رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
آموزش و پرورش استثنایی محور تحول و انقلاب آموزشی است
ساری (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آموزش و پرورش استثنایی، محور تحول و انقلاب آموزشی است.

سالار قاسمی در افتتاحیه نخستین جشنواره تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله اختلالات یادگیری، با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی گفت: این جشنواره نقطه آغاز انقلاب آموزشی در راستای فراگیرسازی و همافزایی بین آموزش و پرورش ابتدایی و استثنایی است.
قاسمی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک سازمان یادگیرنده و نوآور، چهار راهبرد اساسی حکمرانی شبکهای و مشارکتی، سیاستگذاری مبتنی بر داده، مدیریت راهبردی و مدیریت تطبیقی در نظام آموزش و پرورش استثنایی را در دستورکار دارد.
او در ادامه با اشاره به اهمیت همکاری نزدیک میان آموزش و پرورش ابتدایی و استثنایی، اظهار داشت: تحول در آموزش و پرورش باید از جشنوارههای کوچک آغاز شود. ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم که از انقلاب آموزشی عقب نمانیم و در جهت نوآوری و یادگیری گام برداریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر فراگیرمحوری به عنوان مهمترین جلوه آموزش و پرورش استثنایی گفت: مدرسه ویژه باید پناهگاه و مأمنی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد، جایی که علاوه بر آموزش، حمایتهای اجتماعی و عاطفی به این کودکان ارائه شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تلفیق آموزش و پرورش استثنایی و ابتدایی اشاره کرد و گفت: فراگیرسازی، اولویت آموزش و پرورش در دنیاست و فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی نقش اساسی در این تحول خواهند داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفاهمنامهای که به منظور ارتقای فرصتهای برابر آموزش و توانبخشی برای نوآموزان و دانشآموزان ابتدایی امضا خواهد شد بیان کرد: معلمان باید در این فرآیند به عنوان راهبران یادگیری، پژوهندگان خلاق و مربیان دلسوز، نقش خود را ایفا کنند.
قاسمی عنوان کرد: مطالعات یونسکو نشان میدهد که دسترسی به معلمان با کیفیت و روشهای آموزشی مؤثر، میتواند ۴۰ درصد از بزهکاریها را کاهش دهد؛ بنابراین تأکید ما بر توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران نیز در این همایش گفت: امروز از رسالتی سخن میگوییم که مستقیماً به آینده کودکان این سرزمین مربوط است؛ رسالتی که اگر در آن کوتاهی کنیم، نهتنها بنیانهای عدالت آموزشی را سست کردهایم، بلکه امکان رشد و شکوفایی را از کودکانی گرفتهایم که بیش از دیگران به حمایت ما نیاز دارند.
فریدون کلبادینژاد با اشاره به اینکه هدف این رویداد فقط نمایش دستاوردها نیست افزود: این برنامه یک اقدام هوشمندانه، هدفمند و استراتژیک و فرصتی بیبدیل برای همافزایی میان کارشناسان، معلمان، مسئولان و متخصصان حوزه آموزش و پرورش استثنایی است. ما اینجا گرد آمدهایم تا ضمن تبادل تجربه و ارتقای دانش تخصصی، راهکارهای نوآورانه برای توسعه آموزش فراگیر ارائه کنیم.
کلبادینژاد بیان کرد: باید از همه ظرفیتهای بومی، ملی و فناورانه برای کاهش شکاف آموزشی بهره بگیریم. آموزش برای همه، فقط یک شعار نیست؛ این یک اصل بنیادین در مسیر توسعه پایدار کشور است.
این جشنواره، همزمان با گردهمایی ملی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور، معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان حوزه تکنولوژی آموزشی برگزار میشود و با محوریت نمایش و ارزیابی تولیدات خلاقانه، از ۲۲ تا ۲۷ اردیبهشت در استان مازندران ادامه دارد.
در این رویداد کشوری، تازهترین تولیدات نرمافزاری، ابزارهای آموزشی، بستههای مداخلهای و تجربههای میدانی معلمان از سراسر کشور ارائه شده که در راستای بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز، دارای اختلال یادگیری و با نیازهای ویژه طراحی شدهاند.
گفتنی است، شرکتکنندگان در این جشنواره علاوه بر نمایش آثار، در کارگاههای تخصصی، نشستهای انتقال تجربه و جلسات هماندیشی نیز حضور خواهند داشت که هدف آن، ارتقای عدالت آموزشی، تقویت مهارتهای تخصصی معلمان و بهروزرسانی روشهای آموزشی در مدارس استثنایی کشور است.
ارسال دیدگاه