رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری استان:

چالش افزایش معدل امتحانات نهایی؛ دغدغه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

شهرکرد (پانا) – رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری استان چهارمحال و بختیاری، افزایش ۲.۵ نمره‌ای معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان را مهم‌ترین چالش این دوره در استان دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۵۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
چالش افزایش معدل امتحانات نهایی؛ دغدغه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

نورالله کیانی، رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری استان چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با خبرنگار پانا به حکم برنامه هفتم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری و وزارت آموزش و پرورش، اشاره کرد و گفت: «مسئله اصلی در این حکم، مدارس عادی دولتی هستند و دغدغه ما این است که چگونه می‌توانیم این افزایش معدل را تا پایان برنامه هفتم توسعه محقق کنیم.»

کیانی با بیان اینکه کارگروه کیفیت بخشی در استان به دنبال تحقق این هدف است، به فرصت‌های موجود اشاره کرد: «ما دبیران متخصص و مجربی در رشته‌های مختلف داریم که رتبه‌های معلمان نمونه کشوری و استانی را کسب کرده‌اند. این دبیران در چهار شاخه نظری (ریاضی، فیزیک، تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) فعالیت می‌کنند و سرمایه‌ای ارزشمند برای ما هستند.»

رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری استان افزود: «همچنین، از ظرفیت مدرسان دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان تعلیم و تربیت، روانشناسان و مشاوران مدارس نیز بهره‌مند خواهیم شد. به ویژه، استفاده از پتانسیل مشاوران مدارس می‌تواند نویدبخش رسیدن به هدف مورد نظر باشد.»

وی تدوین نظام برنامه‌ای توسط اداره آموزش متوسطه دوم نظری را از دیگر فرصت‌ها برشمرد و افزود: «این برنامه در قالب اهداف، ماموریت‌ها و ارزیابی میزان رسیدن به اهداف، به ما کمک خواهد کرد. در واقع، ما یک برنامه راهبردی برای ارتقای بخشی و کیفیت آموزش در استان داریم.»

کیانی در خصوص برنامه‌های استان برای افزایش کیفیت آموزشی و تحقق شعار برابری و عدالت آموزشی و تربیتی، گفت: «ما چند برنامه مهم در دستور کار داریم. اولین برنامه، هدایت تحصیلی است. اگر ما در ورود دانش‌آموز پایه دهم به سه شاخه نظری، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای به درستی هدایت را انجام دهیم، یعنی دانش‌آموز در جایی بنشیند که واقعاً استعداد، توانایی و علاقه‌اش را دارد، هم مقداری جلوی افت را می‌گیریم و هم باعث رشد او می‌شویم.»

وی با تاکید بر اهمیت هدایت تحصیلی، تصریح کرد: «معمولاً وقتی با دانش‌آموزان پایه دوازدهم یا یازدهم که افت تحصیلی دارند صحبت می‌کنیم، می‌گویند من را به زور به این رشته آورده‌اند یا اشتباهی وارد این رشته شده‌ام. لذا، هدایت تحصیلی را خیلی جدی می‌گیریم تا دانش‌آموز با بالاترین نمره در رشته مورد نظر ثبت‌نام کند و از اولویت‌های الف باشد.»

کیانی افزود: «دومین مسئله، توسعه متوازن رشته‌هاست. ما باید سعی کنیم از تعداد مراجعین یا ثبت‌نام‌کنندگان تجربی و انسانی کاهش دهیم و به ریاضی، معارف و مجموعاً هنرستان‌ها افزایش دهیم، به شکلی که بر اساس مصوبه برنامه توسعه، به ۵۰ درصد فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و ۵۰ درصد نظری برسیم.»

رئیس اداره آموزش متوسطه دوم نظری استان ادامه داد: «راهکار دیگری که به نظر تکراری می‌رسد، برگزاری کلاس‌های جبرانی، تقویتی و فوق‌برنامه است. این کلاس‌ها هم برای مدارس عادی دولتی قبل از امتحانات نوبت اول و دوم برگزار می‌شود و هم برای مدارس خاص. ما قطعاً در شهریور ماه امسال برای مدارس تیزهوشان، نمونه، شاهد و معارف که غالباً شبانه‌روزی هستند، کلاس‌های تکمیلی برگزار می‌کنیم تا برای امتحانات نهایی آماده شوند.»

وی در پایان، با اشاره به اهمیت ارزشیابی مفهومی، خاطرنشان کرد: «ما هم معلمان و هم مصححان را به شیوه ارزشیابی مفهومی، روش تصحیح اوراق، سوال و نمره‌گذاری مسلح می‌کنیم، به شکلی که دانش‌آموزان بدانند که اگر در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، سوالات مفهومی هستند و نوع تاثیرشان نیز متفاوت است.»

خبرنگار : فاطمه آقابابایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار