مشاور مدرسه شهدای فشند شهرستان ساوجبلاغ:
نبود مهارت «نه گفتن»،از مهمترین عوامل بروز آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان است
ساوجبلاغ(پانا)-مشاور مدرسه شهدای فشند شهرستان ساوجبلاغ گفت: نبود مهارت «نه گفتن»، و آگاهی پایین نسبت به سوادرسانهای از مهمترین عوامل بروز آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان است.
ندا عباسزاده در گفتوگو با پانا با اشاره به تغییرات اجتماعی و گسترش فضای مجازی، نسبت به افزایش برخی آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان دختر و پسر هشدار داد و عنوان کرد: « ضرورت توجه جدی خانوادهها و مسئولان آموزشی به این موضوع بسیار مورد تأکید میباشد.»
وی در رابطه با چالشهای آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در مدارس افزود: « آسیبهایی مانند افت تحصیلی، اضطراب و افسردگی، انزوای اجتماعی، وابستگی بیش از حد به فضای مجازی، کاهش مهارتهای ارتباطی، پرخاشگری، قلدری در مدرسه، افت اعتمادبهنفس و تأثیرپذیری از الگوهای نادرست رفتاری، از جمله چالشهایی است که امروز بخشی از دانشآموزان را درگیر کرده است.»
مشاور تحصیلی مدرسه فشند با بیان اینکه این آسیبها در میان دانشآموزان دختر و پسر نمودهای متفاوتی دارد، بیان کرد: «در برخی موارد، دانشآموزان دختر بیشتر دچار فشارهای روانی، اضطرابهای پنهان و مشکلات هیجانی میشوند و در مقابل، دانشآموزان پسر بیشتر رفتارهای پرخطر، پرخاشگری یا افت انگیزه تحصیلی را بروز میدهند؛ هرچند این تقسیمبندی قطعی نیست و هر دو گروه نیازمند حمایت روانی و اجتماعی هستند.»
عباسزاده ادامه داد: « کمبود گفتوگوی مؤثر در خانواده، فشارهای درسی، مقایسههای نادرست، نبود مهارت «نه گفتن»، و آگاهی پایین نسبت به سوادرسانهای از مهمترین عوامل بروز آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان است.»
این مشاور بر نقش کلیدی مدارس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و خواستار تقویت برنامههای مشاورهای، آموزش مهارتهای زندگی برای دانشآموزان و والدین و ایجاد فضای امن برای بیان دغدغهها و مشکلات دانشآموزان شد.
وی در پایان، از خانوادهها خواست با پرهیز از قضاوت و برخوردهای تنبیهی، ارتباط صمیمانهتری با فرزندان خود برقرار کرده و در صورت مشاهده نشانههای هشداردهنده، از خدمات مشاورهای تخصصی بهره بگیرند.
ارسال دیدگاه