رئیس اورژانس اجتماعی زنجان در گفتگو با پانا عنوان کرد:

3300 تماس با اورژانس اجتماعی زنجان، در 9 ماه سال 98

در زنجان کودک کار داریم و اورژانس اجتماعی از آنها حمایت می‌کند

زنجان (پانا) - مسئول اورژانس اجتماعی زنجان با شرح فعالیت های این مجموعه؛ آگاهی دادن به افراد جامعه در رابطه با خدمات اورژانس اجتماعی را موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان دانست.

کد مطلب: ۱۰۰۸۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
3300 تماس با اورژانس اجتماعی زنجان، در 9 ماه سال 98

رباب فرهادیان، در گفتگو با پانا، با اشاره به وجود دو حوزه اورژانس اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی در مرکز اورژانس اجتماعی زنجان گفت: هریک از این حوزه ها عملکرد، جامعه هدف و برنامه های عملیاتی ویژه ای دارند.

این موارد شامل خط تلفنی شبانه روزی 123، خط مشاوره­ 1480، تیم سیار اورژانس بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در حوزه اورژانس اجتماعی و مرکز سلامت و بازپروری، مرکز مداخله در خانواده جهت کاهش طلاق، مرکز حمایتی و آموزشی کودکان، مرکز نگهداری موقت و خانه امن در حوزه آسیب‌های اجتماعی می شود.

او ادامه داد: عمده تماس‌هایی که شهروندان با مرکز 123 می گیرند شامل مواردی از جمله مشکلات خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری، سالمند آزاری، معتادین و بیماران اعصاب و روان است که کارشناسان ما بلافاصله برای مداخله جهت کنترل بحران در محل حاضر می شوند. البته در بعضی موارد حاد به ویژه در مورد معتادین و بیماران اعصاب و روان که بعضا نیاز به مداخله پزشکی برای تزریق آرام‌بخش و حضور نیروی‌انتظامی برای جلوگیری از آسیب به خود و دیگران است، پس از هماهنگی‌های لازم اقدامات متناسب انجام می گیرد.

فرهادیان گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی این مرکز در جهت ارتقاء آموزش عمومی و شناسایی خانواده های آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب به ویژه در مناطق آسیب‌خیز فعالیت می‌کنند که هم‌اکنون دو مرکز بیسیم و اسلام آباد در سطح شهر زنجان در حال انجام وظیفه هستند و عمده فعالیت آنها برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تقویت روابط بین فردی موثر، مهارت نه گفتن و مهارت های زندگی است. این دوره‌ها بعضا در مراکز بهداشت، مساجد و مدارس برگزار می‌شود و چنانچه در این فرآیند خانواده‌ای که نیاز به حمایت دارد، شناسایی شده و به مراکز مربوطه معرفی می شود.

مراکز شبانه‌روزی حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده جداست

رئیس اورژانس اجتماعی زنجان تاکید کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی مراکز شبانه روزی متنوعی با توجه به سن و جنس فرد برای اسکان و حمایت وجود دارد. کودکان زیر هفت سال و بالای هفت سال، زنان و دختران آسیب دیده، زنان و دختران در معرض آسیب و گاه افرادی که به علت از دست دادن حمایت خانوده از طریق مراجع قضایی معرفی می شوند در مراکز جداگانه نگهداری می شوند.

یکی از این مراکز با نام خانه امن در حال فعالیت است که ویژه زنان و دختران در معرض خشونت است. چون در بعضی موارد ادامه حضور آنها در خانواده به علت اعتیاد پدر خانواده به شیشه موجب تهدید جانی است با اخذ حکم قضایی، به خانه امن معرفی می‌شوند. البته در مواردی که فرد به صورت موقت جهت بررسی آزمایشات پزشکی، انجام تفکیک سنی و سایر موارد نیاز به نگهداری دارد به مرکز نگهداری موقت معرفی می‌شود.

او همچنین گفت: مرکز مداخله در خانواده جهت کاهش طلاق از قسمت های مهم حوزه آسیب‌های اجتماعی است. زوج هایی که قصد متارکه دارند ابتدا باید در سامانه تسنیم ثبت نام کنند. پس از شرکت در دوره های مشاوره که در طول 45 روز برگزار می‌شود، چنانچه سازش پیدا نکردند، به دفتر پیشخوان معرفی می‌شوند.

حمایت از کودکان کار توسط اورژانس اجتماعی

او با بیان اینکه حمایت از کودکان کار از جمله فعالیت های حوزه آسیب های اجتماعی است گفت: ما در زنجان کودک خیابانی نداریم، اما کودکان کار در شهر زنجان که اغلب در کنار خانواده‌های خود کار می کنند مورد حمایت این مرکر هستند. در مورد کودکان کار مهمترین اولویت این مرکز، ایجاد شرایط ادامه تحصیل آنهاست. علاوه بر این، مرکز اورژانس برنامه های حمایتی دیگر مانند برگزاری مراسم جشن، اردوهای یک روزه، کلاس های تقویتی و حتی گاهی پرداخت کمک هزینه تحصیلی نیز انجام می گیرد.

کارشناس امور اجتماعی برای مداخله در آسیب‌ها به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود

فرهادیان در ادامه با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در شهرستان های زنجان، خدابنده، ابهر، خرمدره و به تازگی مرکز شهرستان طارم گفت: در صورت تماس افراد از شهرستانهایی که مرکز اورژانس جتماعی ندارند، در ابتدا کارشناس امور اجتماعی به محل مراجعه می کند و سپس در صورت حاد بودن موضوع مانند مواردی از جمله کودک آزاری؛ از نزدیک ترین شهرستان تیم مداخله ارسال می‌شود.

آمار تماس‌ها با اورژانس اجتماعی زنجان به چه صورت است؟

در ادامه طی تماسی با معاونت آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی زنجان جویای آمار مراجعات به مرکز اورژانس اجتماعی زنجان شدیم که مسئول مربوطه با اشاره به برقراری 3300 تماس در طول 9 ماه از ابتدای سال 1398 گفت: «نزدیک به 60 درصد از افرادی که با مرکز تماس می گیرند نیاز به راهنمایی و معرفی جهت مراجعه به سایر مراکز مرتبط دارند و بیش از 20 درصد از تماس ها مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده و همچنین 10 درصد تماس ها راجع به کودک آزاری و همسرآزاری است. در میان مواردی با موضوعاتی مانند سالمند آزاری، خشونت خواهر و برادر، بدسرپرستی، والد آزاری، افکار خودکشی و اقدام به خودکشی، اختلال هویت جنسی، فرار از منزل و کودکان کار نیز گزارش می شود.»

این البته آمار رسمی تماسهاست و ممکن است آسیب‌ها و رقم غیررسمی بیش از این باشد، اما کسی اطلاعی برای ثبت ندهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار