علی الهیارترکمن مهم ترین مسایل مبتلابه معلمان را توضیح داد

تشریح موضوعات مسکن، بیمه، قرارداد، بودجه و رتبه‌بندی معلمان در یک نشست خبری

قرارداد وزارت آموزش و پرورش با بانک ملی به زودی منعقد می‌شود که طبق آن سقف وام‌ها افزایش پیدا می‌کند ولی درصد سود ثابت خواهد ماند

تهران (پانا) - نشست خبری علی الهیارترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع مسکن، بیمه، رتبه‌بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز در سالن جلسات این معاونت در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تشریح موضوعات مسکن، بیمه، قرارداد،  بودجه و رتبه‌بندی معلمان  در یک نشست خبری

علی الهیارترکمن در این نشست با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی اتفاق مهم پیش‌روی کشور و از جمله آموزش و پرورش است، گفت: «برای مشارکت حداکثری و کمک به برگزاری انتخابات آمادگی داریم و کاملا بی‌طرف هستیم. آموزش و پرورش مطابق قانون نمی‌تواند له یا علیه کاندیداها وارد شود. ما نظارت و موارد تخلف را به نهادهای ذیربط گزارش خواهیم کرد. باید نامزدهای انتخاباتی هم نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و از دادن وعده‌های بی‌سرانجام خودداری کنند.»

در انتخابات مجلس وزارت آموزش و پرورش کاملا بی‌طرف است. آموزش و پرورش مطابق قانون نمی‌تواند له یا علیه کاندیداها وارد شود و ما نظارت و موارد تخلف را به نهادهای ذیربط گزارش خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: «کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه در وزارت آموزش و پرورش به زودی تشکیل می‌شود و در تدوین برنامه هفتم توسعه باید سیاستگذاری‌ مشخص و روشنی داشته باشیم که به تحقق سیاست‌ها کمک کند. از ابتدای سال آینده کمیته تدوین برنامه هفتم را تشکیل می‌دهیم تا مشکلات پنج سال آینده را احصا و سیاست‌های متناسب با آن را تنظیم کنیم. امیدواریم با کمک صاحب‌نظران، برنامه هفتم برنامه مطالبات آموزش و پرورش از سیستم سیاستگذاری کشور باشد.»

او ادامه داد: «نوسازی آمارهای آموزش و پرورش نیز یکی از موضوعاتی است که در سال ۹۹ با آن مواجه هستیم. آموزش و پرورش یکی از بزرگترین بخش‌های آمار کشور است و بنابراین ضمن ساماندهی مناسب سامانه‌ها باید شاخص‌های برنامه‌ریزی جهانی را تعریف و‌ استفاده کنیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش به موضوع نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «اخیرا آزمون ماده ۲۸ وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، قبول‌شدگان این آزمون در حال مصاحبه هستند و بعد وارد مرحله گزینش می‌شوند تا از سال آینده پذیرفته‌شدگان نهایی برای گذراندن دوره تخصصی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی معرفی شوند و در نهایت در مجموعه وزارت آموزش و پرورش به کار گرفته شوند.»

نتایج بررسی‌های کمیته ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تا نیمه اسفند نهایی می‌شود

او خبر داد کمیته‌ای شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی تشکیل شده تا شیوه‌های جذب نیرو در این وزارتخانه را بررسی کنند. الهیارترکمن افزود: «نتایج بررسی‌های این کمیته تا نیمه اسفند نهایی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قطعا تغییرات ماهوی را در شکل جذب و نقل و انتقالات خواهیم داشت که به موقع و هر زمانی که نهایی شود اعلام خواهد شد.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: «به موجب قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف شده نظام رتبه‌بندی معلمان را نهایی کند که این کار در سال ۹۸ انجام شد و امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت. تمام ویژگی‌های این نظام براساس یک نظام شغل‌محور تعریف شده است و مشخص است گواهی حرفه‌ای معلمی در چه سطحی است، سازمان کار و امتیازها به چه صورتی خواهد بود. رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان نظامی است که از احراز صلاحیت‌ها آغاز و به ارتقای کیفیت منجر می‌شود و در این راستا مشوق‌هایی از جمله مالی در نظر گرفته شده است. اما تاکید می‌کنم هدف نهایی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست.»

احکام مشمولان رتبه یک نظام رتبه‌بندی معلمان در بهمن صادر می‌شود

او افزود: «خوشبختانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه ۱۴۵۰ میلیارد تومان به حقوق معلمان در دی‌ماه اضافه شد و حقوق این ماه براساس رتبه‌بندی پرداخت شد. احکام رتبه‌های ۲ تا ۵ صادر شده و احکام مشمولان رتبه‌های یک در بهمن صادر خواهد شد.»

آموزش و پرورش با هر استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود مخالف است

الهیارترکمن به قانون تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: «آیین‌نامه اجرایی این قانون به تصویب دولت رسیده است و شیوه‌نامه هم به استان‌ها ارسال شده است. مجلس هم روز گذشته استفساریه‌ای درباره این قانون تصویب کرده است که اعلام می‌کنیم دولت و آموزش و پرورش با هر استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود مخالف است. استفساریه باید نقاط مبهم را شفاف کند نه اینکه موجبات توسعه را فراهم کند. این امر مطابق قانون نیست. آموزش و پرورش با هر امری که به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی جذب نیرو خدشه وارد کند، مخالف است.»

کمترین افزایش مبلغ بیمه تکمیلی در قرارداد جدید فرهنگیان

معاون وزیر آموزش و پرورش به موضوعات رفاهی معلمان هم اشاره کرد و گفت: «در حوزه رفاه هم اقداماتی انجام شده که در راس آن بیمه تکمیلی است. بیمه تکمیلی دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه‌گری دارد که در چند سال گذشته فقط به شکل صندوقی در آموزش و پرورش انجام می‌شد که تعرفه مشخص داشت اما برای ارتقای رفاه فرهنگیان وارد برنامه‌ریزی برای فاز جدید شدیم و اعتباراتی را متوجه این مجموعه کردیم و در نهایت قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان منعقد و اجرا شد. در قرارداد جدید کمترین عدد افزایش را به نسبت سال‌ها گذشته داشتیم یعنی از ۳۹ هزار به ۴۶ هزار تومان رسید، البته در قرارداد جدید ۵۰۰ مرکز درمانی جدید به قرارداد اضافه شده است. تمام سعی‌مان هم این است تا زمان پرداخت خسارات را کاهش دهیم. مبلغ بعضی از خدمات بیمه از جمله آمبولانس، لیزینگ، زایمان و عینک و ... در قرارداد جدید افزایش پیدا کرده است.»

قرارداد جدید وزارت آموزش و پرورش با بانک ملی در شرف انعقاد است؛ افزایش سقف اعطای وام با همان سود ۱۲ درصد

الهیارترکمن همچنین خبر داد قرارداد جدیدی با بانک ملی درباره اعطای وام‌های مرابحه برای خرید کالا و هم وام خرید مسکن به زودی منعقد می‌شود. او افزود: «سقف این وام‌‌ها افزایش پیدا کرده و عدد سود آن ۱۲ درصد باقی مانده است و این در راستای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت مسکن برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان است. خوشبختانه به زودی اولین فازهای اجرایی ساخت مسکن فرهنگیان هم آغاز می‌شود.»

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با توجه به تعطیلات نوروز ستادهای اسکان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا برای رفاه حال فرهنگیان در این تعطیلات با توجه به ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش، خدمات‌رسانی خوبی به آن‌ها صورت پذیرد.

آموزش و پرورش بیشترین افزایش بودجه را نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته است

او به بودجه آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: «لایحه بودجه اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش بیشترین افزایش را به نسبت سایر دستگاه‌ها داشته است و این حداکثر ظرفیتی است که می‌شود برای این بودجه پیش‌بینی کرد که البته باید منابع دیگری را هم تجهیز و فعال کنیم. کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است برای تحلیلی دارایی‌های این وزارتخانه تا راه‌هایی که ما می‌توانیم مولدسازی کنیم بررسی شود و بتوانیم بهره‌وری لازم را داشته باشیم. اما این را هم تاکید می‌کنم تا زمانی که بودجه آموزش و پرورش به سطح جی‌دی‌پی نرسد بودجه مطلوب محقق نمی‌شود.»

الهیارترکمن با ابراز امیدواری برای انجام کامل تعهدات وزارت آموزش و پرورش نسبت به فرهنگیان در سال جاری، گفت: «باید با مشارکت و همکاری سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور امسال تخصیص ۱۱۰ درصدی را داشته باشیم که اگر این اتفاق بیافتد کمترین عدد انتقالی را به سال آینده خواهیم داشت و می‌توانیم تعهدات خود را در سال ۹۸ انجام دهیم.»

جلسه هیات ممیزه برای بررسی بیشتر طرح رتبه‌بندی فردا برگزار می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران با بیان اینکه به کاهش شاخص‌های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی معتقد نیستم گفت: «هر کسی بررسی کند می‌توانند به این نتیجه برسد که خرید خدمات آموزشی در استان سیستان و بلوچستان واقعا منشا اثرات بسیار خوبی بوده است. خرید خدمات در این استان منجر به ارتقای دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان شده است.»

او به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: «در نظام رتبه‌بندی معلمان ابتدا باید کار مطابقت رتبه‌های 2 تا 5 نظام قبلی را انجام می‌دادیم و همچنین باید صلاحیت کسانی که مشمول رتبه 1 می‌شدند احراز می‌شد. در انجام این کارها دقت زیادی برای اجرای قانون صورت گرفته است. البته فرهنگیان گلایه‌هایی داشته‌اند و به همین خاطر غیر از موارد موردنظر فرهنگیان، واحد امور اداری را مامور کرده‌ام تا به صورت تصادفی با استان‌های مختلف ارتباط بگیرند و اطمینان از انجام صحیح کار حاصل شود. همچنین احکام یکبار دیگر مرور خواهد شد. همه این موارد در هیئت ممیزه‌ای که فردا سه‌شنبه تشکیل خواهد شد مطرح و بررسی می‌شود.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: «افرادی هم قرار بود در یک بازه زمانی مشخص رتبه بالاتری را کسب کنند اما با رتبه‌بندی جدید این کار برای آن‌ها ملغی شده است که برای حل این مورد هم تلاش می‌کنیم. همچنین تلاش ما این است که ضریب تعجیل برگردد اما این منوط به تأئیدیه سازمان اداری و استخدامی است.»

مخالف این هستیم که بدون قانون بندی در احکام فرهنگیان درج کنیم

اللهیار ترکمن ادامه داد: «هنوز آثار برخی اقدامات دولت دهم برای افزایش امتیازاتی در احکام فرهنگیان که از سوی دیوان عدالت اداری ابطال هم شد پاک نشده است و حتی ما باید مابه‌التفاوت‌ها را برگردانیم که در این باره مقاومت می‌کنیم. ما مخالف آن هستیم که بدون قانون‌، بندی را در احکام فرهنگیان درج کنیم و نمی‌خواهیم برای خوشایند افراد، موردی را در بند حقوقی لحاظ کنیم که بعدا نهادهای نظارتی آن را ابطال کنند، در گذشته سختی کار حذف شد اما ما برای بازگشت آن تلاش کردیم و مصوبه مربوط را گرفتیم که هم اکنون برقرار شده است. درباره رتبه‌بندی زمینه قانونی را فراهم و مشکلات را برطرف می‌کنیم تا سود آن برای تمام فرهنگیان ایجاد شود.»

علی اللهیار ترکمن به گلایه‌های دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نسبت به رتبه‌بندی اشاره کرد و افزود: «طبق آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان کسانی که بالای 2 سال سابقه کار دارند مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند. دانشجومعلمان باید کلیات قانون اداری و مالی را بدانند تا براساس آن حقوق خود را مطالبه کنند. البته ما هم در حال تدوین کتابچه‌ای هستیم تا همه موارد را به معلمان جدید و دانشجومعلمان توضیح دهیم.»

تسویه مطالبات مهد کودک‌ها تا پایان سال

او از بهترشدن پرداخت مطالبات مهد کودک‌ها خبر داد و گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل کمبود اعتبارات، پرداخت حق مهدکودک انجام نمی‌شد ولی ما سعی کردیم حتی عددهای سال گذشته را که پرداخت نمی‌شده جمع‌بندی کنیم و در دستور پرداخت قرار دهیم. به همین خاطر از سال ۹۸ نیز پرداخت حق مهدکودک در دستور کار است و ۶ ماه اول سال پرداخت شده و تا پایان سال، ۶ ماه دوم سال نیز پرداخت خواهد شد.»

سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 12.6 درصد است

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان طبق قانون متعهدین خدمت و یک بند از قانون است. او ادامه داد: «نظام بودجه‌ریزی متاسفانه هنوز براساس عملکرد نیست. هر سال افزایشی برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود. بودجه عمومی کشور در سال ۹۸ حدود ۴۴۸ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بوده که به ۴۸۴ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان رسیده و 8 درصد رشد داشته است. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی‌ ۱۲.۶ درصد است.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: «هیچ کس نقش مجلس را در پیش‌بینی بودجه و اعتبارات نمی‌بیند و همه در این زمینه از دولت سوال می‌کنند. در سال ۹۷، مجلس لایحه بودجه پیشنهادی دولت را ۴.۸ درصد افزایش داد اما سهم آموزش و پرورش از ۱۱.۲ به ۹.۵ درصد کاهش یافت. در سال ۹۸ هم این کار تکرار شده و سقف لایحه بودجه افزایش پیدا کرده ولی 0.3 آن را به آموزش و پرورش اختصاص یافته است که امیدوارم در بودجه سال ۹۹ این روند ادامه پیدا نکند.»

99درصد از 96درصد بودجه استانی آموزش و پرورش پرسنلی است

او گفت: «اینکه می‌گویند سهم بودجه پرسنلی در بودجه آموزش و پرورش ۹۹ درصد کل بودجه است، اشتباه است چراکه آموزش و پرورش ۱۰ ردیف مخصوص به خود دارد. اگر بگوییم ۹۶ درصد اعتبارات استانی است و ۴ درصد آن اعتبارات ملی که در حوزه‌هایی مثل پرورشی، تربیت بدنی و… و. هزینه می‌شود؛ در آن ۹۶ درصد بودجه استانی که ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، ۹۹ درصد آن بودجه پرسنلی است. پس نباید بگوییم که ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای پرسنل است.»

او همچنین خبر داد معوقات مشمولان طرح رتبه‌بندی از مهر تا آذر محاسبه و واریز شده است. اللهیار ترکمن به موضوع اقتصاد مدرسه هم اشاره کرد و گفت: «تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد اصلی‌ترین سازمان اجرایی مدرسه است و اگر مدرسه فعال نشود هر کاری که بکنیم در سطح ستاد باقی می‌ماند. تاکید شده مدرسه در تراز سند تحول بنیادین تعریف شود و بنابراین هر کاری در اجرای زیرنظام‌های سند تحول انجام می‌دهیم باید اثربخش باشد و نقش مدرسه در آن کاملا مشخص شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره افزود: «در زمان وزارت سیدمحمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش لایحه‌ای به نام "لایحه مدریریت مدرسه‌محور" تهیه شد که در شورای اداری در دستور کار است. طبق این لایحه، باید مکانیزم‌هایی مشخص برای مدیریت مالی مدرسه تعیین شود. همانگونه که دانشگاه‌ها کاملا در سطح یک دانشگاه استقلال کامل دارند باید متناسب با قوانین بالادستی، اقتصاد مدرسه هم اجرا شود.»

استخدام حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها در انتظار اختصاص سهمیه توسط سازمان اداری و استخدامی

یارمحمد حسین‌بر، مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش هم در این نشست به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «شیوه‌نامه این قانون آماده شده و براساس متن قانون باید استخدام‌ها آغاز شود. سهمیه استخدام را هم باید سازمان امور اداری و استخدامی صادر کند که با انجام این کار آزمون را برگزار می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار