5 هزار دانش آموز بیرجندی محروم از گوشی هوشمند

بیرجند(پانا)- مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند خبر داد تاکنون بیش از 5 هزار دانش آموز محروم از گوشی هوشمند در شهرها و روستاهای بیرجند شناسایی شده اند.

کد مطلب: ۱۱۱۳۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
5 هزار دانش آموز بیرجندی محروم از گوشی هوشمند

در آستانه روز خبرنگار میزبان میهمانی بودیم که عمر و جوانی خود را در راه تعلیم و تعلم فرزندان این خطه صرف کرده و سال ها با دیو جهل و نادانی پنجه در پنجه افکنده و مبارزه کرده است. معلمی که همچون سایر خادمین این عرصه مسیر خطیر و پرفراز و نشیب فرایند تعلیم و تربیت و عشق عمل به تکلیف غبار پیری بر چهره اش نشانده، اما ذره ای از ارادت او به خدمت برای دانش آموزان خطه قهستان زمین کم نکرده است.

او امروز در کسوت مدیر آموزش و پرورش مرکز استان مشغول خدمت است و علاوه بر دغدغه های دیروز دغدغه سلامت جسم و روان دانش آموزان و تداوم فرایند آموزش و پرورش در مقابل تهدید ویروس کرونا نیز بر آن افزوده شده است.

حسین یکه خانی میهمان ما بود؛ برای زدودن غبار خستگی از چهره و دل ما خبرنگاران جوان خبرگزاری پانا که تا دیروز شاگرد کلاس و درسش بودیم و در محضرش تلمذ علم و دانش می کردیم، قدم رنجه کرده و به دفتر خبرگزاری آمده بود.

من همچون سایر دوستانم در خبرگزاری از دیدن وی و مدیر کل آموزش و پروش به صورت همزمان در دفتر به شوق آمده بودم و از این که چنین مسئولین دلسوزی سکان کشتی تعلیم و تربیت استان را در دست دارند به خود بالیدم.

اما یادم افتاد که فارغ از وظیفه استاد و شاگردی رسالتی دیگر هم بر عهده دارم و آن اطلاع رسانی به دانش آموزان، اولیا و مردمی بود که دوست دارند فریاد رسای شان باشم و دغدغه های شان را به گوش مسئولین رسانده و پاسخ صریح مسئولین را برای مردم بازگو کنم؛ تا هم حرمت قلمی که خداوندگار عالم بدان سوگند یاد کرده را حفظ کرده، هم احترام استاد و شاگردی بجا آورده و هم به رسالت خود جامه عمل پوشانده باشم.

از این رو قلم به دست و با هماهنگی سردبیر خبرگزاری از مدیر آموزش و پرورش بیرجند خواهش کردم تا لحظاتی با وی گفتگو کنم و مسایل و چالش های این روزهای آموزش و پرورش بیرجند را از وی جویا شوم. او نیز از این گفتگو استقبال کرد که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

یکه خانی؛ در پاسخ به اینکه با توجه به حساسیت پایه های اول، نهم و دوازدهم، تکلیف دانش آموزان این سه پایه با توجه به شیوع کرونا و ورود احتمالی به مرحله پیک سوم در پاییز چه می شود عنوان کرد: مستحضر هستید بازگشایی مدارس با اجرای سه سناریو محتمل هست. وضعیت قزمز، که انشاءا... نباشد. در صورتی که وضعیت قرمز حاکم باشد، ما از فضای مجازی حداکثر استفاده را خواهیم برد و به احتمال زیاد کلاسی تشکیل نشود.

اگر وضعیت زرد باشد که(حاکم بودن این وضعیت) بیشتر محتمل هست؛ تشکیل کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از فضای مجازی کلاس ها فعال خواهند شد.

در وضعیت سفید که امیدواریم این وضعیت اتفاق بیفتد؛ به برکت این ایام مقدس، تشکیل کلاس ها با شرایط عادی خواهد بود؛ اما امسال برگزاری کلاس ها در شرایط عادی هم دیگر با سال گذشته متفاوت است؛ باز هم استفاده از ظرفیت فضای مجازی، علی الخصوص شبکه شاد در دستور کارمان برای بازگشایی مدارس خواهد بود.

او در ادامه عنوان کرد: یکی از آسیب های کرونا، ضربه زدن به اقتصاد است، به طوری که این ویروس منحوس به اقتصاد بسیاری از خانواده ها آسیب وارد کرده و این موضوع به دغدغه اولیا، برای تهیه ملزومات فصل بازگشایی مدارس به ویژه لباس فرم شده؛ برای رفع این دغدغه تمهیداتی باید اندیشیده شود. برای پایه های ورودی دوره ها، یعنی اول، هفتم و دهم شاید این حساسیت باشد که برای یک نواخت شدن، زیبایی بیشتر، پوشش دانش آموزی لباس یکسانی را توصیه کنیم. برای پایه های دیگر به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. می توانند دانش آموزان عزیز ما از همون لباس فرم سال گذشته خودشان استفاده کنند و اصلا ضرورتی ندارد که به فکر لباس جدید باشند.

برای این دانش آموزان هم در پایه های اول،هفتم و دهم؛ باز هم تأکید می شود که اجباری در کار نیست. باید سلامت دانش آموزان در رأس امورمان باشد. حفظ سلامت دانش آموزان اولویت دارد. حالا مسائل اقتصادی هم جای خاص خودش رو دارد. بر این اساس، به لحاظ رعایت سلامت جسم و روان دانش آموزان الزام آنچنانی وجود ندارد.

او با توصیه به اولیا و دانش آموزان عنوان کرد: مدرسه توسط مدیر یک مدل را ارائه می کند، خانواده خودشان می توانند در صورتی که توانو مهارت تولید، دوخت و برش را داشته باشند آن را تولید کنند و یا خیاطی که خودشان صلاح بدانند و متناسب با شرایطی که مد نظر اولیا است، می توانند سفارش دهند و لباس را تهیه کنند. منتها بحث رعایت فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اولویت قرار دارد.

این معلم با تجربه در پاسخ به اینکه در دو وضعیت دیگر آیا امسال شاهد برگزاری جشن های آغاز سال تحصیلی به ویژه جشن شکوفه ها و جوانه ها خواهیم بود، بیان کرد: جشن شکوفه ها و جشن جوانه ها و جشن های مختلفی که داریم؛ هدف اصلی شان آشنا شدن دانش آموز ما با شرایط فیزیکی مدرسه یا مجموعه است. منتهی خالی از حضور دانش آموزان دیگر و در یک شرایط خلوتی که دانش آموز ما بتواند با بخش های مختلف مدرسه اش آشنا شود.

در سنوات گذشته همه این جشن ها به صورت متمرکز و یک روزه انجام می شد. جشن متمرکزی بود. دانش آموزان همه جمع می شدند، مدرسه به آنها معرفی می شد، اما امسال، اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد؛ قطعا در دو سه روز تقسیم خواهد شد.

او تاکید کرد: الان برای ثبت نام دانش آموزان، مدرسه نوبت دهی می کند. به عنوان مثال اعلام می کند از ردیف یک تا 15 روز دوشنبه و از ردیف 15 تا 30 روز چهارشنبه، با هدف این که جمعیت را مدیریت کند و ازدحام به وجود نیاید و شرایط نگرانی ایجاد نشود.

بنابراین قطعا اگر قرار به برگزاری این جشن ها باشد؛ این فاصله گذاری ها انجام خواهد شد تا اولیای ما دغدغه نداشته باشند. اما بهتر است در روزهایی که در نوبت دهی مشخص شده این عزیزان را با خودشان به مدرسه بیاورند تا بامحیط و فضای مدرسه آشنایی بیشتری پیدا کنند.

یکه خانی در خصوص طرح سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان عنوان کرد: از نیمه دوم تیرماه این طرح آغاز شده است. تاکنون 4 هزار و 205 نفر نوآموز بدو ورود، به دبستان از مرکز سنجش نوبت گرفتند؛ که از این تعداد، 2 هزار و 190 نفر تا به حال سنجش شده اند.

همچنین برای 155 نفر ارجاع تخصصی هوش، انجام شده، برای 34 نفر تخصصی شنوایی توصیه شده،92 نفر هم ارجاع بینایی و 2 نوآموز ما هم ارجاع تخصصی جسمی حرکتی شده اند و پیش بینی می شود تا پایان این طرح 4 هزار و 700 نو آموز ما مورد سنجش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: به لحاظ این که اولویت ما سلامت دانش آموزان است، امسال پایگاه ها و مراکز طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان ما صد در صد از نظر تعداد افزایش دارند. سال گذشته 2 پایگاه بوده در یک نوبت؛ اما امسال 4 پایگاه و در دو شیفت کاری صبح و بعد ازظهر با نوبت دهی قبلی و فاصله گذاری اجتماعی مشغول ارائه خدمات هستند و حد اکثر تلاش شده است که در هر نوبت 10 تا 15 نفر پذیرش شوند.

شیوع کرونا باعث غافلگیری تمامی دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش شد و خیلی از نواقص موجود را عیان کرده است. یکه خانی در مورد اینکه اکنون که چند ماهی از شیوع این بیماری می گذرد و تا حدودی از شوک اولیه گسترش بیماری کرونا کاسته شده، آیا از لحاظ آماری اطلاعاتی از دانش آموزان محروم از فضای مجازی و گوشی هوشمند دارید؟ و برای توسعه زیر ساخت ها چه برنامه ای در دستور کار آموزش و پرورش بیرجند قرار دارد، گفت: برای بهره مندی دانش آموزان از فضای مجازی و شبکه شاد حقیقتا برنامه های مختلفی داریم. تلاش می کنیم اینترنت رایگان برای کلیه مدارس و دانش آموزان شهری و روستایی ما راه اندازی شود.یکی از اقدامات خوبی که انجام شده و صورت پذیرفته است، تحویل مودم رایگان به مدارس شهرستان بود. به طوری که تا این لحظه به بیش از 80 درصد مدارس شهرستان بیرجند مودم رایگان تحویل شده و شرایط استفاده از فضای مجازی برایشان فراهم شده است. و برای مابقی مدارس نیز تا پایان مردادماه انشاء الله زیرساخت ها فراهم خواهد شد. همچنین چندین دستگاه رایانه در طرح خواهر خواندگی در مدارس شهرستان توزیع شده است. در این طرح مدارس برخوردار، سیستم های مازاد خودشان را به مدارس کم برخوردار هدیه می کنند و با این اقدام شرایطی فراهم می کنند که دستیابی و استفاده از فضای مجازی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی راحت تر شود.

در سال گذشته با مساعدت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، پک های مختلفی را آماده کرده ایم واین پک ها در اختیار دانش آموزانی که به هیچ وجه به فضای مجازی دسترسی نداشتند، قرار داده شد و امسال هم برای تعداد محدودی از دانش آموزانی که محروم از فضای مجازی بوده و به اینترنت دسترسی نداشته باشند، از این روش مجددا استفاده شده و کمک گرفته خواهد شد.

تاکنون بیش از 5 هزار دانش آموز محروم از گوشی هوشمند در شهرها و روستاهای بیرجند شناسایی شده اند و 500 نفراز دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) وام 2 میلیون تومانی دریافت کرده و نسبت به تهیه گوشی هوشمند اقدام کرده اند. امیدواریم با مساعدت خیرین نیکوکار، استاندار انقلابی و مدیر کل جهادی آموزش و پرورش استان بتوانیم گوشی یا تبلت هوشمند برای تعداد بیشتری از دانش آموزان فاقد گوشی هوشمند تهیه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار