مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد:

تحول در آموزش با توانمندسازی معلمان؛ بنیان‌گذاری نسلی خلاق، منتقد و آینده‌ساز

مشهد(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر نقش بنیادین معلمان در مسیر تحول نظام آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی را نه‌فقط یک نیاز حرفه‌ای، بلکه شرط تحقق عدالت آموزشی و پرورش نسلی متفکر، پرسشگر و توانمند برای آینده دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۶۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
تحول در آموزش با توانمندسازی معلمان؛ بنیان‌گذاری نسلی خلاق، منتقد و آینده‌ساز

در آیین پایانی دوره ملی توانمندسازی نیروی انسانی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که با عنوان «توانا» برگزار شد، مصطفی اسدی، با اشاره به جایگاه راهبردی معلمان در فرآیند آموزش، گفت: هیچ تحول پایداری در آموزش و پرورش بدون تکیه بر نیروی انسانی توانمند، به‌ویژه معلمان، ممکن نیست. معلم توانمند، زیربنای ساخت تمدن نوین آموزشی و رکن اصلی تربیت نسلی نقاد، خلاق و پرسش‌گر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این دوره با تمرکز بر روش‌های نوین آموزش، کاربرد فناوری‌های آموزشی و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای معلمان طراحی شده، افزود: هدف نهایی این مسیر، ارتقای کیفیت آموزشی و حرکت به سوی عدالت آموزشی پایدار است؛ چرا که عدالت واقعی در آموزش، زمانی محقق می‌شود که معلمان در همه سطوح و مناطق، از توانمندی‌های لازم برای پاسخ به نیازهای روز دانش‌آموزان برخوردار باشند.

اسدی به تغییر رویکرد نظام تعلیم و تربیت از الگوهای سنتی به الگوهای یادگیرنده‌محور اشاره کرد و گفت: در مسیر تحول بنیادین، دیگر شیوه‌های کلاسیک و معلم‌محور پاسخگوی نیازهای قرن بیست‌و‌یکم نیست. ما باید آموزش را بر پایه تعامل، تفکر انتقادی، یادگیری مشارکتی و بهره‌گیری از فناوری بازتعریف کنیم؛ و این ممکن نمی‌شود مگر با ارتقای تخصص حرفه‌ای معلمان.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، بر همسویی این دوره با اسناد بالادستی تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه توانا به‌عنوان بخشی از تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گامی عملیاتی برای رسیدن به اهدافی چون توسعه عدالت تربیتی، ارتقای کیفیت آموزش در مقاطع مختلف و بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌زا است.

او با اشاره به شرکت گسترده فرهنگیان در این دوره، تصریح کرد: در مقطع ابتدایی، ۲۲۴ نفر و در مقطع متوسطه، ۲۴۲ نفر از مدیران، معاونان، سرگروه‌های آموزشی و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در کلاس‌های تخصصی این دوره شرکت کردند. این برنامه در مقطع ابتدایی شامل پنج کلاس محتوایی و در مقطع متوسطه شامل چهار محور تخصصی بود که به صورت هدفمند و مسئله‌محور برگزار شد.

اسدی همچنین به اهمیت نقش‌آفرینی اساتید توانمند کشوری در این دوره اشاره کرد و گفت: حضور اساتید برجسته ملی، فرصتی کم‌نظیر برای تبادل تجربه، طرح مسائل بومی و ارائه الگوهای علمی در حوزه یادگیری فراهم کرد؛ به‌ویژه در معرفی و تبیین مفهوم "اجتماعات یادگیری" که می‌تواند در آینده، شکل‌گیری یک زیست‌بوم یادگیری حرفه‌ای میان معلمان را رقم بزند.

وی در پایان با تأکید بر استمرار این جریان علمی و مهارتی، خاطرنشان کرد: دوره توانا یک برنامه مقطعی نیست، بلکه نقطه شروعی برای شکل‌گیری پویش‌های فکری و علمی در مدارس است. باید این جریان را در قالب شبکه‌های یادگیری، گروه‌های همکار و اجتماعات معلمان توسعه دهیم تا بتوانیم به افق‌هایی فراتر از آموزش سنتی برسیم. آینده آموزش و پرورش از مسیر توانمندسازی معلمان عبور می‌کند، نه از سیاست‌گذاری‌های صرف.

خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار