نگاهی به فیلم‌های بخش سوای سیمرغ

«آبادان یازده 60»: درباره رادیویی که ناجی یک شهر شد

تهران (پانا) - فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی حسن کلامی محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
«آبادان یازده 60»: درباره رادیویی که ناجی یک شهر شد

فیلم روایت مجاهدت گروهی از کارکنان رادیو نفت آبادان برای حفظ رادیو و مخابره اخبار به منظور مقاومت مردم در برابر دشمن بعثی است.

«آبادان یازده ۶۰» روایت متفاوتی درباره دوران جنگ تحمیلی در پیش گرفته و دست روی ماجرایی تازه از جبهه‌ها و نیز اوایل جنگ در آبادان می‌گذارد. 1160 فرکانس رادیو آبادان در سال های دفاع مقدس بوده است که اهالی شهر با شنیدن صدای آن به مقاومت شهر دلگرم و با اطلاعیه های آن برای پیکار با دشمن تهییج می‌شدند. شهری را تصور کنید که رادیو تنها رسانه آن است و در شرایط بحران تنها مبدا مردم برای دلگرم شدن از خبرها.

رادیو نفت آبادان نقش مهمی در نجات آبادان در اوایل جنگ تحمیلی داشت. یکی از کارکردهایش اخبار غلطی بود که به عربی برای عراقی‌ها پخش می‌کرد، یا خبررسانی‌هایی که باعث شد نهایتا با ورود مردم به آبادان، مانع از سقوط آن شود.

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

کلامی، تهیه‌کننده فیلم درباره این اثر می‌گوید: «فیلمنامه‌ای را خواندم و اصل داستان و‌ ماجرای آن را دوست داشتم؛ به این دلیل که قهرمان‌بازی داشت و‌ مقاومت مردمی را نشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند، دفاع‌کننده از میهن نبودند، بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.»

او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم گفت: «انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم مؤثر است، اما ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.»

مهرداد خوشبخت کارگردان «آبادان یازده 60» در نشست خبری جشنواره فیلم فجر درباره سختی‌های تامین بودجه فیلم گفت: «دوران تیر و ترقه گذشته است و ما توانستیم اوج را راضی کنیم و بگوییم دوران تیر و ترقه گذشته است و دیگر باید به موضوع مقاومت مردم پرداخت چون مردم جنگ را پیش بردند بسیاری واز آنها با چاقو به مقاومت پرداختند.»

وی افزود: «قصه ما مربوط به چهل روز اول جنگ است. این را هم باید بگویم که ما در اوج ته تغار بودیم و چون این سازمان ۶ فیلم ساخت بنابراین به سختی به ما بودجه دادند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار