در نشست مشترک شورای معاونان دو وزارتخانه توافق شد؛

تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و کار تا دو هفته آینده امضا می‌شود

تهران (پانا) - نشست مشترک شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز با حضور محسن حاجی‌میرزایی و محمد شریعتمداری برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری و انعقاد یادداشت تفاهم در آینده نزدیک، در محل ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و کار تا دو هفته آینده امضا می‌شود

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست با بیان اینکه زمینه‌های همکاری زیادی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، گفت: یکی از این حوزه‌ها مهارت است. در حوزه‌های مهارت‌آموزی به عنوان مهمترین ماموریت آموزش و پرورش که هم در سند تحول و هم در قانون وظایف آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است، همکاری‌های خوبی وجود دارد. همچنین در حوزه تعاونی‌ها، کودکان بازماندگان از تحصیل هم‌اکنون همکاری و تعامل بین دو وزارتخانه وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: غیر از این امور مهم حمایت‌ از دانش‌آموزانی که طرح‌های هنری و فرهنگی دارند و اعطای تسهیلات به آن‌ها، تهیه اقلام و تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان مناطق محروم، پشتیبانی تامین اجتماعی از دانش‌آموزان بیمار، برگزاری کلاس‌های کارآفرینی در مدارس استعدادهای درخشان، حمایت از مدال‌آوران المپیادها و پشتیبانی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ... از دیگر مواردی است که می‌تواند با همکاری وزارت کار به خوبی دنبال شود.

محمد شریعتمداری: اگر افراد خوبی را تحویل جامعه دهیم میزان ناهنجاری‌ها در جامعه بسیار کم خواهد بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: خوشحالیم وقتی موفقیت‌های درخشان را در نظام آموزشی مشاهده می‌کنیم و خوشحال کننده است که دانش‌آموزان زیادی در حوزه مهارت آموزی فعالیت می‌کنند. بخش عمده شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در مدارس اتفاق می‌افتد و بعدها وارد آموزش عالی و بازار کار می‌شوند. توجه به شکل‌گیری شخصیت در دو بعد مادی و معنوی مهم است. تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس امور مهمی را باعث می‌شود. آینده و زندگی اجتماعی آن‌ها، مسئولیت‌پذیری و وفای به عهد دانش‌آموزان بعدها در جامعه در اثر آموزش‌های تربیتی مدارس، تجلی پیدا می‌کند.

او گفت: اگر دانش‌آموز در حوزه اجتماعی بتواند مهارتی را بیاموزد در جامعه فردی مفید است و مشکلاتش کم خواهد بود. رابطه خانه و مدرسه بسیار مهم است اما آنچه مهم است جامعه پس از فراغت از تحصیل است بنابراین اگر سجایای اخلاقی در افراد پرورش یابد در آینده جامعه خوبی خواهیم داشت. اگر افراد خوبی را تحویل جامعه دهیم میزان ناهنجاری‌ها در جامعه بسیار کم خواهد بود.

محمد شریعتمداری ادامه داد: صبوری، صبر، خشم، استقامت، مسوولیت‌پذیری و ... در دوران شکل‌گیری شخصیت آدم‌ها و آن‌ هم در مدارس اتفاق می‌افتد و اگر این آموزش‌ها به خوبی صورت گیرد و همراه آموزش‌ها، رفتار آدم‌های دخیل در این آموزش هم مناسب باشد، در آینده نتیجه خوبی بر جای خواهد گذاشت. معلم‌ها نقش مهمی در تربیت انسان‌ها دارند. فهم کار جمعی از کودکستان آغاز می‌شود و باید در مدارس فرهنگ کار جمعی به خوبی آموزش داده شود. من به عنوان یک شهروند این مسائل را مطرح می‌کنم و متخصصان وزارت آموزش و پرورش به خوبی به این امور واقف هستند.

او با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی و شکل‌گیری این مهم یک نمونه بسیار خوب از کار جمعی بود، افزود: اکنون بسیاری از همان افراد، همان دانش‌آموزانی که در آن مجلس سخنرانی می‌کردند، در مکان‌های مختلف، مسئول هستند.

وزیر کار با بیان اینکه من هنوز آموزش‌های دوران مدرسه از قبیل و جوشکاری، لحیم‌کاری، نقشه‌کشی و ... را فراموش نکرده‌ام، گفت: آموزش‌ها باید در سن مناسب صورت گیرد و هنرستان‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای امکان بسیار خوبی برای اینگونه آموزش‌ها هستند.

محمد شریعتمداری خطاب به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد برای فرهنگ‌سازی کار، آموزش‌های لازم، بازار کار، فرهنگ‌سازی کار جمعی و ... نیازمند کمک نظام آموزش و پرورش هستیم.

وزیر کار درباره همکاری دو جانبه این دو وزارت‌خانه هم گفت: باید چند کار مهم و شاخص انتخاب و اولویت‌بندی شود و برای اجرای آن‌ها تلاش کنیم. باید ساماندهی کنیم تا دانش‌آموزان، کار اقتصادی را از طریق تعاونی‌های کوچک یاد بگیرند. در حوزه رفاهی، کودکان بازمانده از تحصیل هم می‌شود همکاری خوبی را انجام داد.

در این نشست که با حضور معاونان دو وزارتخانه برگزار شد، هر کدام از آن‌ها با بیان نظر و پیشنهادهای خود، زمینه‌هایی متعدد همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند و در پایان مقرر شد دو طرف تا دو هفته آینده محورهای همکاری را نهایی کرده و یادداشت تفاهم وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای محسن حاجی میرزایی و محمد شریعتمداری برسد.

علیرضا کمرئی: ۳۵ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار دارند

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در این نشست به مباحث حوزه مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای موضوع مهارت آموزی، استانداردسازی مربوط به رشته‌های کاردانش، اصلاح قوانین حوزه مهارتی از جمله موضوعاتی است که انتظار می‌رود مورد همکاری دو وزارتخانه قرار گیرد. اکنون ۳۵ درصد دانش‌آموزان معادل ۹۵۰ هزار دانش آموز تحت پوشش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار دارند.

او ادامه داد: در بحث صدور گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان واجب التعلیم مشکلاتی وجود دارد که نیازمند مساعدت هستیم. آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت برای بیش از ۴۴۴ هزار نفر ارائه شده است. کمبود منابع مالی نیز از مشکلات حوزه مهارت‌آموزی است لذا در مناطق محروم خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه را بپردازند و دگرگونی در روش‌ها ضروری است.

کمرئی گفت: نداشتن نیروی آموزش دیده در بحث کتاب‌های تحولی آموزش مهارت‌ها و‌ همچنین کمبود امکانات و‌ تجهیزات دو مشکل مهارت آموزی است که نیازمند مساعدت سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم.

علی اللهیار ترکمن: بحث هدایت بازار کار با هدایت تحصیلی ارتباط دارد

علی اللهیار ترکمن نیز در ادامه گفت: تعاونی‌های وزارت آموزش و پرورش شامل تعاونی مصرف و‌ مسکن است. آموزش و پرورش ۷۵۰ تعاونی مسکن و ۴۷۲ تعاونی مصرف دارد که تعدادی از آن‌ها غیرفعال شده و اصلا گردش مالی ندارند. بحث هدایت بازار کار با همان هدایت تحصیلی ارتباط دارد و اگر بحث آشنایی با مشاغل سیستماتیک دنبال شود، موثر واقع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین بر حمایت‌های مناسب از مدارس و دانش‌آموزان شبانه‌روزی تاکید کرد.

در ادامه تعدادی از معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر مدام پیشنهاداتی را ارائه کردند و موضوعات مورد بحث را بررسی کردند.

در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، وزیر تعاون، کار و ورفاه اجتماعی گفت: در جلسه شورای مشترک معاونان درباره ایجاد فرهنگ کار و کارآفرینی و توافق درباره آموزش‌های مهارتی، جلوگیری از ادامه بازماندگی از تحصیل، رفاه اجتماعی، در زمینه تعاونی‌ها و آموزش امور اقتصادی بحث شد و با هم مذاکراتی داشتیم که همه این حوزه‌ها در قالب یادداشت تفاهم با زمان‌بندی مشخص تا دو هفته آینده مورد توافق قرار می‌گیرد و توسط دو وزیر امضا می‌شود.

محمد شریعتمداری افزود: امیدوارم کار مشترک خوبی در دولت تدبیر و امید در این زمینه‌ها بین دو وزارتخانه شکل بگیرد.

محسن حاجی‌میرزایی: کتاب‌های درسی نباید فقط دانش معیار باشد؛ باید زمینه‌های به کار بستن این دانش را دانش‌آموزان فرا بگیرند

وزیر آموزش و پرورش هم در ادامه گفت: براساس قانون باید همه دانش‌آموزانی که متوسطه نظری را طی می‌کنند یک مهارت بلد باشند و این زمینه خوبی برای همکاری ما با وزارت کار است که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود. باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان ما باید در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند که الان ۳۵ درصد است، بنابراین ظرفیت‌های بیشتری را باید متوجه این زمینه کنیم. متناسب با تغییرات گسترده برخی مشاغل اهمیت خود را از دست می‌دهند و بنابراین باید رصد لازم را داشته باشیم و با همکاری وزارت کار مشاغل جدید شناسایی خواهد شد تا در حوزه کاردانش ما آموزش داده شود.

محسن حاجی‌میرزایی گفت: جهت‌گیری کتاب‌های درسی باید به سمت یک توازن تربیتی برود که فقط دانش معیار نباشد. باید زمینه‌های به کار بستن این دانش را دانش‌آموزان فرا بگیرند. این اهداف اکنون در همه دوره‌های تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین شده است و براساس آن عمل خواهد شد.

او افزود: از نظر فضای آموزشی اتفاقات خوبی افتاده است در گذشته ۷۰ درصد مدارس ناایمن بود ولی الان ۷۰ درصد مدارس ایمن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار