عذرا قیدر، معلم نمونه در گفت‌وگو با پانا:

تمام فعالیت‌های معلمان وظیفه اخلاقی و کاری آن‌ها در حق آینده کشور ‌است

تهران (پانا) - ‌یک معلم نمونه کشوری می‌گوید معلمان تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند وظیفه اخلاقی و کاری آن‌ها در حق آینده کشور است و همگی باید تلاش کنند بهترین کارها را برای دانش‌آموزان انجام دهند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تمام فعالیت‌های معلمان وظیفه اخلاقی و کاری آن‌ها در حق آینده کشور ‌است

عذرا قیدر، معلم و مدیر مدرسه که بیش از 30 سال سابقه تدریس دارد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «تمام کاری که به‌عنوان معلم انجام می‌دهیم وظیفه اخلاقی و کاری ما در حق آینده کشور و دانش‌آموزان است. ما همگی باید تلاش کنیم بهترین کارها را برای دانش‌آموزان خود انجام دهیم. در سال‌های تدریس و مدیریت خود سعی کردم با حمایت‌های مختلف از دانش‌آموزان آنان را هدایت کنم. کمک‌رسانی مالی به‌عنوان واسطه، حمایت عاطفی، راهنمایی پزشکی و ... از جمله این حمایت‌ها بوده است.»

وی ادامه داد: «در سال‌های تدریسم دانش‌آموزی داشتم که به دلیل بیماری مجبور به قطع پا از زانو بود. به لطف خدا و ورود به‌موقع به مساله این دانش‌آموز پیش از وخیم شدن اوضاع بیماری به درمان پرداختیم و این قطعی پا از زانو به قطع شدن از مچ پا کاهش پیدا کرد. تا حدی که می‌توانستم برای دانش‌آموزان خود کلاس‌های جبرانی رایگان می‌گذاشتم.»

این معلم نمونه به شرایط ویژه یکی از دانش‌آموزان خود اشاره کرد و گفت: «‌در دهه شصت دانش‌آموزانی داشتم که شرایط خاص و نامناسبی از نظر بهداشتی داشت. مادر این دانش‌آموز‌ ‌از شرایط مناسب روحی و روانی برخوردار نبود و پدر آنان، خانواده خود را رها کرده بود. هر هفته این دانش‌آموزان را با خود به منزل می‌بردم و آنان را از نظر بهداشتی و روانی مورد بررسی و حمایت قرار می‌دادم.‌»

قیدر به خاطرات خود در دوران تدریس و مدیریت مدارس اشاره کرد و گفت: «هر روز 30 سال سابقه‌ای که دارم ‌برای من یک خاطره جداگانه ساخته است. اما در روستا خاطرات مختلف با رنگ‌های مختلف زیادی برای من از معلمی به وجود آمده است.‌ از سال‌های اول تدریسم که معلم عربی بودم و بعضی از دانش‌آموزان کلاسم از نظر سن و سال از من بزرگ‌تر بودند تا اخراج دانش‌آموز از کلاس درس و ملاقات او چند سال بعد به‌عنوان یک همکار فرهنگی و نجات جان یک دانش‌آموز از مشکل‌های خانوادگی به کمک مربی پرورشی مدرسه، همگی بخش کوچکی از دنیای خاطرات من از معلمی است.»

این معلم و مدیر مدرسه درباره جایگاه معلمان در جامعه ایرانی گفت: «‌مردم ایران مردمی هستند که در هر کجا که متوجه شوند که شخصی فرهنگی است با احترام ویژه‌ای با او برخورد می‌کنند. ‌همگی احترام ویژه‌ای برای فرهنگیان قائل هستند. حتی در جایی رفتم که وکیلی زمانی که متوجه شد من فرهنگی هستم ‌ایستاد و گفت ‌در جایی که یک فرهنگی حضور دارد جایز نیست که من صحبت کنم.‌»

وی ‌گفت: «‌تقدیر و تشکر از فرهنگیان فقط مختص به هفته معلم نیست. طبق گفته امیرالمومنین ما همیشه مدیون معلم‌های خود هستیم. خود من در سمت مدیریت همیشه سعی کردم که تا حد ممکن از همکاران فرهنگی خود تقدیر و تشکر کنم.»

قیدر به اهمیت رعایت شان و جایگاه معلم اشاره کرد و گفت: «به خاطر حفظ شان و شخصیت و جایگاه معلمین نباید به صورت مداوم در رسانه‌ها از حقوق معلم، مشکلات مالی معلم، بیمه معلم، حق‌التدریس معلم و سایر واریزی‌ها صحبت شود. نباید تا این اندازه سطح شغل معلمی را پایین بیاوریم. همانطور که حق‌الزحمه سایر کارکنان دولت بدون رسانه‌ای شدن به دست آنان می‌رسد، باید حقوق معلمان که به واقع حق آن‌ها نیز هست نیز بدون رسانه‌ای شدن به دست این قشر برسد.»

این آموزگار و مدیر مدرسه که ناظر طرح رتبه‌بندی معلمان نیز بوده است به نکات مثبت و منفی این طرح اشاره کرد و افزود: «طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از اقدامات مثبتی بود که در دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای معلمان اتفاق افتاد که به دلیل پیگیری ایشان، مجلس و وزیر آموزش و پرورش محقق شد.‌»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار