معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پانا خبر داد:

ایجاد و بازسازی ۱۰۰۰ هنرستان تا پایان برنامه هفتم توسعه

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از ایجاد و بازسازی هزار هنرستان تا پایان برنامه‌ هفتم توسعه خبر داد و گفت همچنین اخذ مجوز از سازمان استخدامی برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز هنرآموز نیز در دستور کار است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد و بازسازی ۱۰۰۰ هنرستان تا پایان برنامه هفتم توسعه

نشست خبری مشترک محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش و محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با موضوع امتحانات نهایی ۱۴۰۳ صبح امروز در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت تاثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: مصوبه تاثیر قطعی سابقه تحصیلی زمینه‌ای بود برای ایجاد عدالت آموزشی بیشتر و ما نیز در راستای ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور، بهره‌وری آموزشی را از اولویت‌های مهم نظام تعلیم و تربیت قرار دادیم. این امر فرصتی را فراهم می‌آورد که وزارت آموزش و پرورش زمینه‌ساز ارتقا کیفیت آموزش باشد و این مصوبه این فرصت را در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار می‌دهد که تمرکز و توجه بیشتری به مرجعیت معلم داشته باشیم. همچنین تمرکز و توجه روی برنامه درسی و زمینه سازی برای ارتقا کیفیت آموزش و یادگیری عمیق‌تر دانش‌آموزان باشد و از حافظه‌محور بودن دور شویم و به سمت شایستگی‌محوری حرکت کنیم.

محمد مهدی کاظمی در ادامه به پایش سراسری برای بررسی وضعیت مدارس اشاره کرد و گفت: با پایشی که از عملکرد استان‌ها مناطق و همچنین مدارس داشتیم، وضعیت آموزشی و کیفیت آموزش را در سراسر استان‌ها تا کف مدرسه مورد بررسی و رصد قرار دادیم و برنامه‌ریزی برای وضعیت مطلوب‌تر را طراحی کردیم.

تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور

وی از نمایش تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری خبر داد و گفت: آزمون‌ سراسری اخیر حاکی از این بود که وضعیت به سمت عدالت پیش می‌رود و زمینه موفقیت دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار فراهم می‌شود و نشان این موضوع رتبه‌های زیر هزار دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار کشور در کنکور 1402 بود. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی نشان داد که دانش‌آموزان با تمرکز و توجه به آزمون‌های نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی می‌توانند زمینه موفقیت خودشان را در کنکور سراسری فراهم آورند.

معاون وزیر آموزش و پرورش از تاثیر بیشتر سوابق در سال جاری و سال آینده خبر داد و گفت: سال گذشته تاثیر سابق تحصیلی تنها 40 درصد بود و قطعا با تاثیر 50 درصدی امسال و تاثیر 60 درصدی سال آینده، ارتقای کیفیت آموزش صورت می‌گیرد و می‌توانیم عدالت آموزشی بیشتری را در سراسر کشور فراهم آوریم. 

کاظمی از برنامه‌ریزی برای آمادگی دانش‌آموزان جهت شرکت در آزمون‌های نهایی خبر داد و گفت: برای آمادگی بیشتر دانش‌آموزان در دوره متوسطه به ویژه دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم که امسال برای اولین بار امتحان نهایی خواهند داد، از ابتدای سال و به ویژه از نوروز 1403 برنامه‌های ویژ‌ه‌ای با همراهی پایگاه‌های علمی در سراسر کشور تدارک دیدیم.

آزمون‌های شبه نهایی برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم 

 وی درباره برگزاری آزمون‌های شبه نهایی نیز یادآور شد: آزمون‌های شبه نهایی که در پایه دهم و یازدهم برگزار شد در چهار عنوان درسی برای آشنایی دانش‌آموزان با سوالات استاندارد بود.

امنیت آزمون‌های نهایی بر چه اساس برقرار می‌شود؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه درباره امنیت آزمون‌های نهایی توضیحاتی داد و افزود: براساس قانون با تمامی موارد تخلف برخورد خواهد شد و دلیل آن نیز این است که آزمون نهایی وزارت آموزش و پرورش جنبه ملی و اجتماعی دارد. براساس قانون اگر دانش‌آموزی تخلفی انجام دهد، تخلف بلافاصله از سوی رئیس حوزه آزمون طبق فرمی که در اختیار او قرار دارد گزارش خواهد شد و کمیته تخصصی که در استان‌ها تشکیل شده این تخلف را بررسی و اعلام نظر می‌کند و همه آرا در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها که در ستاد وزارت آموزش و پرورش و در معاونت آموزش متوسط مستقر است، بررسی و اعلام رای در این خصوص انجام می‌شود.

 وی درباره وضعیت دانش‌آموزان خاطی گفت: دانش آموزانی که این تخلف را انجام بدهند طبیعتا بعد از اینکه رای از سوی هیات بدوی اعلام شود، به دانش آموز اعلام خواهد شد و ده روز دانش‌آموزان فرصت دارند که اعتراض خود را همراه با مستندات در اختیار ارائه کنند؛ پس از ده روز رای قطعی توسط هیات تخلف آزمون‌ها اعلام خواهد شد.

آمار خاطیان آزمون‌های نهایی ۱۴۰۲

معاون وزیر آموزش و پرورش آماری از تخلفات انجام شده در آزمون نهایی 1402 ارائه کرد و گفت: سال گذشته در کل آزمون‌ها از مجموعه بیش از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز یا داوطلبی که در آزمون‌های نهایی شرکت کردند، 2806 تخلف گزارش شد که برای 2060 نفر رای قطعی صادر شد. همچنین ۲۳ مورد رای به برائت، ۷۰۱ اخطار کتبی و 1408 رای برای محرومیت از یک عنوان درسی صادر شد.

دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه 

کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا ۳۰ درصد دختران دوره متوسطه به مدرسه نمی‌روند، توضیح داد: این آمار را تایید نمی‌کنم، پوشش تحصیلی ۸۰ درصدی در دوره دوم متوسطه است که از این آمار ۸۱ و نیم درصد را دختران تشکیل می‌دهند و پوشش تحصیلی ۹۰ درصدی در دوره متوسطه اول را داریم اما ممکن است برخی از دختران به دلایلی در مدرسه حاضر نشوند اما تحصیل آنها انجام می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت جذب بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و اظهار کرد: موضوع کاهش بازماندگی از تحصیل در دوره اول و دوم متوسطه با به صورت جدی دنبال می‌کنیم و سعی بر انی است بیشترین حد ممکن دانش‌آموزان به کلاس درس بازگردند.

جزئیات آیین‌نامه ملی مهارت

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره آیین‌نامه ملی مهارت گفت: توسعه مهارت آموزی با رویکرد توجه به تحقق رشد اقتصادی و رونق تولید یکی از ضرورت‌ها و نیازهای اصلی کشور است و نظام تعلیم و تربیت باید به گونه‌ای در سنین پایین ایجاد فرهنگ کار، مهارت آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهد. طی دو سال گذشته ما بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز جدید را در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای داشتیم که این رشد قابل توجهی است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: گام اول آیین‌نامه ملی مهارت زمینه‌سازی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم است. بر اساس آیین‌نامه ملی مهارت باید تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را به ۵۰ درصد برسانیم، در واقع یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر تا پایان برنامه هفتم توسعه به جمعیت دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای اضافه می‌شود که باید برای آن‌ها هم پیش‌بینی فضا و هم پیش‌بینی نیروی انسانی را داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: براساس آیین نامه ملی مهارت، مقرر شده تا هزار هنرستان ایجاد و بازسازی شوند. همچنین اخذ مجوز از سازمان استخدامی برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز هنرآموز نیز در دستور کار است. از سوی دیگر ما با هدف ارتقای کیفیت آموزش و توسعه مهارت‌آموزی به‌ویژه در محیط کار که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، مشوق‌هایی را در نظر خواهیم گرفت تا دستگاه‌ها و کارخانجاتی که مشارکت دارند از برخی تسهیلات دولتی برخوردار شوند. علاوه بر تمامی این موارد دستگاه‌های مرتبط که از ظرفیت دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای استفاده می‌کنند موظف به ساخت حداقل ۵ هنرستان جوار صنعت شدند.

کاظمی در پایان درباره نیازهای آیین‌نامه ملی مهارت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کردیم تا پایان برنامه هفتم توسعه ۲۵۰ هنرستان کارآفرینی داشته باشیم. مورد دیگر ایجاد رشته‌های جدید در هنرستان‌ها بود. یکی دیگر از مصوبات این آیین‌نامه این بود که ۲۰ درصد ساعت آموزشی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول به مهارت‌آموزی اختصاص پیدا کند. برای دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز ۳۰۰ ساعت مهارت آموزی پیش‌بینی شده است. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار