کارشناسمسئول مشاوره آموزش و پرورش استان همدان خبر داد:
آغاز مرحله سوم هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم
اهمیت آزمونهای رغبت و توانایی و تغییر مهم در قانون تجدیدیها
همدان (پانا) - کارشناسمسئول مشاوره آموزش و پرورش استان همدان از آغاز مرحله سوم هدایت تحصیلی در مدارس استان همزمان با ورود دانشآموزان پایه نهم به حساسترین بخش فرآیند تحصیلی خود خبر داد.

محمدجواد عباسپور در گفتوگو با خبرنگار پانا با تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی بهعنوان یکی از مهمترین وظایف مشاوران مدارس گفت: «هدایت تحصیلی صرفاً انتخاب یک رشته تحصیلی نیست؛ بلکه شناخت استعدادها، علایق، تواناییها و ساختار شخصیتی دانشآموزان است که در نهایت منجر به تصمیمی آگاهانه برای آینده تحصیلی و شغلی میشود.»
وی افزود: «این فرآیند از همان مهرماه در مدارس آغاز شده و اکنون وارد سومین و آخرین مرحله خود شدهایم. مرحله اول، مرحله خودشناسی است که با برگزاری آزمونهای رغبت و توانایی در مدارس آغاز میشود. مرحله دوم، مرحله حرفهشناسی است که در قالب هفته معرفی مشاغل و بازدید از هنرستانها و کارگاههای فنی انجام شد. و حالا، وارد مرحله سوم یعنی انطباق شدهایم.»
عباسپور با اشاره به جزئیات مرحله اول، گفت: «ما در استان همدان امسال آزمونهای رغبت و توانایی را بهصورت کامل و برای همه دانشآموزان پایه نهم برگزار کردیم. هدف از این آزمونها، کمک به دانشآموز برای شناخت بهتر خودش است؛ اینکه بداند در کدام زمینهها توانمندتر است، به چه کارهایی علاقه دارد، و با چه نوع شغلی احساس رضایت بیشتری خواهد داشت.»
او ادامه داد: «نتیجه آزمون رغبت، تیپ شخصیتی دانشآموز را براساس شش الگوی جهانی شامل واقعگرا (کار با اشیاء و ابزار)، جستوجوگر (علم و تحقیق)، قراردادی (سازمانیافته)، اجتماعی (یاریرسانی)، هنری (خلاقیت و زیباییشناسی) و متهور (ریاستطلبی و رهبری) مشخص میکند. از سوی دیگر، آزمون توانایی، نشان میدهد که دانشآموز واقعاً در چه زمینهای استعداد بالاتری دارد.»
وی اضافه کرد: «تمام این نتایج در سامانه مشاوره ثبت شده و در دسترس مشاوران قرار دارد. دانشآموزان باید به مشاوران مدارس مراجعه کنند تا تیپ شخصیتی خود را دریافت کرده و با تحلیل دقیق آن، آگاهی بیشتری نسبت به خود پیدا کنند. این اولین قدم در مسیر هدایت تحصیلی است.»
کارشناس مسئول مشاوره آموزش و پرورش استان همدان در ادامه به مرحله دوم اشاره کرد و گفت: «مرحله دوم، حرفهشناسی است که در آن سعی کردیم دنیای شغلی و تحصیلی را به دانشآموز معرفی کنیم. در هفته معرفی مشاغل، برنامههایی مانند بازدید از هنرستانها، معرفی رشتههای فنی و کارگاهی، ارتباط با کارآفرینان بومی و حتی دعوت از مشاغل بومی در مدارس اجرا شد. این موضوع باعث شد که بسیاری از دانشآموزانی که شناخت درستی از رشتههای فنی و مهارتی نداشتند، علاقهمند به ادامه مسیر در این حوزهها شوند.»
او تأکید کرد: «ما امروز در شرایطی هستیم که بازار کار به شدت نیازمند نیروهای متخصص فنی است. دانشآموزانی که امروز رشتههای فنی را انتخاب میکنند، فردای کشور را از نظر مهارت و تولید تضمین میکنند.»
عباسپور با اعلام آغاز مرحله سوم هدایت تحصیلی اظهار داشت: «در مرحله انطباق، دانشآموز باید با تحلیل دو مرحله قبل، یعنی شناخت خود و شناخت مشاغل، حالا به تصمیم نهایی برسد. این مرحله، حساسترین مرحله است و مشاوران نقش کلیدی دارند.»
وی تصریح کرد: «برگه هدایت تحصیلی که امتیاز دانشآموز را مشخص میکند، فقط یک کاغذ نیست. این برگه، نتیجه ماهها سنجش، بررسی، گفتوگو، و تلاش دانشآموز برای شناخت خود و آیندهاش است.»
عباسپور درباره شیوه امتیازدهی گفت: «مجموع امتیاز هدایت تحصیلی ۱۰۰ امتیاز است که از دو مسیر بهدست میآید: اول، مسیر مشاورهای که شامل آزمون رغبت و توانایی (هر کدام ۱۵ امتیاز)، نظر دانشآموز، نظر والدین، مشاور و دبیران مربوطه (هر کدام ۵ امتیاز) است؛ در مجموع این مسیر ۶۵ امتیاز دارد. دوم، مسیر عملکرد تحصیلی که شامل نمرات سه پایه هفتم (ضریب ۱)، هشتم (ضریب ۱) و نهم (ضریب ۳) میشود و ۳۵ امتیاز دارد.»
وی تأکید کرد: « اگر کسی بخواهد فقط با نمرات بالا وارد یک رشته خاص شود، کافی نیست و باید در آزمونها و مشاورهها هم جدی باشد.»
کارشناس مسئول مشاوره استان همدان درباره تغییر مهمی که در دو سال اخیر در قوانین هدایت تحصیلی ایجاد شده، گفت: «سالهای قبل اگر کسی در خرداد تجدید میشد، فقط اولویت اولش حذف میشد؛ اما امسال و پارسال طبق آییننامه جدید، اگر دانشآموز حتی در یک درس خرداد تجدید شود، هیچگونه اولویتی برایش صادر نمیشود.»
ویرایش شده
۱:۲۲
او اضافه کرد: «یعنی اگر یک دانشآموز تمام تلاش خود را کرده اما فقط در یک درس تجدید شود، سیستم برایش هیچ رشتهای را پیشنهاد نمیدهد. در این حالت، باید در شهریور آن درس را با نمره قبولی پاس کند تا پس از آن، اولویتهای هدایت تحصیلیاش صادر شود.»
عباسپور درباره وضعیت رقابت در انتخاب رشتهها گفت: «رشتههایی مثل علوم تجربی، به شدت پرمتقاضیاند. ما هر سال با حجم زیادی از تقاضا برای این رشته روبهرو هستیم درحالیکه ظرفیت مشخصی داریم. گاهی دانشآموزی با امتیاز ۹۵ هم نمیتواند وارد این رشته شود چون دانشآموزان دیگری با امتیاز ۹۸، ۹۹ و حتی ۱۰۰ در منطقه حضور دارند.»
وی خاطرنشان کرد: «اینجا رقابت شدید است و فقط نمره کف کافی نیست. ظرفیت منطقه، جنسیت، میانگین نمرات تخصصی، و نظر شورای مدرسه همگی تأثیرگذار هستند. به همین دلیل ما همیشه توصیه میکنیم که دانشآموزان فقط به یک رشته فکر نکنند؛ بلکه بر اساس تیپ شخصیتی خود و مشاوره تخصصی، مسیرهای جایگزین را هم در نظر بگیرند.»
عباسپور ضمن تأکید بر نقش کلیدی مشاوران گفت: «ما در تلاش هستیم تا این فرآیند بهصورت تخصصی، علمی و انسانی اجرا شود. هدایت تحصیلی نباید سلیقهای یا احساسی باشد. اگر انتخاب رشته صرفاً براساس جو عمومی یا خواست خانواده انجام شود و دانشآموز به ویژگیهای شخصی خود بیتوجه بماند، در آینده ممکن است با چالشهای بزرگی روبهرو شود.»
او افزود: «انتخاب رشته، در واقع انتخاب سرنوشت است. ما تلاش میکنیم با کمک خانواده، مدرسه و مشاوران، این انتخاب را آگاهانه و واقعبینانه کنیم.»
ارسال دیدگاه