در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم در جهت توسعه تجارت انرژی ایران فعال شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای فعال‌کردن دیپلماسی فعال انرژی با کشورهای دوست و همسایه گفت اقدامات انجام‌شده در این راستا شروع خوب و با موفقیتی است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم در جهت توسعه تجارت انرژی ایران فعال شد

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و میزان فعال شدن نسبت به سال‌های گذشته و از آغاز شروع به کار دولت، گفت: «یکی از ضعف‌های بزرگی که ما همیشه در دیپلماسی داشته‌ایم این است که دیپلماسی ما همیشه یک دیپلماسی سیاسی و بعضا با کشورهای همسایه و عمدتا در حوزه سیاسی و امنیتی بوده است اما این شیوه در دولت سیزدهم با تغییر رویکرد همراه بوده است.»

رحیمی‌مظفری ادامه داد: «در حوزه دیپلماسی اقتصادی و مهمتر از آن انرژی و تجاری در کشور دیپلماسی فعالی به وجود آمده است. یکی از رویکردهایی که دولت فعلی آن را در دستور کار خود قرار داده است و با شروع خوبی که داشته به موفقیت‌های نسبی هم دست یافته است، دیپلماسی انرژی است.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این دیپلماسی در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم می‌تواند اثرگذار باشد، افزود: «هر چند برخی از مسئولان وزارت امور خارجه به این مسئله که مسئولان حوزه‌های اقتصاد و انرژی خودشان برای فعال‌کردن دیپلماسی انرژی وارد شوند، مخالف بوده اند و همواره معتقد بودند که مسئولان وزارت امور خارجه باید در این حوزه فعال باشند.»

وی با بیان اینکه در گذشته در کشور شاهد شکل‌گیری و فعالیت دیپلماسی فعال اقتصادی نبوده‌ایم توضیح داد: «حتی در حوزه دیپلماسی سیاسی و امنیتی هم شرایط با ثباتی را نداشته‌ایم اما از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی اقدامات خوبی انجام شده است.»

نفت ایران

رحیمی‌مظفری افزود: «دولت سیزدهم یکی از اقداماتی که در این راستا انجام داده است بحث شکل‌دهی به سوآپ گازی با ترکمنستان بوده است. علاوه بر این می توان سوآپ را در حوزه برق و آب هم با کشورهای دیگری شکل داد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «فعالیت‌ها در حوزه انرژی در این سال‌ها نسبتا خوب بوده است و در حوزه انرژی توانسته‌ایم به گشایش‌های جدیدی برسیم و با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف انرژی ارتباط برقرار شده است.»

وی افزود: «در حجم کلی برخی از کشورهایی که بحث سوآپ را دنبال می‌کنند مثل ترکیه پیشرفت‌های بیشتری به دست آورده‌اند. البته می‌توان با دیپلماسی قوی‌تر و توسعه روابط، دیپلماسی انرژی را با کشورهای دیگر توسعه داد.»

رحیمی مظفری ادامه داد: «سوآپ گازی علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی برای ما فواید زیادی دارد می‌تواند با ایجاد منافع مشترک سودآوری زیادی برای کشور به دنبال داشته باشد. ضمن آنکه دیپلماسی انرژی می‌تواند حوزه های دیگر ما را هم مثل اجتماعی، سیاسی و .... را تقویت کند.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار