مدیر آموزشوپرورش شهرستان ملارد:
تربیت نسلی آگاه و متعهد به کشور، از چشماندازهای کتاب جنگ ۱۲ روزه است
ملارد(پانا) -مدیر آموزشوپرورش شهرستان ملارد تربیت نسلی آگاه و متعهد به کشور را، از چشماندازهای کتاب جنگ ۱۲ روزه دانست و بر اهمیت ویژه آن در مدارس تأکید بسیار کرد.
داود محمدیفام، مدیر آموزشوپرورش شهرستان ملارد در گفتوگو با خبرگزاری پانا از توزیع کتابی با عنوان(از ایرانمان دفاع میکنیم) برای مقاطع تحصیلی خبر داد و گفت: «توزیع این کتاب، تلاشی ارزشمند برای آشنایی نسل جدید با مفاهیم هویتی، تاریخی و ملی است. این اثر میکوشد تا با زبانی قابل فهم برای دانشآموزان، موضوع دفاع از وطن و نقش مردم و نیروهای کشور در حفظ امنیت را تبیین کند. قطعا توجه به چنین موضوعاتی در نظام تعلیموتربیت، میتواند موجب تقویت حس مسئولیت، تعلق اجتماعی و فهم بهتر رویدادهای ملی شود.»
محمدیفام از اهداف و چشمانداز این کتاب برای دانشآموزان گفت: «این اثر آموزشی در سه جلد مجزا برای مقاطع مختلف تحصیلی تهیه شده است و سه هدف اصلی را دنبال میکند. از جمله حیطه آموزش و آگاهی بخشی که شامل آشنایی دانشآموزان با رویدادها، تهدیدات، مفاهیم دفاعی و نقش مردم در حفظ کشور، حیطه هویتی و فرهنگی که شامل تقویت روحیه ملی، حس غرور از میراث تاریخی و آشنایی با فداکاریها و همچنین حیطه تربیتی و مهارتی که شامل پرورش روحیه مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی، صلحطلبی آگاهانه و احترام به منافع ملی است، میشود.»
مدیر آموزشوپرورش ملارد در ادامه با اشاره به فرصتها و چالشهای موجود در آموزش این کتاب در مدارس، عنوانکرد: «از جمله فرصتهای این کتاب میتوان به پیوند بهتر آموزش با هویت ایرانی–اسلامی، ایجاد انگیزه و همافزایی فرهنگی در مدارس، توسعه گفتوگو و تفکر انتقادی در کلاسها و ارتقای روحیه مشارکت اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد. اما در کنار این فرصتها، چالشهای بسیاری نیز دارد که شامل آموزش دقیق معلمان برای ارائه تخصصی محتوا، جلوگیری از رویکرد صرفاً تکبعدی، توجه به تنوع فرهنگی دانشآموزان و پرهیز از سیاسیشدن فضاهای آموزشی است.»
وی در تحلیل طرح و جلد بحثبرانگیز و نمادهای به کار رفته در این کتاب افزود: «طراحی جلد کتاب، بسته به سلایق، ممکن است واکنشهای مختلفی ایجاد کند. به نظر من، مهم آن است که نمادها، معرف پیام محتوایی کتاب باشند و حساسیتهای فرهنگی و اجتماعی را رعایت کنند. برای سن دانشآموزی متناسب باشند، همچنین از نظر زیباییشناسی جذاب و قابلقبول باشند. در هر صورت، نقد و بحث درباره طرح جلد امری طبیعی است و میتواند به ارتقای کیفیت آثار کمک کند. در حقیقت این نمادها در کنار هم، موضوعات مرتبط با انرژی هستهای و دفاع ملی را نمایش میدهند.»
محمدیفام در پایان صحبتهای خود خطاب به دانشآموزان و معلمان در جهت استفاده بهینه از این کتاب در حیطه آموزشی تصریحکرد: « استفاده بهینه از این کتاب بهتر است در چند محور کلیدی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله تدریس همراه با گفتوگو و پرسشمحوری، استفاده از روایتهای واقعی، اسناد و مصاحبهها، اجرای فعالیتهای مکمل مدرسهای مثل پروژه، فراگیرساختن دیدگاه انسانی، فرهنگی و صلحمحور و در نهایت آموزش معلمان برای فهم روح کتاب است. به یاد داشته باشید که اگر نگاه ما آموزشی و تربیتی باشد، این کتاب میتواند بسیار موثر واقع شود و نتایج ارزندهای را برای پیشرفت کشور به ارمغان خواهد آورد.»
ارسال دیدگاه