استاندار:

ضرورت توسعه فضای سبز تبریز

تبریز(پانا) - پور محمدی در جلسه ستاد فضای سبز استان افزود: این اقدام نباید منحصر به تبریز باشد بلکه در دیگر شهرها نیز مانند باغشهرهای مرند و مراغه ضمن حفظ وضع موجود به توسعه فضای سبز آنها اقدام شود.

کد مطلب: ۱۰۰۵۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توسعه فضای سبز تبریز

وی ایجاد کمربند سبز برای شهرها و استفاده از طرح های موفق دنیا و جلوگیری از منفعت طلبی و دخل و تصرف سوداگران اراضی و تغییر کاربری آنها و لزوم سند دار شدن این زمینها را خواستار شد.

وی ادامه داد: در تبریز 700 باغ شناسنامه دار داریم ولی از این باغها چیزی نمانده و بیش از 5 هزار هکتار فضای سبز تبریز تغییر کاربری داده شده است.

استاندار گفت: این مسأله باعث شده است برای ایجاد فضای سبز سراغ کوه های اطراف استان برویم و برای نگهداری آن ماهانه 2 میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی افزود: باغها شش های شهر هستند و به این علت تغییر کاربری را کاملا ممنوع کرده ایم و در صورت اجبار برای تغییر کاربری باید فضای سبز جایگزین ایجاد شود.

شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت :در گذشته فضاهای سبز تبدیل به پاساژ و مجتمع تجاری شده است ولی ما نگاه ویژه برای توسعه فضای سبز داریم.

شهین باهر افزود: 15 پارک محله در تبریز در حال احداث است و برای سال 99 هم بیش از 40 پارک محله با اعتبار 500 میلیارد تومان به شورای شهر پیشنهاد داده شده است.

وی گفت: پارک بزرگ تبریز نیز اولویت ماست و برای مرحله نخست آن با پیمانکار قرارداد 200 میلیاردی بسته ایم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان هم گفت: استاندارد جهانی سرانه فضای سبز 20 متر مربع است در حالی که در تبریز 6 تا 7 متر مربع است .

قاسمی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و مشکلات دریاچه ارومیه باید به جای آب آشامیدنی از پساب تصفیه خانه ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

وی ادامه داد: برای افزایش فضای سبز می توانیم از یک در هزار فروش واحدهای صنعتی استفاده کنیم و همچنین از برخی واحدها تعهد گرفته ایم که فضای سبز در محوطه خود ایجاد کنند و اگر مکان مناسب ندارند در جای دیگر درختکاری کنند.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز نیز گفت : وسعت فضای سبز تبریز 2 هزار و 600 هکتار است و متأسفانه به علت برخوردهای سلیقه ای و بی ثباتی مدیریتی به کیفیت فضای سبز این شهر و حتی نوع گونه ها و منابع آب و خاک آن نیز دقت نشده است.

برزگر جلالی افزود: در تبریز باید 2 میلیون اصله درخت داشته باشیم در حالی که فقط یک میلیون اصله داریم و برای جبران این کمبود دراوایل سال آینده یک میلیون اصله درخت در تبریز کاشته خواهد شد که نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز گفت: برای تأمین آب مورد نیاز این یک میلیون اصله درخت نمی توانیم از آب شرب و منابع زیر زمینی استفاده کنیم و برای حفظ این منابع باید با هماهنگی یکدیگر مکان یابی مناسبی برای کاشت این درختان داشته باشیم.

ایجاد بام سبز و تبدیل پشت بامهای ساختمانهای مسکونی و اداری به فضای گلخانه ای،ایجاد گلخانه مرکزی و تولید نهال در خود استان برای کاهش هزینه ها، استفاده از آبهای خاکستری برای آبیاری از پیشنهاداتی بود که برای توسعه فضای سبز داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار