مدیرآموزش وپرورش چابکسر:
انتخاب همیار مشاور در مدارس آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهد
چابکسر(پانا)_مدیرآموزش وپرورش چابکسر گفت:هدف نهایی از انتخاب همیار مشاور، رشد و توانمندسازی هرچه بیشتر دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
رضامحمدجانی مدیر آموزش وپرورش چابکسر در برنامه انتخابات همیار مشاور درباره اجرای طرح همیار مشاور در مدرسه زندهیاد دکتر علیم مروستی اظهار کرد:تشکل همیار مشاور هر ساله در تمامی مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع اول و دوم برگزار میشود و امسال نیز همانند سالهای گذشته اجرای این طرح را آغاز کردهایم. امروز این برنامه بهصورت مدرسه معیّن در مدرسه متوسطه اول زندهیاد دکتر علیم مروستی در حال برگزاری است.»
وی در تشریح روند برگزاری انتخابات همیار مشاور افزود:«در هر کلاس، دانشآموزان توانمند و علاقهمند به حوزه مشاوره بهعنوان کاندیدا معرفی میشوند و همکلاسیهایشان با شناختی که از آنان دارند، به آنها رأی میدهند. در نهایت از هر کلاس یک نفر بهعنوان همیار مشاور انتخاب میشود.
محمدجانی با اشاره به اهمیت نقش این طرح در دوره نوجوانی گفت:دانشآموزان در این سن با چالشهای فردی، درسی و اجتماعی متعددی روبهرو هستند و حضور همیاران مشاور میتواند در کنار مشاوران مدارس و همکاران رابط مشاور، نقش حمایتی مهمی ایفا کند. در مدارسی که مشاور ندارند، همکاران حوزه اداری بهعنوان رابط مشاور فعالیت میکنند تا دانشآموزان بدون پشتیبانی نمانند.»
رئیس آموزش و پرورش چابکسر در ادامه خاطرنشان کرد:«برای همیاران مشاور هر سال دورههای توانمندسازی در زمینههای مختلف از جمله مهارتهای زندگی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و آموزشهای تخصصی برگزار میشود. همچنین همایش استانی ویژه این طرح هرساله برگزار میشود تا دانشآموزان آموزشهای لازم را بهصورت متمرکز دریافت کنند.
وی در پایان افزود:تشکل همیار مشاور در کنار دیگر برنامههایی نظیر یاریگران زندگی فعالیت میکند و هدف نهایی ما، رشد و توانمندسازی هرچه بیشتر دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. همچنین در تمامی حوزههای مشاوره، بر معرفی و آگاهیبخشی درباره خط ملی نماد ۱۵۷۰ به دانشآموزان، همکاران و اولیا تأکید داریم.
آریانا عباسی، دانشآموز پایه هفتم و یکی از داوطلبان همیار مشاور، در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت:«همیار مشاور پل ارتباطی میان دانشآموزان و کادر آموزشی است. دانشآموزان میتوانند حرفها و دغدغههایشان را با همیار مشاور در میان بگذارند. اگر مشکل جزئی باشد، با گفتوگو و مشاوره حل میشود و اگر مسئله جدیتر باشد، با حفظ رازداری، دانشآموز به مشاور مدرسه هدایت میشود.»
نازنین شریفی، دیگر دانشآموز پایه هفتم نیز اظهار داشت:«همیار مشاور در نبود مشاور مدرسه میتواند به همکلاسیها در حل مشکلات درسی و شخصی کمک کند. چون همسن و همنسل هستیم، بهتر یکدیگر را درک میکنیم و راحتتر حرف میزنیم.»
اجرای این طرح گامی مؤثر در پرورش مسئولیتپذیری و تقویت روحیه همدلی در میان دانشآموزان است و استمرار آن میتواند زمینهساز رشد آگاهی و آرامش روانی در مدارس باشد.
طرح همیار مشاور با هدف تقویت مهارتهای زندگی، ارتقای روحیه همکاری و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان، امسال نیز در مدارس چابکسر برگزار شد. در این طرح که با نظارت اداره آموزش و پرورش و اجرای مدرسه معیّن زندهیاد دکتر علیم مروستی انجام گرفت، دانشآموزان علاقهمند به حوزه مشاوره از هر کلاس بهصورت انتخابی برگزیده شدند تا بهعنوان همیار مشاور، پلی میان همکلاسیها و مشاوران مدرسه باشند.
ارسال دیدگاه