مشاور دبیرستان آیتالله طالقانی ناحیه ۲ کرج:
سلامت روان دانشآموزان از موضوعات مهم و حیاتی است
کرج(پانا)-مشاور دبیرستان آیتالله طالقانی ناحیه ۲ کرج گفت:روان دانشآموزان به یکی از موضوعات مهم و حیاتی تبدیل شده است. با توجه به فشارهای اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی که دانشآموزان با آن مواجه هستند، برنامههای مشاورهای میتوانند نقش بسزایی در بهبود سلامت روان آنها ایفا کنند.

محمد کاکی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«در دنیای امروز، سلامت روان دانشآموزان به یکی از موضوعات مهم و حیاتی تبدیل شده است.با توجه به فشارهای اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی که دانشآموزان با آن مواجه هستند، برنامههای مشاورهای میتوانند نقش بسزایی در بهبود سلامت روان آنها ایفا کنند. در واقع، این برنامهها به عنوان یک پل ارتباطی میان دانشآموزان و مشاوران عمل میکنند و به آنها این امکان را میدهند که احساسات و نگرانیهای خود را به راحتی بیان کنند.این ارتباط نزدیک و صمیمی میتواند به کاهش استرس و اضطراب در دانشآموزان کمک کند و آنها را به سمت یک زندگی سالمتر هدایت کند.»
وی افزود:«تحقیقات نشان میدهد که دانشآموزانی که از خدمات مشاورهای بهرهمند میشوند،در مقایسه با همتایان خود، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و مهارتهای اجتماعی بهتری دارند.این برنامهها به دانشآموزان کمک میکنند تا با چالشهای زندگی روزمره بهتر کنار بیایند و احساس تنهایی و اضطراب کمتری داشته باشند. به عنوان مثال،دانشآموزانی که در جلسات مشاوره شرکت میکنند، میتوانند مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنند و در نتیجه، روابط بهتری با همکلاسیها و معلمان خود برقرار کنند.»
کاکی اضافه کرد:«برنامههای مشاورهای معمولاً شامل جلسات فردی و گروهی هستند که در آنها دانشآموزان میتوانند احساسات و نگرانیهای خود را با مشاوران در میان بگذارند.این جلسات به آنها این امکان را میدهند که مهارتهای حل مسئله و مدیریت استرس را یاد بگیرند که در نتیجه، به بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها کمک میکند.»
مشاور دبیرستان آیتالله طالقانی ناحیه ۲ کرج ادامه داد:«علاوه بر این، مشاوره میتواند به شناسایی و پیشگیری از مشکلات جدیتر روانی کمک کند.با شناسایی زودهنگام مشکلات، میتوان از بروز بحرانهای جدیتر جلوگیری نمود و به دانشآموزان کمک کرد تا زندگی سالمتری داشته باشند.»
کاکی اظهارکرد:«یکی از مزایای دیگر برنامههای مشاورهای،ایجاد فضایی امن و حمایتی برای دانشآموزان است.در این فضا، آنها میتوانند بدون ترس از قضاوت یا سرزنش، احساسات خود را بیان کنند و به دنبال راهحلهای مناسب برای مشکلات خود بگردند.این احساس امنیت میتواند به افزایش مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مدرسه و بهبود روحیه کلی آنها منجر شود.همچنین، این فضا به آنها این امکان را میدهد که با دیگران ارتباط برقرار کنند و از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند.»
وی خاطرنشان کرد:«در بسیاری از موارد، مشکلات روانی در سنین نوجوانی شروع میشوند و اگر به موقع شناسایی و درمان نشوند، میتوانند به مشکلات جدیتری در بزرگسالی منجر گردند به همین دلیل، برنامههای مشاورهای باید به عنوان یک ضرورت در سیستم آموزشی کشورها در نظر گرفته شوند.با ارائه خدمات مشاورهای مناسب، میتوان به دانشآموزان کمک کرد تا از بروز مشکلات روانی جلوگیری کنند و در نتیجه، به ایجاد یک جامعه سالمتر و پایدارتر کمک کنند.»
این مشاور در ادامه بیان کرد:«علاوه بر این، برنامههای مشاورهای میتوانند به والدین نیز کمک کنند تا با مشکلات فرزندان خود بهتر کنار بیایند.والدین از مشاوران، راهنماییهای لازم را دریافت کنند و یاد بگیرند که چگونه میتوانند از فرزندان خود حمایت نماینداین همکاری میان والدین و مشاوران میتواند به بهبود روابط خانوادگی و افزایش سلامت روان کلی خانواده کمک کند.»
وی در پایان گفت:« اهمیت برنامههای مشاورهای در مدارس نه تنها به سلامت روان دانشآموزان مربوط میشود،بلکه میتواند به ایجاد فضایی مثبت و حمایتی در محیطهای آموزشی کمک کند.این برنامهها به دانشآموزان این احساس را میدهند که در یک جامعه حمایتگر قرار دارند و میتوانند به راحتی مشکلات خود را مطرح کنند. به همین دلیل، سرمایهگذاری در برنامههای مشاورهای باید در اولویت قرار گیرد تا آیندهای سالمتر و شادابتر برای نسلهای آینده رقم زده شود.با توجه به چالشهای روزافزون زندگی مدرن، نیاز به برنامههای مشاورهای در مدارس بیش از پیش احساس میشود که این امر باید به عنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شود.»
ارسال دیدگاه