معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لردگان:

تدریسِ ترکیبی، فرصتی برای یادگیری پویا

یادگیری ترکیبی، راهکاری نوین برای مدارس در عصر دیجیتال

لردگان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان لردگان در رابطه با اهمیت تدریس ترکیبی، تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی برای یادگیری پویا صحبت کرد.

کد مطلب: ۱۵۸۷۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
تدریسِ ترکیبی، فرصتی برای یادگیری پویا

فرامرز خالدی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان لردگان در مصاحبه‌ای با خبرنگاران پانا در رابطه با تأثیر آموزش مجازی بر دانش‌آموزان گفت: «نقش سیستم آموزش مجازی از دوران کرونا تا به‌امروز نقش پررنگ‌تری داشته است، آموزش مجازی در دوران کرونا برای دانش‌آموزان مزایا و معایبی داشته است که البته یکی از مزایای آموزش مجازی این بود که اولیا و دانش‌آموزان متوجه شدند معلم بهترین تعلیم‌دهنده برای دانش‌آموز می‌باشد و نقش معلم در این موضوع به‌خوبی نمایان شد.»

خالدی در رابطه با مزیت دیگر سیستم آموزش مجازی ذکر کرد: «مزیتی که سیستم آموزش مجازی داشته است در سیستم الکترونیکی بوده است که دانش‌‌آموزان توانسته‌اند در این زمینه بهرمندی کامل را داشته باشند برای مثال در زمینه‌ی تولید محتوا، که زمینه‌ی خوبی را برای کشف استعدادهای درخشان دانش‌آموزان فراهم کرده‌ است و حتی بسیاری از آزمون‌های آموزشی و تخصصی از طریق سیستم مجازی طراحی می‌شود و این سیستم آموزش مجازی به یکی از روش‌های تدریس در اداره‌ی آموزش و پرورش به‌حساب‌ آمده است.»

معاون آموزش ابتدایی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان لردگان ضمن اشاره به مزایای آموزش مجازی به معایب آن هم اشاره‌ای کرد و در این زمینه گفت: «علاوه بر مزیت‌هایی که ذکر شد، سیستم آموزش مجازی معایبی هم به‌همراه داشته است؛ نزدیکی زیاد دانش‌آموزان به تلفن‌های همراه از معایب آن است که باعث شده‌ است بعد از دوران کرونا دانش‌آموزان از تلفن‌های همراه بیشتر استفاده کنند و این موضوع در واقعیت استفاده‌ی نادرست از تلفن‌های هوشمند را به‌همراه داشته است، وارد شدن به‌ لینک‌های مخرب یکی از استفاده‌های نادرست از فضای مجازی بعد از دوران کرونا بود که این موضوع آسیب‌های روانی و اجتماعی زیادی را با خود به‌همراه داشته است.»

وی در رابطه با یکی دیگر از معایب سیستم آموزش مجازی گفت: «دور شدن از فضای اجتماعی یکی دیگر از معایب سیستم آموزش مجازی بوده است که در بسیاری از موارد باعث افسردگی دانش‌آموزان هم شده است، زیرا یکی از اصولی که معلمان و اداره‌ی آموزش و پرورش برای تدریس استفاده می‌کردند تا قبل از دوران کرونا و حتی بعد از آن فضای دوستانه‌ی کلاس و تدریس با تمامی حواس پنجگانه بوده‌ است که فضای مجازی در دوران کرونا مانع این اصل شده‌ بود.»

خالدی در ادامه در رابطه با اهمیت تدریس ترکیبی در مدارس گفت: «برنامه‌ی اصلی ما داشتن یک تدریس ترکیبی هم در فضای اجتماعی و هم در فضای مجازی است که متأسفانه در مناطق محروم به‌دلیل نبودن آنتن و شرایط دیگر که مانع تدریس ترکیبی است امکان آن وجود ندارد، در طی بررسی‌های اداره‌ی آموزش و پرورش حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان در مناطق محروم دسترسی به اینترنت و تلفن‌های هوشمند ندارند که این موضوع مانعی برای تدریس ترکیبی است و ما در تلاش هستیم این مشکل را در مناطق محروم بر طرف کنیم و یک تدریس دقیق  و تخصصی در مدارس مناطق محروم و یک تدریس ترکیبی درست در مدارس شهر داشته باشیم.»

خالدی در پایان گفت: «هرچند سیستم آموزش مجازی معایب زیادی به‌همراه دارد ولی ما به‌دنبال یک تدریس تخصصی ترکیبی هستیم که دانش‌آموزان و معلمان علاوه بر اولیت‌های تدریس مداد کاغذی یک تدریس هدفمند هم در فضای مجازی و هم در فضای اجتماعی داشته باشند و دانش‌آموزان با آموزش اصولی، یک یادگیری پویا هم داشته باشند

خبرنگار : ستایش خرمی , ثریا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار