بورزیم.
لیلی رشیدی نیز که نخستین تجربه همکاری با رحمانیان را در این نمایش آغاز کرده است درباره اتفاقات جشنواره فجر و تنش‌های حاکم بر فضای فرهنگ و هنر گفت: یک عده خواستند بین هنرمندان تفرقه بیندازند.
احسان کرمی هم گفت: رحمانیان درباره عشق و تاریخ و عواطف انسانی حرف میزند. البته کار کردن با ایشان دشوار است.
بهرام ابراهیمی بازیگر دیگر نمایش روزهای رادیو که نقش قوام السلطنه را در این اثر بازی می‌کند گفت: خوبی کارکردن با رحمانیان این است که خودت نمیدانی رحمانیان فردا چه با خود می‌آورد.

یادآور می‌شود، حسن علیشیری ترانه سرا و مشاور موسیقی و سردار سرمست پیانیست و تنظیم کننده موسیقی نمایش و و ماریا حاجیها طراح گریم، آزاده زاهدطلب بازیگر، غزال آخوند زاده نوازنده پیانو در این نشست حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار