مسئول اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

مدیران موفق، شنونده و یادگیرنده هستند نه مستبد

بهارستان‌دو (پانا) - مسئول اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، بر اهمیت سبک مدیریتی تعاملی تأکید کرد و مدیران موفق را کسانی معرفی کرد که شنونده، یادگیرنده و توانمند در ایجاد فضایی مشارکتی و اخلاق‌مدار در مدارس هستند، نه کسانی که با شیوه‌های مستبدانه مدیریت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۶۴۲۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیران موفق، شنونده و یادگیرنده هستند نه مستبد

محمدرضا جعفری ضمن تقدیر از تلاش مدیر فعلی و سابق بهارستان‌دو گفت: هرکس برای نظام تعلیم و تربیت زحمت می‌کشد قابل تقدیر است، باید یاد بگیریم از معلم و مدیری که کار متفاوت و اثرگذار انجام می‌دهد تشکر کنیم؛ تشکر یعنی دیدن.

مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به  شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با توصیف ویژگی‌های منطقه بهارستان‌دو، آن را منطقه‌ای با روابط انسانی نزدیک‌تر و بافت اجتماعی عاطفی‌تر عنوان کرد: این ویژگی‌ها فرصت مناسبی برای مدیریت مدرسه با رویکرد اخلاقی و تعامل‌محور فراهم می‌کند، هرچند چالش‌های خود را هم دارد.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود دو سبک مدیریتی «تعاملی» و «مستبدانه» را تشریح کرد و رویکرد تعامل‌محور را شیوه‌ای اثربخش‌تر و اخلاقی‌تر دانست: مدیریت تعاملی، که بر ایجاد تعامل، اعتماد و مسئولیت‌پذیری تأکید دارد، موفق‌تر از سبک مستبدانه است. مدیران قوی گارد باز دارند، این مدیران یادگیرنده و شنونده هستند، با گارد باز، انتقادها را می‌شنوند و جذب کنند همچنین عملکرد بهتری نسبت به مدیران مستبد دارند.

وی با بیان اینکه مدرسه فراتر از یک فضای آموزشی صرف است، گفت: این محیط باید مکانی برای تعامل، همکاری و ایجاد انگیزه در معلمان و دانش‌آموزان باشد؛ ارتباط مؤثر میان مدیران، معلمان و خانواده‌ها از ارکان کلیدی مدیریت موفق مدارس است.

مسئول اداره ارزیابی عملکرد تصریح کرد: مدارس می‌توانند تنها زمانی اثرگذاری واقعی خود را نشان دهند که در آن‌ها فضای مشارکتی و همدلانه حاکم باشد و تعامل سازنده بین همه اعضا جامعه مدرسه برقرار باشد.

این مسئول پاسخگویی به شکایات اذعان کرد: چراکه چنین محیطی نه تنها به ارتقای کیفیت یادگیری کمک می‌کند، بلکه رشد شخصیت و توانمندی‌های اجتماعی دانش‌آموزان را نیز تقویت می‌کند.

وی در پایان «ناترازی اخلاق» را یکی از چالش‌های جدی امروز جامعه خاطرنشان کرد: معلم و مدیر به عنوان متولیان فرهنگ نقش مهمی در ترمیم این ناترازی دارند و باید با رفتار و رویکرد خود الگوی اخلاق حرفه‌ای باشند.

خبرنگار : فائزه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار