کارشناس حوزه آسیبهای اجتماعی شهرستان ملارد:
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیازمند همکاری خانوادهها، مدارس و نهادهای فرهنگی است
ملارد (پانا) –کارشناس حوزه آسیبهای اجتماعی، درباره وضعیت آسیبهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان هشدار داد و تأکید کرد که شرایط جدید جامعه، نیازمند همکاری خانوادهها، مدارس و نهادهای فرهنگی برای پیشگیری از این آسیبها است.
عذرا شکراللهیفر، کارشناس حوزه آسیبهای اجتماعی شهرستان ملارد با اشاره به روند افزایش آسیبهای اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «در سالهای اخیر شاهد رشد آسیبها در میان کودکان و نوجوانان هستیم. تغییرات سریع سبک زندگی، کاهش گفتوگو و تعامل والدین با فرزندان و حضور بیضابطه کودکان در فضای مجازی باعث شده بسیاری از کودکان مهارتهای لازم برای مدیریت هیجانات و تعاملات اجتماعی را بهدرستی نیاموزند. این موضوع زمینهساز مشکلاتی مانند افت تحصیلی، انزوای اجتماعی، پرخاشگری و آسیبهای روانی شده است.»
وی مهمترین آسیبهای مشاهدهشده در این گروه سنی را شامل افت تحصیلی، کاهش تمرکز، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، وابستگی به فضای مجازی و کاهش تابآوری روانی دانست و افزود: «اگر این مسائل بهموقع شناسایی و مدیریت نشوند، پیامدهای بلندمدتی بر سلامت روان و رشد اجتماعی نسل آینده خواهند داشت.»
شکراللهیفر، خانواده را نخستین حلقه پیشگیری دانست و تشریح کرد: «کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، مهمتر از مدت زمان حضور فیزیکی در کنار آنهاست. ایجاد فضایی برای گفتوگو، گوشدادن فعال و تقویت صمیمیت خانوادگی میتواند تا حد زیادی جلوی بروز آسیبها را بگیرد.
وی همچنین نقش مدرسه را در کاهش آسیبها کلیدی دانست و افزود: «مدرسه اولین جایی است که تغییرات رفتاری دانشآموزان دیده میشود. حضور فعال مشاوران، آموزش مهارتهای زندگی و سواد رسانهای و تعامل مستمر معلمان با والدین میتواند بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی دانشآموزان را در مراحل اولیه شناسایی و کنترل کند.»
شکراللهیفر در پایان خاطرنشان کرد: «کودکان امروز نیازمند محیطی امن و حمایتگر هستند. اگر میخواهیم نسل آینده سالم، توانمند و اجتماعی باشد، باید هماکنون برای سلامت روان و امنیت اجتماعی آنان برنامهریزی کنیم. پیشگیری، همیشه مؤثرتر و ارزانتر از مداخله دیرهنگام است.»
ارسال دیدگاه