نماینده ویژه رئیسجمهور در توسعه دریامحور:
خراسان رضوی ظرفیت بالایی دارد تا هاب صلح و دوستی منطقهای شود
مشهد(پانا)- نماینده ویژه رئیسجمهور در توسعه دریامحور و مکران با تأکید بر ایجاد زیرساختهای صنعتی در مرزها، خراسان رضوی را دارای ظرفیت تبدیل شدن به «هاب صلح و دوستی» منطقهای دانست.

به گزارش ادارهکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و مکران در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان گفت: خامفروشی، آفت اقتصاد ایران و مخالف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. یکی از اشتباهات این است که معادن بزرگ تقسیم میشود و این امر مانع از شکلگیری پروژههای بزرگ و جذب سرمایهگذار خارجی میشود. نتیجه این نگاه، روی آوردن به بهرهبرداری از معادن کوچک و خامفروشی بیشتر است.
وی با تبیین تفاوت میان بندر خشک و دهکده لجستیک اظهار کرد: در بندر خشک، «بار» محور اصلی است، در حالی که در دهکده لجستیک، حملونقل محوریت دارد. بندر خشک مستقیماً به کالا و جریان تجارت میپردازد و این ظرفیت را دارد که مواد اولیه را بدون تشریفات اداری وارد کرده و محصولات نهایی را نیز بدون بروکراسی صادر کند.
وی با تأکید بر لزوم تقویت فرآوری بهجای خامفروشی بیان کرد: اگر خطوط صنعتی در نزدیکی کشورهای همسایه با مواد اولیه طراحی شوند، هم سرمایهگذار برای ایجاد این خطوط ترغیب میشود و هم زمینه رونق تجارت فراهم میگردد.
عبدالعلیزاده افزود: باید از ظرفیت کشورهای اطراف برای تأمین مواد اولیه بهره گرفت و آنها را در داخل فرآوری و تبدیل به ارزش افزوده کرد. در مسیر توسعه دریامحور، گرچه تمرکز اصلی بر خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بوده، اما ایجاد بنادر خشک پشتیبان بندر شهید رجایی نیز از سال گذشته آغاز شده و به دنبال حادثه انفجار، تمرکز بیشتری بر آن شده است. امیدواریم که بهزودی انتقال بار از بندر شهید رجایی به بنادر خشک آغاز شود.
نماینده ویژه رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و مکران با اشاره به پروژه راهآهن بندرعباس-سرخس عنوان کرد: این پروژه در حال تکمیل بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری یا سهماهه اول سال آینده تکمیل شود.
وی افزود: خراسان رضوی و بهویژه ایستگاه شهید مطهری ظرفیت بالایی دارند و میتوانند به یک هاب ترانزیتی مؤثر در کل منطقه تبدیل شوند. کشورهای آسیای میانه و افغانستان کوتاهترین مسیر برای دسترسی به آبهای آزاد را از طریق ایران و بندر چابهار دارند.
عبدالعلیزاده بیان کرد: حتی در صورت نیافتن سرمایهگذار داخلی برای خط ریلی سرخس–بندرعباس، میتوان از ظرفیت سرمایهگذاران منطقهای بهره گرفت. سرخس و ایستگاه شهید مطهری میتوانند به یک هاب امنیتی نیز تبدیل شوند، زیرا تعاملات اقتصادی خودبهخود امنیتآفرین هستند و از این منظر، مسائل منطقهای مانند موضوع آب و حقابه ایران از افغانستان نیز باید با نگاه اقتصادی و نه نظامی حلوفصل شود.
وی با اشاره به پیوند اقتصاد با امنیت و صلح خاطرنشان کرد: وقتی همبستگی اقتصادی برقرار باشد، همبستگی امنیتی و ارتباطی نیز شکل میگیرد. خراسان رضوی در این چارچوب میتواند به «هاب صلح و دوستی» منطقهای تبدیل شود، چرا که اقتصاد تنها یکی از ابزارهای صلح است و فرهنگ و تمدن نیز میتوانند ابزارهای مکمل این مسیر باشند.
نماینده ویژه رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و مکران به ظرفیت جوانان افغانستان نیز اشاره کرد و افزود: اگر مراکز آموزش فنی و حرفهای برای این جوانان ایجاد کنیم و آنها را وارد چرخه کار و مهارتآموزی کنیم، میتوانند تبدیل به نیروی انسانی کارآمد شوند. در مقابل، ورود بیضابطه مهاجران، بدون مهارت و شغل، مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کرده است. اما با سازوکار درست میتوان از این جمعیت بهرهبرداری مثبت کرد.
وی با بیان تجربه ترکیه پس از جنگ جهانی دوم گفت: ترکیه از توسعه بازمانده بود، اما مهاجرین بدون حرفه این کشور به آلمان مهاجرت کردند، آموزش دیدند و با مهارت به کشور خود بازگشتند. ما نیز میتوانیم با ایجاد زیرساختهای مهارتی، تجربهای مشابه را برای مهاجران افغانستانی رقم بزنیم. حفظ و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و همسایگان و این موضوع عاملی مثبت در بهبود روابط سیاسی است.
عبدالعلیزاده ابراز امیدواری کرد که این سفر، فصلی نو برای ایجاد همبستگی بیشتر میان خراسان رضوی و هفت کشور اسلامی همسایه باشد و در نهایت، خراسان رضوی را به هاب صلح منطقهای تبدیل کند..
وی افزود: یکی از اولویتهای دولت، برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه است. در همین راستا، سفرهای مؤثری با همکاری معاونت اقتصادی استانداری به کشورهای همجوار انجام شده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به مزیتهای ویژه خراسان رضوی، افزود: مزیت جدی و ظرفیت خدادادی استان ما این است که بهمعنای واقعی، محور کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است؛ ظرفیتی که کمتر به آن توجه شده است.
وی ادامه داد: تجربه جنگ ۱۲ روزه نشان داد که نمیتوان صرفاً در پایتخت متمرکز بود، بلکه باید آمادگی اداره کشور از سایر مناطق را هم داشت. در حالی که سه استان خراسان ۱۰ درصد جمعیت کشور را دارند، هنوز یک کارشناس در تهران درباره واردات مواد اولیه این سه استان تصمیمگیری میکند.
مظفری در ادامه با استقبال از پیشنهاد ارائه بستههای اقتصادی، گفت: پیشنهاد تهیه بستههایی برای حل مسائل استان و ارائه به شورای اقتصاد پیشنهاد بسیار خوبی است. باید برخی پیشنهادات را به این شورا منتقل کنیم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: امنیت ایران و افغانستان نیز به مسائل اقتصادی گره خورده است و باید به توافقی دست یابیم که برای هر دو کشور آورده داشته باشد. این تعاملات باید با در نظر گرفتن اشتراکات تاریخی و فرهنگی و ریشههای مشترک انسانی، بر پایه احترام و حسن رفتار شکل گیرد.
وی با اشاره به شرایط سخت کشور، خاطرنشان کرد: حرکتی که در کشور شکل گرفته، با وجود تمام دشواریهایی که از دورههای قبل باقی مانده، از جمله ناترازی انرژی با جدیت دنبال میشود و فرهنگسازی نیز در حال انجام است. ما با علم به این شرایط، مسئولیت را پذیرفتهایم. اگر مدیری فکر میکند نمیتواند در این شرایط کار کند، باید استعفا دهد. امروز باید کار کرد، خروجی داشت، چراکه شرایط، سخت اما قابل مدیریت است.
مظفری با اشاره به اهمیت نقش استان در کشور افزود: سهم ۱۰ درصدی ٣ استان خراسان در واردات کشور متناسب با سهم ۱۰ درصدی جمعیت آن باید در نظر گرفته شود. متأسفانه ما در استفاده از منابع بینالمللی به خوبی عمل نکردهایم، در حالی که میتوان از این منابع برای جذب سرمایهگذاری خارجی بهره گرفت.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرحهای صنعتی مشهد، اظهار کرد: یکی از مباحث مطرحشده برای شهرک صنعتی مشهد ۵، جانمایی کارخانههای هایتک و صنایع کمآببر در آن بوده است. در این زمینه باید متعهد به اصول آمایش سرزمینی باشیم و نقش خود را ایفا کنیم. برخی ظرفیتها در استان بهدرستی دیده نمیشود، در حالی که باید این ظرفیتها بهسرعت و با دقت به مسئولان معرفی شوند.
در ادامه جلسه، حسن پارسیپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی با اشاره به ویژگیهای جغرافیایی و اقتصادی استان گفت: خراسان رضوی با داشتن ۸ درصد جمعیت کشور، شامل ۳۴ شهرستان و ۹۶ شهر است و در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد. این استان بهعنوان قطب گردشگری بینالمللی و قطب معدنی، بهویژه در حوزه معدن سنگان خواف که ۳۰ درصد ظرفیت معادن کشور را در اختیار دارد، شناخته میشود.
وی ادامه داد: در سند آمایش سرزمین، برای خراسان رضوی مأموریتهایی نظیر تبدیل شدن به قطب بازرگانی و دروازه ورود به آسیای میانه تعریف شده و بر حملونقل و ترانزیت بهعنوان راهبردهای کلیدی تأکید شده است.
پارسیپور با اشاره به شاخصهای اقتصادی استان افزود: اگرچه نرخ بیکاری خراسان رضوی کمتر و نرخ مشارکت اقتصادی آن بالاتر از میانگین کشور است، اما به دلیل پایین بودن درآمد سرانه، اقتصاد استان به سمت اقتصاد معیشتی متمایل شده است. جایگاه ژئوپلیتیکی خراسان رضوی، آن را در محل تقاطع کریدورهای بینالمللی قرار داده و در سند آمایش نیز بر نقش دروازهای استان در حوزه ترانزیت تأکید شده است. به گفته پارسیپور، ۶۵ درصد جابهجاییهای سنگان از طریق جاده انجام میشود که با تقویت حملونقل ریلی، میتوان این نسبت را بهبود بخشید.
سپس جعفر فرشچی، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیتهای شهرک صنعتی مشهد ۵ برای استقرار طرحهای بندر خشک اظهار کرد: این شهرک با دارا بودن تمامی ملزومات لازم، ظرفیت تبدیل شدن به یک بندر خشک واقعی را دارد. از جمله مزایای ویژه این شهرک، میتوان به صدور مجوز ساخت و پایان کار رایگان، معافیت از شمول قانون شهرداریها، و برخورداری از ۱۳ سال معافیت مالیاتی اشاره کرد.
وی افزود: شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد با مساحتی معادل ۵ هزار هکتار، نزدیکترین شهرک صنعتی به مشهد است و مسیر ریل از درون آن عبور میکند. همچنین این شهرک قابلیت توسعه تا ۱۰ هزار هکتار را دارد که آن را به یکی از مهمترین گزینهها برای استقرار زیرساختهای لجستیکی و صنعتی، از جمله بندر خشک، در شرق کشور تبدیل میکند.
ارسال دیدگاه