بیست و چهارمین دوره رویداد علمی «صُلحا»؛

رقابت ۷۰ گروه دانش‌آموزی در ایستگاه پایانی

تهران (پانا) - مدیر دبیرستان «صُلحا» از پایان رقابت ۷۰ گروه دانش‌آموزی پسران در رشته‌های علمی رباتیک، هوافضا و بازی‌سازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۶۵۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رقابت 70 گروه دانش‌آموزی در ایستگاه پایانی

به گزارش روابط‌عمومی مجتمع فرهنگی و آموزشی «صلحا»، رقابت ۷۰ گروه دانش‌آموزی پسران شامگاه گذشته در بیست و چهارمین رویداد علمی «صلحا» در دبیرستان دوره اول «صلحا» به پایان رسید. 

این رویداد علمی با حضور دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان همین مدرسه در رشته‌های بازی‌سازی، رباتیک و هوافضا برگزار شد. به گفته خسرو داوودی مدیر دبیرستان «صلحا»، هدف از برگزاری چنین رویدادی انجام فعالیتی هدفمند، کار گروهی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است. 

داوودی درباره این رویداد علمی و فعالیت دانش‌آموزان گفت: پیشینه و هدف برنامه آموزشی این رویداد، یک برنامه قدیمی و تأثیرگذار است که فکر می‌کنم اکنون بیست و چهارمین دوره‌ی آن برگزار می‌شود. مدرسه در ۲۴ یا ۲۵ سال گذشته به عنوان راهنمایی راه‌اندازی شده بود و ما متوجه شدیم که روند آموزشی تکراری است؛ دانش‌آموزان صبح به مدرسه می‌آیند و عصر بازمی‌گردند، که ممکن است برای آن‌ها یکنواخت و خسته‌کننده باشد.

او ادامه داد: با این دغدغه، به فکر افتادیم که برنامه‌ای پیاده‌سازی کنیم تا دانش‌آموزان انگیزه‌ی بیشتری داشته باشند و فعالیتی هدفمند را دنبال کنند. یکی از ایده‌های اصلی، پروژه‌ای بود که دانش‌آموزان بتوانند طی دوران تحصیل تجربه کنند. پروژه به معنای یک فعالیت با آغاز و پایان مشخص، هزینه‌های تعیین‌شده و منابع معین است؛ تجربه‌ای که برای دانش‌آموزان در این سن بسیار آموزنده است.

مدیر مدرسه «صلحا» با بیان اینکه چند سالی است در برنامه آموزشی مدرسه ما «زنگ پروژه» را برای دانش‌آموزان تعریف کرده‌ایم، اظهار داشت: ساختار پروژه و نمایشگاه در سال‌های نخست، پروژه‌ها به شکل محدودتری اجرا می‌شدند، زیرا برنامه‌ای مشخص برای آن‌ها تعریف نشده بود. دانش‌آموزان در ساعات تفریح یا پس از مدرسه روی آن‌ها کار می‌کردند. اما به تدریج متوجه شدیم که این برنامه باید وارد جدول هفتگی شود. امروز دانش‌آموزان دو ساعت در هفته «زنگ پروژه» دارند، که در قالب کلاس کارگاهی برگزار می‌شود.

او افزود: دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک، براساس علایق و سوژه‌های منتخبشان کار می‌کنند و در هر کلاس ۴ تا ۵ مربی حضور دارند. نقش مربیان نظارت و راهنمایی است، اما پروژه‌ها باید مستقیماً توسط خود دانش‌آموزان انجام شوند. امروز ۱۸۰ دانش‌آموز در قالب ۷۰ گروه علمی فعالیت دارند. هدف ما این است که فرآیند یادگیری مهم‌تر از نتیجه نهایی نمایشگاهی باشد.

این مدیر مدرسه یادآور شد: پیوند مدرسه، خانواده و مهارت‌آموزی این برنامه نه‌تنها دانش‌آموزان را درگیر می‌کند، بلکه خانواده‌ها نیز نقش محدودی دارند. معمولاً پدرها به دلیل تخصص و مهارت‌هایشان مشورت‌هایی ارائه می‌دهند، اما تأکید داریم که آن‌ها در روند عملی دخالت نکنند و کاری را آماده و تحویل فرزندشان ندهند. برخی والدین دانش‌آموزان را برای بازدید یا تهیه ابزار راهنمایی می‌کنند، اما نقش آن‌ها در حد مشاوره باقی می‌ماند.

داوودی بیان کرد: ابعاد اقتصادی و تأثیرات برنامه دانش‌آموزان در فرآیند پروژه، تجربه‌هایی مانند قیمت‌گذاری و فروش محصولات را نیز کسب می‌کنند. برخی ابزارهایی را می‌سازند و آن‌ها را به فروش می‌گذارند. برای بسیاری از آن‌ها، کسب درآمد از فعالیتشان یک انگیزه‌ی مضاعف محسوب می‌شود.

گفتنی است آیین اختتامیه بیست و چهارمین دوره‌ی رویداد علمی-مهارتی مجتمع فرهنگی و آموزشی «صلحا» شامگاه گذشته برگزار شد. این مراسم با حضور دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها و مدیران مدرسه، همراه با تقدیر از گروه‌های برتر، به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار