امروز: سه شنبه 30 دی 1399 - 16:35 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

ابوالفضل سعیدی: باید به خانواده‌ها بیاموزیم چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند

ابوالفضل سعیدی: باید به خانواده‌ها بیاموزیم چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند

بین 15 تا 20 درصد جمعیت دانش‌آموزی دارای اختلالات هستند

6/27/2020 8:05:00 AM
6/27/2020 8:05:00 AM
شنبه 7 تیر 1399 - 08:05
مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش

تهران (پانا) - عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد اگر جای مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودم از طریق برنامه‌های شبکه آموزش به خانواده‌ها می‌آموختم که چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند.

ابوالفضل سعیدی، عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش در پاسخ به اینکه ریشه نارضایتی‌هایی که در خانواده‌های دارای فرزند معلول وجود دارد کجاست؟ گفت: «به نظر می‌رسد سیستم را به خوبی سازماندهی نکرده‌ایم و به روز نیستیم و همگام با دنیا پیش نمی‌رویم. واقعیات این است که همه گروه افراد با نیازهای ویژه خدمات آموزشی دریافت نمی‌کنند به این دلیل که اصلا تعدادی از آنها را شناسایی نمی‌کنیم و ابزار شناسایی آن را در اختیار نداریم که کودکان دارای کمبود توجه و فزون جنبشی از این جمله‌اند. اینها شناسایی نمی‌شوند و بعد به مدرسه عادی می‌روند و برای معلم دردسر آفرین می‌شوند.»

سعیدی ادامه داد: «در کشورهای دیگر 5 تا 9 درصد و گاهی تا 20 درصد از میان کل دانش‌آموزان هم شناسایی می‌شوند. بین 15 تا 20 درصد جمعیت دانش‌آموزی دارای اختلالات هستند. یونیسف آمار 15 درصد را ذکر می‌کند.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا آموزش کودکان استثنایی در ایام تعطیلی ناشی از کرونای مدارس، مطلوب بود یا خیر؟ گفت: «در جریان جزئیات آموزش نیستم، زیرا در بدنه اجرایی سازمان حضور ندارم.»

وی ادامه داد: «تلاش‌هایی صورت گرفت تا از طریق شبکه شاد یا آموزش‌های تلویزیونی اطلاعاتی را به دانش‌آموزان منتقل کنند. البته برای همه گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی ممکن نیست که بتوانند پای تلویزیون بنشینند و مطالب را بیاموزند و بسیار کم اتفاق می‌افتد. مثلا کودک کم توان ذهنی که شنوایی‌اش دچار مشکل است بیشتر علاقه‌مند به بازی کردن است و نمی‌نشیند پای تلویزیون. البته این موضوع باید با آموزش خانواده‌ها حل شود.»

سعیدی افزود: «اگر جای مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودم از طریق برنامه‌های شبکه آموزش به خانواده‌ها می‌آموختم که چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر آموزش به اولیا را از شبکه آموزش آغاز می‌کردیم آنها احساس امنیت و توانمندی بیشتری می‌کردند گفت: «تا کرونا رخ داد باید انجمن‌های استانی، مدیران و کارشناسان استان دور همدیگر جمع شده و کار را پیش می‌بردند.»

وی درباره چگونگی بهبود آموزش به دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونایی گفت: «در برخی کشورها شورایی وجود دارد که مسئول این امر است. اولیا در این شورا حضور دارند. زمانی که در سازمان مدیریت داشتم خواسته بودم که شورایی در هر استان تشکیل شود تا بر کار آموزش نظارت داشته باشند. آموزش فرد به فرد در حوزه استثنایی باید بیش از اینها تقویت شود.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه دنیا در مواجهه با آموزش و پرورش استثنایی چه تفاوت‌هایی با ما دارد؟ گفت: «فاصله و تفاوت با کشورهای پیشرفته جدی است. بعد از انقلاب دستاوردهای خوبی حاصل شده است. از آن سو در همه دنیا هزینه آموزش و پرورش ویژه نسبت به آموزش و پرورش عادی تا 10 برابر است.»

سعیدی با بیان اینکه باید کارها و برنامه‌ها را ارزشیابی ‌کنیم گفت: «همیشه باید در کنار طرح‌هایی که تهیه می‌شوند برنامه ارزشیابی هم تدوین شود. باید در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان به طور جدی تجدیدنظر شود. بسیاری مسائل از سنجش گرفته تا فارغ التحصیلی باید مورد توجه جدی تری قرار بگیرند.»

ابوالفضل سعیدی پرسشگر عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش استثنایی
اخبار مرتبط
  • هفتاد و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی کودکان استثنایی منتشر شد

  • بررسی متن کتاب‌های درسی از نظر میزان بومی یا خارجی بودن منابع

  • کتاب «آموزش شایستگی محور» ( مقدمه‌ای بر مفاهیم، دیدگاه‌ها و الگوها) منتشر شد

  • عبدالله انصاری مسئول تدوین برنامه عمل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شد

  • منادی: مصوبات کمیسیون آموزش منوط به موافقت شورای عالی آموزش پرورش می‌‌شود

  • تاکید عضو شورای عالی آموزش و پرورش بر لزوم تدوین و تصویب لایحه نیروی انسانی با اجزای تربیت و استخدام، بهسازی، آموزش و رتبه بندی

  • حسینی: یکی از راه‌های استفاده از نظریات مدیران، راه‌اندازی پارلمان مجازی و واقعی مدیران است

  • حسینی: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از 15 تیرماه آغاز می‌شود

  • ساخت و اتمام دو مدرسه استثنایی، ۳ اتاق بازی ، ۳ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای و ۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در قم

  • ابلاغ دستورالعمل مالی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 1399

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • جزئیات بازگشایی مدارس؛ حضور در مدارس اجباری نیست

  • ‌ارسال جوایز برگزیدگان مسابقه مرد میدان

  • رمضانی: زنگ انقلاب 12 بهمن از سوی وزیر آموزش و پرورش نواخته می‌شود

  • پخش سریال «باخانمان» در شبکه سه

  • کدام مدارس از اول بهمن ماه بازگشایی می‌شوند؟

  • نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانی‌ها در مناطق آبی و زرد

  • پایان غم‌انگیز معین

  • نام اولین خرید زمستانی استقلال لو رفت

  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل فولاد اعلام شد

  • ترکیب استقلال برای دیدار مقابل تراکتور اعلام شد

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 30 دی اعلام شد

  • فوت 83 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته؛ 10 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند

  • صفحه اول روزنامه‌های صبح روز دو‌شنبه 29 دی 99

  • شناسایی 5917 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4272 بیمار وخیم است

  • کارگروه دانش آموزی و فرهنگیان ستاد بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  • تفویض اختیار به مدیران مناطق و مدارس برای پیش بردن آموزش

  • سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ایران درگذشت

  • حکم اخراج سرمربی تورینی‌ها صادر شد

  • جدول نمایش آثار جشنواره سی و هفتم فیلم کوتاه منتشر شد

  • «علیرضا استادی» و «امیر کاظمی» مقابل دوربین «هم‌بازی»

  • اجرای عملیات ترکیبی تیپ ۶۵ نیروی مخصوص در سواحل مکران

  • پیشنهاد شورای نگهبان به مجلس برای تعویق انتخابات شوراها

  • انتخاب هیأت رئیسه فراکسیون حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

  • پایان انتخاب آثار و گروه‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

  • فیلمبرداری «حالت پرواز» در مازندران به پایان رسید

  • آخرین وضعیت مصدومیت مدافعان پرسپولیس اعلام شد

  • کارگردان «پایتخت» با «جزیره» به شبکه نمایش خانگی می‌آید

  • بازنشر «اون چیه که، اون کیه که» سروده مصطفی رحماندوست

  • هیات داوران رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

  • شورای عالی بورس باید از حقوق سرمایه‌گذاران صیانت کند

  • حاجی میرزایی: مدیران تجارب و خلاقیت‌های خود را به اشتراک بگذارند

  • توصیه‌های ضدکرونایی وزارت بهداشت برای استفاده از مترو

  • صحنه ای که زن جوان را دچار وحشت کرد!

  • بیانیه باشگاه فولاد خوزستان علیه پرسپولیس

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم