مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌و گو با پانا:

وجود الگوی در دسترس، یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان در تعلیم و تربیت است

ورامین(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران وجود الگوی در دسترس را یکی از نیازهای اساسی امروز دانش‌آموزان در بحث تعلیم و تربیت دانست و دانش‌آموزان را سرمایه‌های آینده ایران برشمرد که توسط معلمان پرورش پیدا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۲۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
وجود الگوی در دسترس،  یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان در تعلیم و تربیت است

مسعود بهرامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در رابطه با ضرورت نامگذاری هفته معلم به پانا بیان کرد:« پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد. استاد مطهری در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فرهنگی جامعه قدم‌های اساسی برداشته است و آثار عمیق شهید در احیای فکر دینی اصیل، بی پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما بسیار موثر بوده است.»

وی در رابطه با نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی، افزود:« معلمان نقش کلیدی و راهبردی برای دانش‌آموزان دارند، نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌ هستند؛ بنابراین نقش آنان به گفته امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است. دانش‌آموز همیشه برای پیشرفت و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت نیازمند به الگو است، ما نیز در همه عرصه ها الگوهایی را به دانش‌آموزان معرفی و در اولویت قرار میدهیم.»

بهرامی ادامه داد:« یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان در فضای تعلیم و تربیت وجود یک الگو در دسترس، مطمئن و توانمند است و چه بهتر که این الگو و پیشران معلم باشد. با توجه به اینکه این نقش و این ویژگی در معلم وجود دارد ضرورت دارد که در رابطه با تکریم و ارتقا شان و جایگاه معلمی تلاش ویژه‌ای انجام دهیم. معلمی باید در راس همه پیشه ها مشاغل و جایگاه های مختلف در جامعه باشد چرا که آن زمان است که ارزش لازم برای تکریم‌شان معلم انجام داده شده است.»

این‌ مقام مسئول با اشاره به زیبایی هنر معلمی اظهار کرد : هنر معلمی یکی از سخت‌ترین و به‌همین ترتیب زیباترین شغل‌های دنیا است. معلمان نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد و تربیت نسل جوان دارند و با تلاش، صبر و عشق به کار خود، آینده‌ای روشن برای دانش‌آموزان خود رقم می‌زنند. هنر معلمی در این است که یک فضا آموزشی دوستانه، پذیرای اشتباهات و پر از انگیزه برای یادگیری فراهم کند. معلمان با قدرت تحمل بالا، قابلیت شنیدن و درک نظرات دانش‌آموزان، توانایی انعطاف پذیری و همچنین تسلط بر محتوا و روش‌های آموزش، به عنوان هنرجوان حقیقی در جامعه شناخته می‌شود.

بهرامی با اشاره به سخن شهید رجایی که فرمود، معلمی شغل نیست معلمی عشق و ذوق و هنر و فداکاری است، اگر به عنوان شغل به آن می‌نگرید رهایش کن و اگر عشق توست روزت مبارک، افزود:« ما در دستگاه آموزش و پرورش تمام توجه و نگاهمان در سمت این است که معلمی را به عنوان یک شغل نگاه نکنیم، بلکه به عنوان یک عشق بدانیم؛  فردی که عاشقانه برای تربیت اقدام می‌کند را همانند یک پدر و مادر دلسوز و پیگیر تربیت دانش‌آموزان بنگریم.»

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه بیان کرد:« به گفته مقام معظم رهبری، عبور از گردنه های سخت پیشرفت جز به کمک آموزش و پرورش میسر نیست. دستگاه آموزش و پرورش در واقع سرمایه انسانی جامعه را می‌سازد و این مهمترین ویژگی است که می‌توان برای آموزش و پرورش برشمرد که این سرمایه توسط معلمان ما ساخته میشود.»

وی اظهار کرد:« بیش از پنج هزار معلم و بیش از سی و شش هزار دانش آموز شهید داریم، که این دانش‌آموزان معلم‌های ما بودند، حتما این تربیت معلمان و نفس مسیحای معلمان بوده که فرهنگ و ایثار و شهادت را بین دانش‌آموزان ایجاد کرده است. بعد از جنگ نیز همین فضا حاکم بوده و هر جا که معلم توانست نقش معلمیش را به خوبی ایفا کند از آن طرف همه فرهنگ ها و ادبیات مورد نیاز ما از جمله فرهنگ ایثار و شهادت میان دانش‌آموزان ترویج شد.»

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پایان گفت:« ابزار تحقق هر هدفی رسانه است بر همین اساس برنامه ویژه ای داریم و دوره های توانمند سازی را آغاز کرده‌ایم. در چند هفته اخیر دوره توانمند سازی معلمان برای آشنایی با فرهنگ رسانه با گفتمان رسانه به لطف خدا برگزار شد و تعداد زیادی از معلمان به این عرصه وارد شدند. ما معتقدیم که حتما باید از این ابزار‌ها و فناوری های روز به سود تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان استفاده کرد و لازمه آن این است که معلمین ما توانمند شوند، بر همین اساس از بازه زمانی تابستان از این فرصت برای توانمندسازی معلمان استفاده خواهیم کرد.»

خبرنگار : دانش‌آموزان، پریا یاراحمدی و هانیه کشوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار