صرامی: انتخاب روش مناسب در برخورد با آسیب های اجتماعی بسیار مهم است

تهران (پانا) - حمیدرضا صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در گردهمایی آموزشی و توجیهی مدیران واحدهای آموزشی متوسطه شهر تهران که در تالار فرهنگ برگزار شد با مطرح کردن آمارهای جهانی و آسیبهایی که دنیا با آن روبروست به بیان راهکارهایی در سطح مدارس جهت کاهش آسیبهای اجتماعی پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۰۸۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
صرامی:  انتخاب روش مناسب در برخورد با آسیب های اجتماعی بسیار مهم است

حمیدرضا صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: در اجلاسی که در شهر وین اتریش برای بازبینی و استاندارد سازی اقدامات پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد برگزار شد، به موضوع استمرار آموزش در مدارس تاکید و به عنوان یک اولویت برای تضمین سلامت جامعه موضوع مورد توجه واقع شد.
این مدرس دانشگاه افزود: شعار مطرح قرن 21 این است، افرادی که دور هم می نشینند و دانش های خود را به اشتراک می گذارند، انسان های قدرتمندی هستند. به اشتراک گذاشتن دانش مهم است؛ زیرا ما در دنیای آشوبناکی هستیم که با بی ثباتی و غیرقطعی بودن و ابهام روبرو هستیم. گفتگو با دانش آموزان و معلمان و مربیان برای به اشتراک گذاشتن دانش در حوزه کنترل آسیب ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با دانش آموزانی روبرو هستیم که شرایط رشدشان با پیچیدگی هایی روبرو می شود.
صرامی افزود: لازمه اقدام پیشگیرانه این است که بدانیم دربرخورد با آسیب ها در نسل جدید که ساکن دنیای مجازی است چه مداخلاتی باید انجام دهیم. شناخت دقیق و عمیق برای انتخاب روش در حوزه برخورد با آسیب مهم است.
وی افزود: کشورهای درحال توسعه با موضوعاتی مانند کاهش سن مصرف، مصرف دخانیات، الکل و مواد در نوجوانان و جوانان، افزایش مصرف در بانوان، تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی مواد، افزایش دسترسی، مواجهه با طیف گسترده و متنوع مواد ارزان قیمت و افزایش استفاده و مصرف غیرپزشکی از داروهای تجویزی و افزایش مشکلات بهداشتی و افزایش میزان استفاده از اینترنت و باورهای غلط و تبلیغ اثرات مثبت مواد و غیره روبرو است.
وی افزود: مدرسه اگر با تهدید چندوجهی و چندسببی و سیستماتیک مواد مخدر بتواند مداخلات استاندارد و موثر و مستمر را خوب انجام دهد، سال آینده شاهد افزایش آمار مصرف کننده موادمخدر نخواهیم بود البته فقط مدرسه نیست و همه نهادهای فرهنگی و اموزشی باید پای کار بیایند اما توجه داشته باشیم حداقل برای 14 میلیون دانش آموزمان می توانیم گام های خوبی در عرصه توانمند سازی انان در برابر اعتیاد و سایر اسیب های اجتماعی برداریم.
صرامی گفت: برای اینکه بتوانیم کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد در دانش آموزان را داشته باشیم باید به چهار رکن در مدارس توجه کنیم. باید روندشناسی شیوع مصرف مواد یعنی شناسایی حجم مشکل، سبب شناسی مصرف مواد یعنی شناسایی عوامل خطر، تدوین و اتخاذ راهبرد مناسب پیشگیری و ارزشیابی نتایج و بازبینی و تثبیت برنامه ها را در نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت نقشه خلقی دانش آموزان گفت: وقتی به نقشه خلقی دانش آموز برخورد کنیم با موضوع فردیت و لذت، مصرف و رقابت، ریسک پذیری، ترافیکی از رفتار های پر خطر، مشکلات روانی و خلقی روبرو می شویم. اولین سطح پدیده های اجتماعی، توصیف و چیستی است. باید ببینیم تا چه اندازه به نقشه خلقی دانش آموزان آگاه هستیم. دانش آموز به مصرف مواد چگونه می اندیشید و نگرش و باور آنان نسبت به اعتیاد چیست.
وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی دانش آموزان گفت: اگر مدیران مدارس ما برای پیشگیری و کنترل آسیب مدرسه شان نقشه راه نداشته باشند، بخشنامه های مدرسه ای اثری ندارد. نقشه راه مدرسه در پیشگیری از اعتیاد باید با مشارکت کادر مدرسه و دانش آموزان و والدین تدوین و اجرا شود تا احساس تعلق در برنامه ها را رقم زند.
وی افزود: مدیران مدارس باید با اجرای هشت اصل پیشگیری مدرسه محور، اجرای برنامه های همگانی، انتخابی و موردی، بهره گیری از ظرفیت دانش اموزان و و والدین و مربیان به منظور مشارکت در تحقق برنامه ها،ارزیابی اثر بخشی برنامه ها، استمرار و تعمیق برنامه ها زمینه اجرایی شدن طرح یاریگران زندگی در مدارس را مهیا سازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار