فارغ‌التحصیلان متقاضی خروج از کشور باید هزینه آزاد کردن مدرک خود را بپردازند

تهران (پانا) - به‌گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی در صورتی‌که دنبال شغل نرفته‌اند و تصمیم مهاجرت به خارج از کشور را دارند، باید هزینه آزاد کردن مدرک خود را بپردازند.

کد مطلب: ۹۴۲۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلان متقاضی خروج از کشور باید هزینه آزاد کردن مدرک خود را بپردازند

به‌گزارش ایلنا، منصور غلامی، درباره مبلغی که فارغ‌التحصیلان متقاضی خروج از کشور برای آزاد کردن مدرک خود باید بپردازند، گفت: طبق قانون آن‌دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیلکرده و آموزش رایگان را می‌گذرانند یا گذرانده‌اند، باید پس از فارغ‌التحصیلی مدت مشخصی را برای پیدا کردن شغل و کار مناسب اختصاص دهند و پیگیری لازم در این زمینه را داشته باشند.

او ادامه داد: اگر آن مدت‌زمان مشخص شده، سپری شد، اما دانشجو موفق به پیدا کردن یک شغل مناسب نشد، طبق آیین‌نامه‌ای که سازمان امور دانشجویان در این‌خصوص دارد، دانشجویان متقاضی خروج می‌توانند بر اساس این ادله که شغلی پیاده نکرده‌اند، مدرک خود را آزاد کنند.

غلامی با بیان اینکه دانشجویانی که قصد خارج از کشور را دارند و مدرک خود را می‌خواهند، باید به سازمان امور دانشجویان مراجعه کنند، گفت: طبیعی است که فارغ‌التحصیلان باید هزینه آزاد کردن مدرک را در صورتی‌که دنبال شغل نرفته‌اند و مدت‌زمان مورد نظر را نگذرانده‌اند، بپردازند، از این رو سازمان امور دانشجویان برای این دو حال آیین نامه مشخصی دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد:‌ این هزینه در مقابل هزینه تحصیل به‌صورت شبانه بسیار زیاد‌تر است. من می‌دانم این هزینه برای فارغ‌التحصیلان جوان ممکن است، هزینه زیادی باشد و تامین آن سخت اما یک قانون است، مگر اینکه بخواهیم قانون را تغییر دهیم.

مدیر کل آموزش دانشگاه صنعتی شریف:
فارغ‌التحصیلان هزینه عد‌م‌تعهد به خدمت را به دولت می‌پردازند نه دانشگاه

محمد ایزدی (مدیر کل آموزش دانشگاه صنعتی شریف)، درباره هزینه‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید برای دریافت مدرک تحصیلی خود جهت خروج از کشور پرداخت کنند، اظهار کرد: زمانی یک دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شود، نسبت به جمهوری اسلامی تعهد خدمت دارد؛ آن دسته از دانشجویانی که در منطقه یک کنکور در مقطع کارشناسی قبول شده‌اند، یک برابر مدت تحصیل و برای آنهایی که در منطقه دو و سه موفق به قبولی کنکور در مقطع کارشناسی شدند، دو برابر مدت تحصیل باید تعهد خدمت داشته باشند.

ایزدی در ادامه بیان کرد: اگر کسی نخواهد تعهد خدمت را انجام بدهد و زودتر از کشور خارج شود، باید هزینه آموزش رایگان را به دولت پرداخت کند نه به دانشگاه، تاکید می‌کنم این مبلغ وارد حساب دانشگاه نمی‌شود و به دولت تعلق دارد. این یک قانون در کشور و در سازمان امور دانشجویان است و هیچ ربطی به دانشگاه‌ها ندارد، این قانون را قانونگذار در نظر گرفته است.

مدیر کل آموزش دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه راهی برای عبور از این مساله وجود دارد، گفت: باید به این امر توجه داشت که قانونگذار راه‌های دیگری برای گذر از چنین تعهدی را در نظر گرفته است؛ به‌عنوان مثال اگر دانشجویی بعد از فارغ‌التحصیلی مدت حداقل شش ماه در کشور حضور داشته باشد؛ به اداره‌های کار برود و تقاضای کاریابی بدهد و آنها به شخص فارغ‌التحصیل، نامه عدم‌کاریابی بدهند، می‌تواند با استدالال اینکه من تمایل داشتم کار کنم، اما کاری برایم پیدا نشد، این تعهد را ملغی کرده و بدون پرداخت پول مدرک خود را دریافت کند.

او در پایان اظهار کرد: به‌طور کل طبق قوانین کشور دانشجو می‌بایست دوره توقف خود بعد از فارغ‌التحصیلی در کشور را بگذراند، سپس برای خروج اقدام کند، ضمن اینکه وقتی دانشجو به وزارت کار تقاضای کار می‌دهد، این اتفاق ظرف مدت یک روز رخ نمی‌دهد و کمی زمانبر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار